Holbarhet øl på fat

Som @Chiefen sier kobler man CO2 på fatet (kornyfat har to ballock koblinger en for CO2 inn og en for øl ut) og den linkede kranen på øl ut. Så kan man tappe til det er tomt!

......Så kan man tappe til det er tomt!........ Vert å presisere at ein kan koble fra fatet etter at ein starta å tappe frå det. Å sette det til sides for kople opp ein annet.




Sent from my iPhone using Tapatalk
 
......Så kan man tappe til det er tomt!........ Vert å presisere at ein kan koble fra fatet etter at ein starta å tappe frå det. Å sette det til sides for kople opp ein annet.




Sent from my iPhone using Tapatalk
Aha:) det holder seg tett selvom man har koblet til en gang før?
 
af5b4758ba043ba1bbd9ccfafc5ddb19.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Fordelen med fat er at du også kan få et helt tilnærmet oksygenfritt lagringsmiljø.

Kort fortalt kan man gjøre slik:
1) Vaske fatet
2) Fylle fatet helt opp med svak Star-San blanding (dvs. 5 ml per liter vann om jeg husker rett)
3) Koble CO2 på fatet, samt en slangestuss på "øl-ut-nippelen"
4) Fatet vil nå tømmes for star-san-løsning og etterfylles med CO2.
5) Når det ikke kommer ut med star-san kobler man fra slangestussen og deretter CO2, og "bleeder av" CO2-overtrykket via trykkventilen.
6) Fatet er nå fullt av CO2 med i praksis 0% oksygen

I forbindelse med tappingen gjør man
1) Setter gjæringsdunken høyt (brysthøyde)
2) Kobler til en slangestuss (ca 1.5m) fra CO2-INN (hvit kobling) på fatet, og putter slangestussen ned i gjærlåshullet på gjæringsdunken
3) Kobler en slangestuss fra tappekranen på gjæringsdunken til ØL-UT (svart kobling) på fatet
4) Åpne tappekranen og gravitasjonskraften vil sørge for at øllet overføres til fatet, mens CO2-en i fatet trekkes inn i topp av gjæringsbøtta slik at øllet der ikke utsettes for oksygen.

Dette tar ikke lang tid overhodet; og er en behagelig måte å jobbe på synes jeg. Det sikrer også at øllet ikke eksponeres for bakterier i tappeprosessen; noe som forsåvidt ikke er mega-farlig da alkoholprosenten uansett gjør det noe motstandsdyktig mot infeksjon - men man kan jo aldri være sikker nok :)
Så CO2 skal ut på CO2-inn og øl sjal inn på Øl-ut? Er altså ikke enveis-ventil i ball-lock?

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
 
Tilbake
Topp