Honey Malt

Kikker på Alesmith IPA sin oppskrift, der har de 56 gram av noe de kaller Honey Malt. Noen Søk på norske brygge butikker så finner jeg ikke det, noen som kan fortelle meg litt om dens egenskaper og hva den kan erstattes av.

Trenger også en erstatning til Amarillo(ikke cascade)
 
28 g er det vel og det er så lite at jeg ville droppa det, du kunne brukt melanoide, men det er jo allerede Cara Pils, Cara og Munich malt der så jeg ville droppa det
Det samme gjelder Amarillo, det er ikke non god substitutt for Amarillo, måtte isåfall blitt Cascade, Centennial eller Columbus,
men du skal vel allerde bruke Cascade og Columbus

går utifra du ser på oppskriften fra BYO (ser det faktisk står 28 kg Honey, men det MÅ være feil ;))
 
28 kilo ja ;) Tenkte å nøye meg med 28g ! Spørs når det kommer inn Amarillo, de må jo ha fått høstet nå?
 
Tror ikke du får no mer før neste avling
Centennial er det også dårlig med


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Kikker på Alesmith IPA sin oppskrift, der har de 56 gram av noe de kaller Honey Malt. Noen Søk på norske brygge butikker så finner jeg ikke det, noen som kan fortelle meg litt om dens egenskaper og hva den kan erstattes av.

Trenger også en erstatning til Amarillo(ikke cascade)
Jeg har hittil brukt ekte honning, i stedet for honey malt, i denne typen øl. Typisk 400-500 gr. på 25 l.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg personlig ville ikke brukt honning, gir for mye "mjød" smak, vurder evt. en blanding av honning/lys munich


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
I boka "Malt" av John Mallett , s. 119, står det at "Honey malt" og "Brumalt" bare er andre betegnelser på melanoidinmalt.

Aromatic 40-60 EBC fra Bestmalz er et eksempel. Min egen erfaring med dette er at det fort gir en slags sukkertøysmak, så jeg bruker det veldig forsiktig.
 
Jeg kan se hvor du vil hen med honningsmak, AleSmith IPA har en liten deilig sødme, men bruk med måte
 
Jeg fikk vite av en på Bryggselv at Honey Malt er ett spesifikt produkt laget av en spesifikk produsent i USA. Det er som nevnt en type melanoidinmalt med trademarket navn. Melanoidinmalt som vi får tak i skal være en god substitutt, og er på tilsvarende måte nesten umulig for amerikanerne å få tak i... :)
 
"Aromatic" er forøvrig fra Bestmalz, som påstår at det kan brukes opptil 50% av det. (Kanskje i bokkøl?) Jeg ser ellers at folk advarer mot mer enn 5%, og det synes jeg virker rimelig.
 
Tilbake
Topp