Holdbarhet på tørrgjær

Putre

Norbrygg-medlem
Fikk tilsendt noen pakker tørrgjær Saflager W34/70 nå i februar fra ølbrygging.no.
Disse hadde bestfør dato 4/15. Når jeg legger det inn i mr.malty får jeg at det er bare 50% viability på gjæren (gikk ut fra produksjonsdato 4/13, dvs 2 år før best før dato) Er det reelt at gjæren jeg fikk tilsendt er "halvdød" allerede? Og om viabilityen som mr.malty oppgir er reell, er det normalt prosedyre av bryggebutikkene å sende ut så gammel gjær uten at kunden får beskjed om det? Greia mi er nå ihvertfall om mr.malty har rett, så har jeg altfor lite gjær?
 
Mr. Malty bruker en "worst case" som tar høyde for transport av gjæren med ikke optimale temperaturer. Produksjonsdato er to år før best før. Så du har nok fått noe vel gammel gjær.
 
Ølbrygging.no er litt økonomiske med gjæren og jeg har også fått gammel gjær derifra. En pakke gjær er i utgangspunktet litt i minste laget så det er sikkert ikke dumt å sette en solid starter.
 
Synes vel det er litt i overkant dumt å selge så gammel gjær uten å opplyse om det i nettbutikken. Regnet ut at jeg trengte 4.9 pakker i mr.malty før bestilling. Bestilte 6pk for å være sikker. Men når jeg får gjæren som snart er klar for teknisk museum, og mr.malty regner ut at jeg med den trenger 8.9 pakker så blir jeg litt oppgitt... At en ikke får helt blodfersk gjær er jo greit nok, men lurer på hvor stoltheten til selgeren er?
 
Dette er heilt klassisk i einkvar marknad som boomar, slik heimebryggarmarknaden gjer for tida. Meir eller mindre halvseriøse aktørar tek stadig større sjansar for profittmaksimering.
 
Tilbake
Topp