Hopster Bryggeri

oleeven skrev:
proft. men er det ikke like greit å lodde i flat lokk og pusse og polere?

Det tror jeg blir veldig mye svakere og ikke så pent. Når jeg trakk tri clover ferrulen inn i lokket slik den er på bildet så satt den så fast at når jeg prøvde å bøye på den så var det lokket som ga etter. I tillegg til denne mekaniske styrken kommer loddingen, som også får en del større overflate mellom delene når lokket er bøyd ut slik. Men, det kan godt være at hadde holdt på flatt lokk også, det kommer vel an på hvor mye man skal belaste den med.



Odland skrev:
Tar du bestillinger? Jeg bare sender delene til skapet mitt til deg og du fikser? Kthxbye

Kanskje best å sette den jobben bort til en elektriker :) Hvilke deler er det snakk om?
 
Angående verktøyet (dimple tool) som jeg bruker for å bøye ut stålet i kjelene så er det betraktelig vanskeligere i selve kjelene i forhold til i lokket. Jeg tror at det er forskjellen i godstykkelsen som betyr mest, det er ganske solide storkjøkkenkjeler og ikke noe tynnvegget blichmann, men buen i kjelen kan også utgjøre en forskjell.

Uansett, det er såpass mye krefter som skal til at jeg har hatt store problemer med kaldsveising mellom 10mm bolten og mutteren og har måttet bruke vinkelsliper flere ganger. Kaldsveising er ganske typisk rustfritt-problem, så jeg skal kjøpe inn en galvanisert bolt med mutter i morgen heller. Bolten er jo strengt tatt ikke i kontakt med kjelen, så forurensing er jeg ikke så bekymret for.
 
Ny oppdatering. Både elforsinket og varmgalvanisert 10mm bolt fungerer utrolig mye bedre enn rustfritt til jobben med å trekke konen i verktøyet gjennom stålet. Lærdommen er altså, ikke bruk rustfri bolt hvis man skal lage seg et slik verktøy ;)
 
Nyttig info! :skitbra:
Hva er godstykkelsen på kjelen din?
Planen min er å bruke samme type verktøy på vvs-beredere.
 
Tholthe skrev:
Nyttig info! :skitbra:
Hva er godstykkelsen på kjelen din?
Planen min er å bruke samme type verktøy på vvs-beredere.

Det tror jeg blir veldig tungt. Jeg har holdt en del på med varmtvannsberedere de siste ukene, og godstykkelsen er ofte over 2mm. Det får hvertfall de fleste hullstansere til å slite - jeg har brukket mange bolter der...
 
Bjarte H skrev:
2013-08-16-14-44-17.jpg


Fra venstre til høyre:
Rustfri 10mm bolt fra Biltema
Rustfri OD40mm skive fra Biltema borret opp til ID10mm
Rustfri OD40mm skive fra Biltema slipt ned til ca. OD35mm og borret opp til ID10mm
1" SS304 Stainless Steel Class 3000 LB Socket Weld Fitting Coupling Connector
1x3/4'' Sanitary Weld Reducer Pipe Fitting Stainless Steel 304
Rustfri 10mm mutter fra Biltema (viser ikke på bildet, men det ble brukt her)
Rustfri skive OD25mm fra Biltema slipt skrå
Rustfri skive OD25mm fra Biltema
Rustfri 10mm mutter fra Biltema


Og så brukte jeg 5mm bor, trinnbor, 13/16" hulltager, skjæreolje og aceton for avfetting før lodding.

Obs! Verktøyet kan kun brukes til hull som skal ende opp med 1" diameter.

Hvorfor har du så utrolig mange skiver? Er det ikke primært weld reduceren som presser mot coupling connectoren som gjør jobben?
 
Martin E skrev:
Hvorfor har du så utrolig mange skiver? Er det ikke primært weld reduceren som presser mot coupling connectoren som gjør jobben?

Fra venstre: den første sørger for at bolthodet ikke forsvinner inn i muffen, den andre sentrerer bolten i muffen, den etter det sentrerer bolten i reduksjonskoblingen og kunne med fordel hatt ID 10mm og den neste igjen støtter opp slik at den andre ikke bøyer seg av og forsvinner inn i reduksjonskoblingen.

Reduksjonskoblingen presser ikke mot muffen egentlig, den holder igjen slik at ikke hele kjeleveggen bøyer seg ut, men kun det området inne i kobligen. Det er derfor radiusen blir liten, fin og sterk med loddingen.
 
Bjarte H skrev:
IKEA hadde en versjon av dette skapet i rustfritt før, synd at de sluttet med det. Og det gjorde de rett før jeg skulle handle :bank2:

Alle butikker har det med å slutte å føre det som er bra og vi trenger, hvordan får de det til ?
:)
 
Tilbake
Topp