Høy FG. Flaskebombe?

Hei. 13.11.15 Brygget jeg denne røykporteren:
http://www.brewersfriend.com/homebrew/recipe/view/113388/ (med chinook istedenfor northern brewer).

BIAB med liggeunderlag rundt. Hadde litt guff på induksjonsplaten på komfyren for å holde ca 68 grader under hele mesketiden. Traff greit på temp, følte jeg. Tappet av vørteren før skylling. Skylte med 12 L vann på 78 grader. Husker ikke om jeg gjorde noe utmesk i tillegg. Tror det. Fikk 24L vørter i bøtta med OG 1.066 (ifølge oppskrift 25L med OG 1.64). Tilsatt 3 pakker rehydrert US-05 og ristet i 5 minutter. Stått til gjæring i kjellerbod med sånt klistretermometer på karet. 18 grader under stormgjæring. Skrudde deretter opp varmeovnen i rommet slik at karet holdt ca 20 grader i det videre forløpet. Totalt 16-17 dager.

30.11.15 bestemmer jeg meg for at ølet skal tappes. Måler SG 1.029 (hydrometer), men tapper likevel. Sukkerlake 6g/L tilsettes i sekundærkar før flasking.

Jeg burde nok ha ventet to dager og målt gravity på nytt for å se om jeg hadde nådd FG, men klarte altså ikke å vente. Har nå fått kalde føtter. Åpnet en øl idag, 2 dager etter flasking, for å smake og måle SG. Den smaker fortreffelig, man kjenner røyksmaken uten at den blir for dominerende. Karboneringen er som forventet på dette tidspunktet, altså litt kullsyre, men ganske flatt fortsatt. SG er fortsatt den samme (har forsøkt å riste ut kullsyre så godt som mulig ved måling). Snakker vi riski bissniss eller er jeg safe? Er det mulig å si noe om sannsynlig forklaring (for høy mesketemp, for mye spesialmalt, for lite oksygen...?)
 
Hei, 2+ uker for noe sånt som dette, på det som for US-05 er nokså høy temperatur burde være nok. 6 g/l burde gi grei karbonering etter 1-2 uker. Det mest sannsynlige er at er litt søtere enn planlagt, og at du har hatt litt i overkant mesketemperatur. Men er du bekymret så kan du jo åpne flasker med noen dagers mellomrom for å følge litt med prosessen (det gir deg også innblikk i hvordan ølet utvikler seg). Hvis du gjør det burde du merke at ølet skummer over ved åpning i god tid før det blir til flaskebomber, ettersom du skal ha gjæret nokså bra ut i utgangspunktet..
 
Hei, 2+ uker for noe sånt som dette, på det som for US-05 er nokså høy temperatur burde være nok. 6 g/l burde gi grei karbonering etter 1-2 uker. Det mest sannsynlige er at er litt søtere enn planlagt, og at du har hatt litt i overkant mesketemperatur. Men er du bekymret så kan du jo åpne flasker med noen dagers mellomrom for å følge litt med prosessen (det gir deg også innblikk i hvordan ølet utvikler seg). Hvis du gjør det burde du merke at ølet skummer over ved åpning i god tid før det blir til flaskebomber, ettersom du skal ha gjæret nokså bra ut i utgangspunktet..
Takk, Ivar E. Tror kanskje eg åpner en øl hver kveld ("for å sjekke trykket")
 
1.066-1.029 er langt fra det jeg kaller god utgjæring.. Her ville jeg vært litt bekymret for flasker ja. Us05 er vel ca det samme som WLP001/007 hvis jeg husker rett. Gikk akkurat fra 1.090 til 1.019 på 4 dager med 007 så noe er rart her. Du er sikker på målingene dine?
 
Jeg tipper for høy mesketemperatur er synderen. Det å styre temperaturen med BIAB nøyaktig er vanskelig. Det at du har hatt litt varme på under hele mesketiden har mest sannsynlig ført til at mesketemperaturen har vært høyere enn du tror.. Jeg kjørte samme stunt ved min første BIAB batch hvor jeg kjørte på med meget lav varme. Mot slutten viste det seg at mesken holdt langt over 70 grader... Slå heller av varmen når du har nådd striketemperatur før innnmesk. Om temperaturen faller noen grader underveis er helt uproblematisk. Får du for god, eller dårlig utgjæring, justerer du bare utgangspunktet til neste gang du brygger.
 
1.066-1.029 er langt fra det jeg kaller god utgjæring.. Her ville jeg vært litt bekymret for flasker ja. Us05 er vel ca det samme som WLP001/007 hvis jeg husker rett. Gikk akkurat fra 1.090 til 1.019 på 4 dager med 007 så noe er rart her. Du er sikker på målingene dine?
Takk for innspill. Rimelig sikker på at målingene er riktige. Har kontrollert hydrometeret i rent vann. Tatt høyde for avvik fra kalibreringstemp etc. Er enig i at utgjæringen ikke er god, men spørsmålet er altså om dette skyldes gjæringsprosessen eller andre forhold som f.eks ikke-gjærbare sukkerarter i sluttproduktet. Sistnevnte er jo det jeg håper på.
 
Jeg tipper for høy mesketemperatur er synderen. Det å styre temperaturen med BIAB nøyaktig er vanskelig. Det at du har hatt litt varme på under hele mesketiden har mest sannsynlig ført til at mesketemperaturen har vært høyere enn du tror.. Jeg kjørte samme stunt ved min første BIAB batch hvor jeg kjørte på med meget lav varme. Mot slutten viste det seg at mesken holdt langt over 70 grader... Slå heller av varmen når du har nådd striketemperatur før innnmesk. Om temperaturen faller noen grader underveis er helt uproblematisk. Får du for god, eller dårlig utgjæring, justerer du bare utgangspunktet til neste gang du brygger.
Takk for nyttig innspill. Har landet høyere enn forventet ved de to siste bryggene (>1.020). Felles for begge disse er at begge er mørke øltyper (foreign extra stout og porter) og at jeg har kjørt på med litt varme på platen. For tre brygg siden laget jeg en IPA som havnet nærmere forventet FG, tror det var snakk om 1.017. Denne skulle meskes på 67 grader, og jeg tror ikke jeg brukte kokeplaten noe særlig, kanskje bare litt på slutten. Neste brygg skal jeg meske slik du foreslår, Marius K.
 
Hva som er temperaturen i en BIAB-mesk avhenger mye av hvor man måler. Om temperaturen er feil ett sted er det stort sett bare å måle et annet sted... Å røre hjelper, men det varierer åkke som. Med varme på tipper jeg tempen har vært betydelig høyere i bunnen av mesken.
 
Ref Gahr i Vestkast : vist ein har problemer med å få rett mesketempratur flytter en temperatur måleren til ein finn rett tempratur

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
En bra metode når du mesker uten sirkulering av vørter tenker jeg er å isolere kjelen og røre godt under innmesk.
Da burde du kunne meske i en time uten særlig temperaturfall, og mesken vil holde forholdsvis jamn og lik temperatur samme hvor du måler.

Forutsatt at du har lokket på og ikke titter oppi hele tiden eller faller for fristelsen å varme opp deler av mesken som er nærmest varmeelementet.
 
Tilbake
Topp