Høy utgjæring.

hansbt

Norbrygg-medlem
Har en lys ale som akkurat er ferdig gjæra. Problemet er at den gikk helt ned til 1.004. Stegmesking på 66-72-78C°. Gjæringstemperatur 20°. Skjønner ikke helt hvorfor, men er generelt "plaget" med høy utgjæring. 2 pakker US05. Er det noen pålitelig måte å søte den, enten sukrin eller melkesukker?
Noen som har erfaring med slikt? Står på coldcrash akkurat nå på 2C°, skal etterhvert over på fat.
Tanken var å fylle søtning i fatet før tapping av ølet.
Gode råd mottas gjerne.
Det bør kanskje nevnes at jeg normalt mesker 2 til 3 timer. Synes utbytte blir jevnt bedre av lang mesketid.

Har en lys ale som akkurat er ferdig gjæra. Problemet er at den gikk helt ned til 1.004. Stegmesking på 66-72-78C°. Gjæringstemperatur 20°. Skjønner ikke helt hvorfor, men er generelt "plaget" med høy utgjæring. 2 pakker US05. Er det noen pålitelig måte å søte den, enten sukrin eller melkesukker?
Noen som har erfaring med slikt? Står på coldcrash akkurat nå på 2C°, skal etterhvert over på fat.
Tanken var å fylle søtning i fatet før tapping av ølet.
Gode råd mottas gjerne.
Du kan prøve med litt sukrin, trur jeg.

Har du tørrhumla? Det kan i så fall være hop creep som er åsaken.

Hvordan mesker du inn? Justerer du opp strike temperatur sånn at du ender på 66C når malten er rørt inn eller er vannet 66C og du kjøler det ned under innmesk og må varme opp igjen?

Noe sukker i oppskriften?

Hvordan mesker du inn? Justerer du opp strike temperatur sånn at du ender på 66C når malten er rørt inn eller er vannet 66C og du kjøler det ned under innmesk og må varme opp igjen?

Noe sukker i oppskriften?
Har speidel 20.Malt ikke tilsatt før temperatur er korrekt.
I dette tilfellet 66°.
Ingen sukker i oppskriften.

Hei, infeksjon?
Vel, neppe.
Aldri hatt infeksjon gjennom 10 års brygging, veldig nøye rutiner.
Det stoppet på 1.004, ingen tegn til noe unormalt.
Har en lang måler som krever 200ml for måling, så den er korrekt.
Tror jeg bare tilsetter 100-200 melkesukker når det er fating.
Så får vi se hvordan det blir.
En endring. Brukt Maris Otter lys ale.
Aldri brukt den før.

Har speidel 20.Malt ikke tilsatt før temperatur er korrekt.
I dette tilfellet 66°.
Ingen sukker i oppskriften.
Nettopp! Hvis du mesker inn på 66C så dropper temperaturen og avhengig av hvor fort maskinen får temperaturen opp igjen så mesker du på lavere temperatur enn planlagt. Dett vil gi høyere utgjæring.

Så har en jo også infeksjon som kan være skyldneren. Smaker ølet som det skal?

Noen må spørre. Hydrometer eller refraktometer?
Har du sjekket at hydrometer er kalibrert?

Har også opplevd at US-05 kan gjære veldig langt ned. Og enda mer ved gjenbruk. Har du brukt ris/ mais?

Det stoppet på 1.004, ingen tegn til noe unormalt.
Har en lang måler som krever 200ml for måling, så den er korrekt.
Fg på 1.004 og OG på 1.040-1.050 gir deg jo en tilsynelatende utgjæringsgrad på 90%. Skal det være mulig med us05 da?

Ville sjekket hydrometer i vann samt økt strike temp som flere har vært inne på.
Sirkulasjon og gjevn temp under mesk?

Noen må spørre. Hydrometer eller refraktometer?
Har du sjekket at hydrometer er kalibrert?

Har også opplevd at US-05 kan gjære veldig langt ned. Og enda mer ved gjenbruk. Har du brukt ris/ mais?
Ikkeno ris/mais.
Smaken er helt grei, men nødvendigvis litt tørr.
Hydrometer.
Sjekka det i vann, er korrekt.

Sist redigert:
Om jeg mesker pilsnermalt, på 64-66 i 120 min og gjærer med US-05 så er ikke 1.005 så voldsomt uvanlig, men det er ofte med mais eller ris som 20%.

Om ølet smaker greit, så er det ikke så mye annet å gjøre enn å til neste gang meske høyere eller bruke mer krystallmalt av et slag.

Om jeg mesker pilsnermalt, på 64-66 i 120 min og gjærer med US-05 så er ikke 1.005 så voldsomt uvanlig, men det er ofte med mais eller ris som 20%.

Om ølet smaker greit, så er det ikke så mye annet å gjøre enn å til neste gang meske høyere eller bruke mer krystallmalt av et slag.
Trur du har rett.
Men uansett, tilsetter 200g melkesukker v tapping til fat. Akkurat nu er det for tørt.
Men uansett av min erfaring, lang mesketid gir bedre utgjæring.
Har erfart det gjennom mange brygg.
Hvorfor.. aner ikke.

Trur du har rett.
Men uansett, tilsetter 200g melkesukker v tapping til fat. Akkurat nu er det for tørt.
Men uansett av min erfaring, lang mesketid gir bedre utgjæring.
Har erfart det gjennom mange brygg.
Hvorfor.. aner ikke.
Måler du med thermometer eller hvordan har du kontroll på temperaturen i mesken? Hva er innmesk temperatur?

Tilbake
Topp