Holdbarhet på øl

Hei,

Vet det er mange meninger om dette, men lurer litt på om man kan bli dårlig av litt gammelt øl, eller om smaken bare forsvinner.

Har 8-10 flasker av 'vestkyst' (DIPA) som ble brygger til forrige påske. Den smaker ikke dårlig nå, men synes den er litt strammere of spissere i smaken.

Ellers jeg også mange flasker wit fra i sommer - disse har jeg ikke smakt på en stund, men håper de lever en stund til.

Hva gjør dere generelt? Jeg har nå Ca 6-8 brygg pr år, og klarer ikke kvitte meg med alt innen 12 mnd
 
Hvis det ikke er synlige tegn til mugg e.l tror jeg ikke du blir dårlig av å drikke gammelt øl. Jeg drakk en 4 år gammel bjørkeøl her for noen mnd siden. Smakte kjempegodt.
 
Laga stout som jeg tappa i november. Drakk noe etter kort tid og det var ikke så godt. Stabla det vekk i soveromstemp helt til i dag og da var det plutselig blitt veldig godt øl.

Har også laga endel eplecider som smaker gjær eller noe lignende. Så lot jeg cideren stå på dunken 1 måned nær frysepunktet. Karboneringen med sukker gikk helt fint og resultatet etter kort tid på flaske var virkelig bra.

Tålmodighet er undervurdert


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Laga stout som jeg tappa i november. Drakk noe etter kort tid og det var ikke så godt. Stabla det vekk i soveromstemp helt til i dag og da var det plutselig blitt veldig godt øl.

Har også laga endel eplecider som smaker gjær eller noe lignende. Så lot jeg cideren stå på dunken 1 måned nær frysepunktet. Karboneringen med sukker gikk helt fint og resultatet etter kort tid på flaske var virkelig bra.

Tålmodighet er undervurdert


Sent from my iPhone using Tapatalk

Det er vanskeligst med sånt øl som faktisk er godt fra starten av, men som du veit blir bedre av å få stå. Jeg har et svare strev med å holde Lille Grå Sambo unna saison'en - som jeg egentlig hadde tenkt skulle få lov å forgylle fine kvelder i sola utpå seinsommeren.

Jeg har en (slags) nordengelsk brown ale fra januar - oppskriften til Ægirs Rallar - som jeg smaker på fra tid til annen. Den er ennå ikke klar, og jeg tror den like gjerne kan få vente til høsten begynner å bli skikkelig grå og ruskete.

Ellers har jeg fått det for meg at øl med amber malt alltid trenger en god del lagring - og hvis du bruker mye av det, snakker vi skikkelig lenge.

Men den store utfordringa er det ølet som skal drikkes ferskt. Dét er fa'li, det:).
 
Sist redigert:
Leste en plass om noen som smakte en bestefar sin øl som var blitt stående i en kjeller fra 70-80 tallet eller noe. De hadde visst drukket den og syntes den var litt flat, men ellers god. Mener den var en mørkere, slik jeg husker det så holder disse best.

Som ellers påpekt i denne tråden er det stort sett enighet om at tid bare gjør øl bedre, men hvis jeg forstår det rett har øl generelt beste smak etter en 6måneder og et vindu der fra. Utenom dette ville jeg fint ha drukket øl som var både 1uke gammelt, og 3 år gammel så lenge jeg visste at bryggeren kunne litt.
 
tid bare gjør øl bedre, men hvis jeg forstår det rett har øl generelt beste smak etter en 6måneder og et vindu der fra

Det blir vel en sannhet med en del modifikasjoner ;) Humledrevne øl f.eks. vil ikke bli særlig bedre med tid, ei heller ville jeg ventet 6 måneder med å drikke den. Men den blir nok ikke dårlig som sådan, bare veldig kjedelig og et godt stykke unna hva den egentlig var tiltenkt, smak- og aromamessig.
 
Leste en plass om noen som smakte en bestefar sin øl som var blitt stående i en kjeller fra 70-80 tallet eller noe. De hadde visst drukket den og syntes den var litt flat, men ellers god. Mener den var en mørkere, slik jeg husker det så holder disse best.

Som ellers påpekt i denne tråden er det stort sett enighet om at tid bare gjør øl bedre, men hvis jeg forstår det rett har øl generelt beste smak etter en 6måneder og et vindu der fra. Utenom dette ville jeg fint ha drukket øl som var både 1uke gammelt, og 3 år gammel så lenge jeg visste at bryggeren kunne litt.

Det det er generell enighet om, er vel at tid ødelegger alt øl - til slutt:p.

En del øl er laget for å drikkes ferskt. Alt heftig tørrhumlet amerikansk øl mister det som er poenget med dem, ganske raskt, som Glenn sier. Weissbier også. Lette engelske øl er ikke lagringsvare, og generelt tror jeg de fleste lettere hjembrygde øl er på vei nedover når du har nådd 6 måneder.

Hvor lenge hjembrygg kan holde seg, avhenger jo, i tillegg til øltype, både av hvor godt skjermet de har vært mot oksygen etter at gjæringen er satt i gang, og av lagringstemperaturen. Det aller meste av det ølet jeg brygger, har en ganske kort tidshorisont. Sjøl om jeg har en grei kjeller å lagre i, er jeg ikke enormt opptatt av å unngå oksygeninnblanding for enhver pris - og venter heller ikke at jeg skal slippe å betale prisen for det. Det er ikke så farlig. Ølet blir stort sett borte før det rekker å utvikle noen påtagelig pappsmak:).
 
Jo for all del, enig at det er ingen regel uten unntak. Jeg har heller ikke undersøkt det selv, bare lest meg opp et intrykk stort sett - så gjerne ta det jeg sier med en klype salt og sjekk litt selv for hver øl type.

Derimot vil jeg vel si at hvis en er i tvil så skader det ikke å la det ene brygget stå en måned eller litt mer før det nytes. Føler dette blir en ok tommelfingerregel for nybegynnere. Lukter nesten at det burde lages en standard guide som foreslår lagringstid for forskjellige øl.
Noen som føler for å lage en tabell hmm? ;)
 
Jo for all del, enig at det er ingen regel uten unntak. Jeg har heller ikke undersøkt det selv, bare lest meg opp et intrykk stort sett - så gjerne ta det jeg sier med en klype salt og sjekk litt selv for hver øl type.

Regelen er at øl er ferskvare. Det er de få unntakene som er lagringsprodukter. Det kan virke som du har misforstått det du har lest om lagring av øl.

Derimot vil jeg vel si at hvis en er i tvil så skader det ikke å la det ene brygget stå en måned eller litt mer før det nytes. Føler dette blir en ok tommelfingerregel for nybegynnere. Lukter nesten at det burde lages en standard guide som foreslår lagringstid for forskjellige øl.
Noen som føler for å lage en tabell hmm? ;)

Det kan godt ta en måned fra du har øl på fat eller flaske til det er "modent". Det er, for så vidt, et litt dårlig uttrykk, men forsøker å beskrive tidspunktet da alt som skal bunnfelle har bunnfelt, alt gjæren skal omdanne er omdannet og andre prosesser er ferdige. Jeg er enig i at det er en god tommelfingerregel. Men deretter blir nesten alt øl dårligere for hver dag som går.

Jeg ser ikke noe behov for en tabell, egentlig. Vet du ikke at du har brygget et øl som er spesielt godt egnet til lagring, så er det sannsynligvis ikke det.
 
Regelen er at øl er ferskvare. Det er de få unntakene som er lagringsprodukter. Det kan virke som du har misforstått det du har lest om lagring av øl.
Da har jeg misforstått språket til mange her på forumet, det har ofte vært snakk om at lagring kan gjør mye øl bedre gitt noe tid. Trodde dette var overrepresentert i øltyper, men da forsto jeg sikkert feil. Den er grei nok.

Jeg ser ikke noe behov for en tabell, egentlig. Vet du ikke at du har brygget et øl som er spesielt godt egnet til lagring, så er det sannsynligvis ikke det.
Faktumet her at det er alltid noe nytt og lære, og for de neste bryggerne som skal begynne for seg selv (eller lære om øl) så kunne noe slikt vært handy. Vi snakker om en informasjonskilde likt FAQ som er i toppen av forumet - jeg vil si det gir mye mer nytte enn "skade". Det blir feil å gå ut ifra at ting er "selvsagte", spesielt på et forum som det her som jeg antar nesten får nye medlemmer ukentlig om ikke oftere.
 
Faktumet her at det er alltid noe nytt og lære, og for de neste bryggerne som skal begynne for seg selv (eller lære om øl) så kunne noe slikt vært handy. Vi snakker om en informasjonskilde likt FAQ som er i toppen av forumet - jeg vil si det gir mye mer nytte enn "skade". Det blir feil å gå ut ifra at ting er "selvsagte", spesielt på et forum som det her som jeg antar nesten får nye medlemmer ukentlig om ikke oftere.
Enig den, og hvis det er så enkelt som at ingen øl kler lagring med unntak av to ølstiler så hadde det jo vært hjelpsomt om de som kjenner til hvilke to typer dette er nevner dem i samme fingerdrag...
 
Hvor mye veier en fisk? Hvor lang er en pinne? Jeg har en wit fra ifjor som jeg åpnet her om dagen, den smakte ikke særlig innbydende. Har også en belgisk trippel som snart bikker tre år på flaske og blir bare vakrere og vakrere. En pale ale som jeg hadde glemt og som fikk 1.5 år på flaske smakte gress.
 
Enig den, og hvis det er så enkelt som at ingen øl kler lagring med unntak av to ølstiler så hadde det jo vært hjelpsomt om de som kjenner til hvilke to typer dette er nevner dem i samme fingerdrag...
Forsøk på enkel tommelfingerregel:
De to viktigste elementene som gjør at et øl blir bedre ved lagring er alkoholstyrke og mørkhet (finnes det et bedre ord?). Øl som skal ha fersk (aroma)humlesmak, taper seg fort.
Imperial stout (veldig mørk og sterk), blir bedre ved lagring. Belgisk trippel (veldig sterk, men lys) er best etter et år.
Old ale og barleywine er også øl som er best etter et år eller to (alkoholsterke og ganske mørke/tunge).
Surøl er en annen historie....
 
Jeg vil heller tro at mange ferske bryggere misforstår alle historiene på forumet om øl som har blitt mye bedre av lagring. Ofte skyldes dette at ølet i utgangspunktet er ubalansert, det er for bittert, har en humle som dominerer for mye, eller et malt (gjerne røster) som ødelegger hele smaksbildet. Det kan også være gjæringsfeil, som acetaldehyd eller fenoler. Ved lagring vil oksidasjonsprosessen dempe malt og humle, og en del uønskede biprodukter av gjæringen vil felle ut eller brytes ned.
 
Veldig enig med ØivindO. Mye prat om å "lagre vekk usmaker" etc, da har man bommet i utgangspunktet.
 
Tilbake
Topp