Hoppe bukk over skylling

Ah, godt poeng. For å si det sånn da. Ikke starte koking før alt har dryppet av seg.

Du kan jo seff starte å koke før alt er tomt, og bare helle etterslantene oppi. Men du skjønner poenget.
Da skjønner jeg. Trodde det var snakk om å strype avrenninga på noe vis.

Edit: Og så kom Finn og ødela. :D
 
Men jeg skjønner ikke hva som menes med å tappe av sakte. Du gjør jo ikke noe for at det skal dryppe sakte av håndkledet, du lar det bare henge til det er ferdig.

Hvis du tapper saktere, gir du den vørteren som blir igjen absorbert i masken over væskenivået (som stadig synker) mer tid til å "synke etter". Tapper du med maks åpning på krana, er det en del vørter som ikke "rekker å bli med".

Forskjellen er ikke stor, men kan utgjøre et poeng eller to i effektivitet.
 
Da skjønner jeg. Trodde det var snakk om å strype avrenninga på noe vis.

Edit: Og så kom Finn og ødela. :D
Men samtidig, uten at jeg har noen vitenskapelige finurligheter bak det. Jeg tror det er bedre å tappe sakte, enn å tømme alt, og så vente på at det skal dryppe nedover fra korn til korn til det kommer til krana.
 
Hvis du tapper saktere, gir du den vørteren som blir igjen absorbert i masken over væskenivået (som stadig synker) mer tid til å "synke etter". Tapper du med maks åpning på krana, er det en del vørter som ikke "rekker å bli med".

Forskjellen er ikke stor, men kan utgjøre et poeng eller to i effektivitet.
Og der skjønner jeg ikke lenger. Masken vil vel uansett holde på en gitt mengde væske, så om du bare lar det renne av seg til det er ferdig vil du vel sitte igjen med like mye væske i masken uansett åpning på krana?
 
Og der skjønner jeg ikke lenger. Masken vil vel uansett holde på en gitt mengde væske, så om du bare lar det renne av seg til det er ferdig vil du vel sitte igjen med like mye væske i masken uansett åpning på krana?
Siden det er snakk om sukkerholdig væske ser i hvert fall jeg for meg hvordan den kan legge igjen mer "avleiringer" på tørrere overflater. Det vil jo også være en større overflate som vil fordampe væske lengre, og føre til at mer sukker størkner i masket.
 
For å gjøre det så enkelt så mulig så tappet jeg ikke av.
Jeg løftet maltposen opp fra kjelen.
Klemte ut det meste av vørteren.
Det blir fort litt tungt. Måtte sette kjelen på gulvet for å greie å holde i posen såpass lenge.
Skal brygge en lager til litt senere med nogenlunde samme OG. Riktignok bare halvparten av vørter mengden, men forhold mellom malt og vann blir det samme.
Så kanskje det går ann å sammenligne. Ellers har jeg tro på at sakte avrenning gir litt høyere utbytte.
 
No-Sparge er en god teknikk for å spare tid ved å ofre noen poeng .

Skylling kan imidlertid gjøre på mange måter, avhengig av i hvilken grad man ønsker mest mulig vørter / poeng vs. spare tid.
En mellomting er derfor å ha en liten kjele med en liter (1L-3L) som helles raskt over gristen, nærmest som en Low-Sparge.
Lite effektivt, men man bruker ingen ekstra tid.
Jeg har frem til nå brukt meskepose, og lar den alltid renne godt av seg og etterfyller kokekjelen med restene
 
Og der skjønner jeg ikke lenger. Masken vil vel uansett holde på en gitt mengde væske, så om du bare lar det renne av seg til det er ferdig vil du vel sitte igjen med like mye væske i masken uansett åpning på krana?

Masken står jo og på en måte renner av seg i kjelen, sjøl om du ikke henger den opp. (Jeg bruker pose, så jeg kunne gjort det.) Og når jeg tapper med full åpning på krana, renner det ganske fort. Jeg kunne jo sikkert like gjerne tappe med full åpning, og så vente, som å strupe krana, men det er faktisk greiere å tappe litt saktere.

Som sagt, effekten er ikke stor. Jeg var skeptisk, men har funnet ut at det har en viss effekt.
 
Nå står no sparge ølen og koser seg i gjæringskaret, så får vi se hvordan det blir. For min del virker det som en grei måte å komme seg relativt raskt i mål med bryggedagen.

Så slumpet jeg over en liten "speidelfaq" hvor det påståes at å skylle med varmt vann fra krana er like effektivt; Noen som har eksperimentert litt og har noen nyttige erfaringer å dele? Braumeister FAQ - Speidel Braumeister
 
Nå står no sparge ølen og koser seg i gjæringskaret, så får vi se hvordan det blir. For min del virker det som en grei måte å komme seg relativt raskt i mål med bryggedagen.

Så slumpet jeg over en liten "speidelfaq" hvor det påståes at å skylle med varmt vann fra krana er like effektivt; Noen som har eksperimentert litt og har noen nyttige erfaringer å dele? Braumeister FAQ - Speidel Braumeister
Det er vel vanligere med gjennomstrømsvarmere i Tyskland, og varmtvann fra kran er da sannsynligvis mer appetittelig - de som har prøvd å smake på nedkjølt varmtvann fra vanlig vvb. slår gjerne fra seg å bruke det til brygging. Det fungerer derimot også bra med kaldt vann fra kran, bare litt mindre effektivt - en fordel jeg liker for BIAB er at det er mer praktisk å klemme på meskeposen etter skylling når den ikke er så varm. Men for denne tråden sin del er det negativt da tiden til kok øker, selv om jeg synes det er ok på 11 liters batcher - brukte 3,5 time sist fra jeg startet å tappe i kjele og kverne malt til alt var vasket til slutt med 45+45 min mesk+kok.

Uansett er det vel selve jobben med skyllingen flere ønsker å unngå, om man varmer skyllevann mens man mesker så tar jo ikke det i seg selv noe ekstra tid.
 
om man varmer skyllevann mens man mesker så tar jo ikke det i seg selv noe ekstra tid.

Jeg har en dyppvarmer som jeg bruker til å varme opp meskevannet. Når malten er i, så bruker jeg denne i en 25 liters biltema med en stc-1000. Her, under skylling, så er dyppvarmeren tilbake for å få raskere oppkok mens jeg skyller:0B13291C-27C9-4746-B4DC-64342D893663_1_105_c.jpeg
 
Det er vel vanligere med gjennomstrømsvarmere i Tyskland, og varmtvann fra kran er da sannsynligvis mer appetittelig - de som har prøvd å smake på nedkjølt varmtvann fra vanlig vvb. slår gjerne fra seg å bruke det til brygging. Det fungerer derimot også bra med kaldt vann fra kran, bare litt mindre effektivt - en fordel jeg liker for BIAB er at det er mer praktisk å klemme på meskeposen etter skylling når den ikke er så varm. Men for denne tråden sin del er det negativt da tiden til kok øker, selv om jeg synes det er ok på 11 liters batcher - brukte 3,5 time sist fra jeg startet å tappe i kjele og kverne malt til alt var vasket til slutt med 45+45 min mesk+kok.

Uansett er det vel selve jobben med skyllingen flere ønsker å unngå, om man varmer skyllevann mens man mesker så tar jo ikke det i seg selv noe ekstra tid.

Det er ikke tiden jeg er mest bekymret over, det tar den tiden det tar uansett ;) Jeg ser heller underholdningsverdien av å surre litt rundt på nettet og se litt på kreative løsninger. Hvor mye effekt løsningen har i forhold til å nå målene osv.
 
Tilbake
Topp