Høy OG, har jeg et problem?

Brygger en IPA, men etter kok ble volum en god del lavere enn forventet. Tok sikte på 21L, men endte på litt over 16 L. OG ble 1.071, og ikke 1.061 som var forventet. Jeg har brukt en smackpack Wyeast 1056 som bare er to uker gammel. Vil jeg få problem med gjær på noe vis, og bør jeg tilsette vann for å få ned OG? 
 
Ideelt sett skulle du ha brukt dobbelt så mye gjær. Ved en OG på 1071 og 16 liter i karet, sier Mr.malty at du skal bruke 2,1 pakker.
Ved en OG på 1061 og 21 liter i karet skal du bruke 2,4.
Så her hadde det nok vært på sin plass med en starter, men bruk det du har og lær til neste gang.
Ang utvanning av vørter, så påvirker ikke bare utvanningen OG, men også hvor bittert ølet blir.

Jeg hadde tatt en RDWHAHB, og ikke gjort noen endringer.

Det kommer alltid flere muligheter til :brygging:
 
OleA skrev:
Kan jeg blande ut en pakke tørrgjær, og ha i gjøæringsdunken.  

Jeg ville bare latt den gjære og se hvordan det går. Så kan du heller vurdere det om gjæringen stopper opp. Jeg tenker at jeg selv skal få kjøpt meg en magnetrører og begynne å lage startere, frem til nå har jeg bare tilsatt wlp007 direkte i karet. Men samtlige har alikevel gjæret ut.

Jeg satte en dobbel IPA med OG 1.092 som gjæret helt ned til 1.014. 15 liter vørter og 3 pakker wlp007. Ifølge mr. malty underpitching med 0,5 pakke men denne ble helt knall og smaker kanonbra. Ved tilsetting av oksygen ristet jeg godt på gjæringsdunken. Ikke dermed sagt at du bør gjøre det samme.

edit: gjæret ned til 1.014 og ikke 1.007. Var litt opphengt i gjæren her  ;)
 
La den gjæren du har pitchet gjøre det den kan og så smak på det når FGen ikke synker lenger, hvis det er helt forferdelig (noe jeg tviler på) så kan du finne ut av hva du trenger for å pitche en til.

Blir øl til slutt uansett :)
 
Nå er vel ikke plopp i gjærlås noen sikker indikator, men jeg synes endringene har skjedd litt for raskt. I går kom det en plopp hvert 10-ende sekund, i dag er det 30 sek mellom hver plopp. Ingen tvil om at aktiviteten her redusert etter bare bare 3 dager på dunken. Skal måle gravity i morra. Hvis gjæring er i ferd med å stoppe opp, bør jeg tilsette mer gjær?
 
OleA skrev:
Nå er vel ikke plopp i gjærlås noen sikker indikator, men jeg synes endringene har skjedd litt for raskt. I går kom det en plopp hvert 10-ende sekund, i dag er det 30 sek mellom hver plopp. Ingen tvil om at aktiviteten her redusert etter bare bare 3 dager på dunken. Skal måle gravity i morra. Hvis gjæring er i ferd med å stoppe opp, bør jeg tilsette mer gjær?

Statistikk frå den gongen eg dreiv og målte plopping i gjærlåsen:
"• lau 19. kl 1700 kvart 17. sekund
• søn 20. kl 1030 kvart 7. sekund
• søn 20. kl 2130 kvart 8. sek.
• man 21. kl 0615 kvart 8. sek.
• man 21. kl 2100 kvart 1:35
• tys 22. kl 2200 ingen / svært langt mellom bloppa"

No sjekka eg ikkje SG tysdag 22. så eg kan ikkje bidra med så mykje info om OG - SG på dette brygget som forøvrig var ein US stout på ekstrakt og spesialmalt. OG 1.063, FG 1.024. Det var vel dette brygget som fekk meg til å gå over til BIAB...
 
Nå er det kommet ned til 35-45 sek mellom hver plopp, og SG målte jeg til 1.016 :)

I bunnen av dunken ser jeg at det er en solid kake. Når jeg stikker denne om, så skal jeg teste høsting og vasking av gjær for aller første gang.
 
Frå 1.071 til 1.016 lovar bra, spesielt sidan gjæra framleis ikkje har gitt seg. (Pitcha du den 24.?)
Husk at du skal ha to like målingar to dagar på rad før du kan flaske. Personleg har eg siste tida lest av med to dagars mellomrom.

Gjærvask er ei kurant affære, i alle fall du brukar den enkle måten ved å bruke vatn slik m.a. gustavf har vist på videoen sin, så det taklar du fint. Om ikkje første gong så i alle fall den tredje.
 
Ja, det var vel blitt den 24. da jeg hadde fått alt på dunken :)

Jeg skal stikke om, og tørrhumle ei lita uke før jeg tapper på flasker. Hadde ikke regnet med at det kom til å gjære ut riktig så raskt. Men det er en del krausen på toppen, bør jeg vente til denne faller ned før jeg tørrhumler?
 
OleA skrev:
Ja, det var vel blitt den 24. da jeg hadde fått alt på dunken :)

Jeg skal stikke om, og tørrhumle ei lita uke før jeg tapper på flasker. Hadde ikke regnet med at det kom til å gjære ut riktig så raskt. Men det er en del krausen på toppen, bør jeg vente til denne faller ned før jeg tørrhumler?

Du trenger ikke å stikke om. Det holder å stikke om når du skal flaske.
 
Da har jeg gjort en ny måling, og SG er kommet ned på 1.012
Brukte også anledningen til å fjerne laget med brungjær på toppen.
Kokte silskjeen jeg brukte for ikke å forurense og lage infeksjoner.

Stikker om og tørhumler selv om flere mener det er unødvendig,
har bruk for gjæra som ligger i bunnen ;)
 
Tilbake
Topp