Høy OG og oksygen

Skal sette en imp. stout med OG oppimot 1.100. Leser i White og Zainasheffs "Yeast" følgende om oksygenering av så konsentrert vørter:

"If it is a very high-gravity wort, more than 1.092, you must aerate with pure oxygen, as air will not provide a high enough level of dissolved oxygen. Unfortunately, that still might not be enough for beers higher than 1.083. For high-gravity beers, adding a second dose of oxygen between 12 and 18 hours can help fermentation speed and attenuation. The yeast takes up this oxygen and uses it for cell membrane maintenance and the production of some needed intermediary compounds." Osv. Side 83-84.

Så til spørsmålet: Er det noen her som har erfaring med en slik andre oksygen-runde i heftige øl? Eller veit om dette er vanlig praksis i proffe bryggerier, f.eks.?
 
Vet Heretic gjør dette.

Har selv gitt BW en ny dose O2 etter 8 timer og kommer til å følge denne praksisen på store øl.
 
Skal etterhvert prøve meg på en oppskrift i fra boka "fra hånd til munn" der OG er 1.119 (før en tilsetter sukker). Denne skal tilsettes oksygen ved pitch, etter 12 og etter 20 timer. Du må også finne ut om du trenger mer gjær underveis (jeg har ikke så mye kunnskap om dette, men ser at oppskrifta i boka krever sjampanjegjær etter 14 dager)
 
Takk for respons. Da tenker jeg å gi det et forsøk. Palmesøndagen blir aldri den samme igjen!
 
Tilbake
Topp