Holdbarhet på gjær...?

TomS

Heisan!
Har en Wyeast 3944 Belgian Witbier ACTIVATOR xl 125 ml som har blitt oppbevart i kjøleskap (3 grader) i 3 uker. Har denne nå blitt for gammel, eller kan jeg lagre den i ytterligere 3 uker? Har nemlig ikke tid for å brygge før denne tiden...

Den kan fint oppbevares lenger, men antall levende gjærceller reduseres. Mener å huske at Wyeast trykker produksjonsdato på smack-packene sine(?). Hvis du går til http://www.mrmalty.com/calc/calc.html kan du legge inn datoen og sjekke hvor mye levende gjær du har. Lar du datoen være tre uker tidligere ser du hvor mye du vil ha om tre uker.

Mulig jeg kommer litt til kort med en pakke - men, kan jeg i tillegg bruke T-58? Blir dette skjærings?

Hvorfor ikke lage en liten starter? Det trenger ikke være så komplisert! Dessuten er det gøy å kose med gjæren!

Hannaas skrev:
Hvorfor ikke lage en liten starter? Det trenger ikke være så komplisert! Dessuten er det gøy å kose med gjæren!

Men pakken inneholder en activator. Er ikke dette samme som en starter?

TomS skrev:
Hannaas skrev:

Nei. Innerposen inneholder bare en liten mengde gjærnæring som er ment å bygge opp gjærens næringsresernver og gjøre den klar til aksjon. Det er ikke snakk om noen formering i Activator-pakkene.

Gahr skrev:
TomS skrev:
Hannaas skrev:

Nei. Innerposen inneholder bare en liten mengde gjærnæring som er ment å bygge opp gjærens næringsresernver og gjøre den klar til aksjon. Det er ikke snakk om noen formering i Activator-pakkene.

Ok - med fare for å skyte seg selv i leggen; kunne du være så snill å gi meg en rask forklaring på hvordan jeg lager en gjærstarter av denne pakken? Pakken skal jo "knekkes" kvelden i forveien for å være klar dagen etter.

Du lager starter som med all annen gjær. Kok opp vann og maltesktrakt i ønsket mengde (100 g DME per liter starter), la dette koke i 15 min med litt gjærnæring og kjøl ned (bruk hele tiden aluminiumsfolie over tuten). Tilsett gjæren i denne vørteren (det er smart å bruke en erlenmeyerkolbe) og la det stå. Hvis du har magnetrører, bruker du den, hvis ikke bør du riste starteren så ofte som mulig til den er ferdiggjæret.

Du kan lese en artikkel om gjærstartere her: http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,2176.0.html
Når du lager starter med Wyeast-pakker, trenger du helelr ikke nødvendigvis vente til pakken er oppblåst. Slå hull på innerposen, rist pakken og tilsett den i startervørteren.

Om du ikke har en slik kolbe, så går det fint å bruke det som i Verdal kalles for en karaffel, eller en plastdunk. Har både en som er 10 liter for større startere, og en på 5 liter. De er fine for meg som ikke har en magnetrører, for det er bare å skru til korken, og riste inn oksygen dann og vann. Low budget gjærstarter-kit :)

Takk for gode svar - og link. Da blir det nok en gjærstarter.

Allikevel, kun for nysgjerrigheten; kan man blande flytende gjær med tørr, dersom man står under litt tidspress (mangel på tid)?

Tar en sjans og "purrer" litt på denne. Kan man blande fersk gjær med litt tør? Eller blir dette helt feil?

Om det er samme gjærstamme kan det kanskje fungere å blande, men selv om gjær har samme opphav er de ikke identiske. Da blir det vanskelig å forutsi resultatet.

Men det er klart det går. De fleste tørrgjærer er jo ganske nøytrale, så det skal noe til at de overdøver en evt spesialgjær type wlp500 eller wlp023, som har sterk egenkarakter.  Heller tvert i mot, du får bare mindre av den gjærkarakteren du hadde tenkt deg, mens selve utgjæringen går sin gang siden du ha tilført riktig antall gjærceller. Blander man to forholdsvis like og nøytrale gjærer som wlp007 og safealeUS05 tror jeg resultatet blir som forventet.

Jeg lagde 1l gjærstarter til ca 18l vørter (helte hele greia oppi så det ble 19l tilsammen). Lurer bare på om denne mengde gjærstarter setter preg på resultatet i form av at smaken blir annerledes?

Mr.malty anbefalte meg 2l starter, men tenkte bare å prøve meg med 1l. Det har gjæra voldsomt i 1 døgn nå, så hvilken konklusjon skal jeg trekke av dette? At 1 liter var nok?

Fossdal skrev:
Men det er klart det går. De fleste tørrgjærer er jo ganske nøytrale, så det skal noe til at de overdøver en evt spesialgjær type wlp500 eller wlp023, som har sterk egenkarakter.  Heller tvert i mot, du får bare mindre av den gjærkarakteren du hadde tenkt deg, mens selve utgjæringen går sin gang siden du ha tilført riktig antall gjærceller. Blander man to forholdsvis like og nøytrale gjærer som wlp007 og safealeUS05 tror jeg resultatet blir som forventet.

Takk for godt svar Fossdal. Da tar jeg sjansen på å bruke Wyeast 3944 m/activator og T-58. Skal lage en slags Belgian Blonde/Wit - og iflg flere fora kan man bruke begge (i alle fall hver for seg) i slike øl med stor ro. Øl blir det sikkert uansett  :)

Tilbake
Topp