Hopster Bryggeri

Eriki skrev:
Ideer på hvor man kan få tak i dette i Norge? :)

WS8? Det tror jeg at du må bestille fra England. Du kan jo prøve med fin sand eller is / frosset såpevann.

Eventuelt så kan du vente til jeg er ferdig så kan du få låne eller eventuelt kjøpe WS8 av meg.
 
Bjarte H skrev:
Eriki skrev:
Ideer på hvor man kan få tak i dette i Norge? :)

WS8? Det tror jeg at du må bestille fra England. Du kan jo prøve med fin sand eller is / frosset såpevann.

Eventuelt så kan du vente til jeg er ferdig så kan du få låne eller eventuelt kjøpe WS8 av meg.

Prøver meg med fin sand jeg da :)
 
Først må jeg bare si: For et flott prosjekt!

Lurer på en ting:
Hva gjør du for å koble på utstyr på innsiden av kjelene? Ser ikke ut som at du har tri clamp der?
 
Utrolig stilig :amen:
Vil du ikke få et problem med at halvparten av vørtermengden blir i rørene når kjelene er så små? Har du regnet hvor mye som blir i rørene?
 
protto skrev:
Tøft, kva anna kan ein sei?

:skitbra:

mikslen skrev:
Utrolig stilig :amen:
Vil du ikke få et problem med at halvparten av vørtermengden blir i rørene når kjelene er så små? Har du regnet hvor mye som blir i rørene?

:skitbra:
Det skal gå ganske bra. Skyllevannet pumpes gjennom den lille varmevekslerkjelen, så alt vørteren som er der vil erstattes med vann. Den vørteren som ligger igjen etter endt skylling blir da fra den lille pumpen til høyre til den blå ventilen ved siden av. Iom. at skyllingen varer til ønsket volum er nådd i kjelen så er vel egentlig tapt vørter lik 0 så lenge jeg ikke går tom for varmtvann :) Fra kjelen til gjæringskaret dreneres alt av, så ingen ting går til spille :)
 
Planen er å brygge i morgen, spørst om det går!
eguzape8.jpg
 
Ikke for å klage, det ser unektelig bra ut :)
Men du har veldig mye ventiler, kraner og tc koblinger. Skyter du spurv med kanon?
Rengjøringen av utstyret ser jeg også som en utfordring med såpass mye utstyr....
Bygger selv nå et 100 liters bryggeri med herms, whirlpool, og forhåpentligvis null svinn, og planen er enkel rengjøring.
Hele systemet basert på 2 kuleventiler, og en treveisventil.
Noen tc koblinger vill det bli der også, men ikke mange :)
 
magne1972 skrev:
Ikke for å klage, det ser unektelig bra ut :)
Men du har veldig mye ventiler, kraner og tc koblinger. Skyter du spurv med kanon?
Rengjøringen av utstyret ser jeg også som en utfordring med såpass mye utstyr....
Bygger selv nå et 100 liters bryggeri med herms, whirlpool, og forhåpentligvis null svinn, og planen er enkel rengjøring.
Hele systemet basert på 2 kuleventiler, og en treveisventil.
Noen tc koblinger vill det bli der også, men ikke mange :)

Om jeg skyter spurv med kanon? Det kan du godt si!  :)

Det er mange pumper og veldig mange ventiler, uten tvil. Men for at det skal kunne gjøre det jeg vil så må det være såpass tror jeg. Nå har jeg 10stk elektriske ventiler + 2 manuelle. Hvis jeg hadde tatt bort ventilene på vann inn, kjølevann inn, resirkulering i HLT, kondensering(-sforsøk) av damp, vørter ut, og dreneringsventilene, som alle strengt tatt ikke er nødvendige for å brygge øl, så er jeg nede på 5 ventiler totalt. Og hadde jeg tillatt meg batch sparge i stedet for fly sparge, slanger i stedet for faste rør og 3-veis ventiler fremfor 2-veis. Ja da er vel jeg også nede på en liten håndfull ventiler og koblinger ;) Men, da kunne jeg like godt ha beholdt Speidelen forden slags skyld :)

Det blir spennende med rengjøringen ja. Jeg satser på at når CIP fungerer på de store bryggeriene så fungerer det her også, iallefall når det kommer til rør, ventiler og koblinger. Jeg ser for meg å varme opp noen liter med PBW og kjøre vaskerutine gjennom alle pumper, rør og koblinger som har sett vørter, etterfulgt av saniclean eller sterkrens. Og så har jeg en ekstra sprayball som jeg tenkte å montere i kjelelokket i et forsøk på å lette rengjøringen av meske- og kokekjel, men det blir nok mer sprut enn jet  iom. at det er chuggeren skal drive den ;D

Jeg har sett bryggeriet ditt ja, det ser bra ut! Jeg satser på at det blir mange fine bilder å finne i den tråden fremover :skitbra:
 
Martin E skrev:
Ble det brygget?

Det ble dessverre ikke brygget nei, men det ble timevis med jobbing og x antall våte håndduker ;D Nå er det meste på plass og fungerer etter litt kluss og brukefeil. Skal prøve å finne gode parametre for P, I og D i kveld (spesielt for HEX). HLT hadde 0,1 C oversving med termostat (on/off), så jeg venter med å stille inn PID der. Ellers så funker alle pumpene og ventilene bra.  Satser på å få brygget en av de neste dagene, med bilder ;)
 
Tilbake
Topp