Humle fra 2010

Kenneth N

Norbrygg-medlem
Kjøpte noe billig "gammel" humle fra Bryggselv, fra 2010. Hva kan jeg forvente av denne humla? Har lest om at AA-nivået blir mindre, men hva med smakskvalitet og mengde smak fra humla?
Kan man kompensere ved å bruke litt mer?
 
aholgersen skrev:
Leste i en brygge bok at når det var over 1 år gammelt, så kunne du regne at humlen var på 60% effekt

Hvor mye humlen taper seg vil avhenge av hvilken type det er og hvordan den har blitt oppbevart. Lufttett i fryser er best. Min erfaring er at humlen da stort sett taper seg relativt lite i løpet av et år.
 
Kjøpte også nylig humle høstet 2010 på bryggselv og fikk beskjed at det ikke var noen forskjell på den og nyere humle. Betalte full pris. Regner med de vet hva de snakker om.
Dette var pellets da.
 
Så lenge de har vært lagret riktig er det ikke så farlig. Jeg regner med at du har kjøpt warrior, siden Bryggselv ikke har hatt tilbud på annen humle på en stund. Beersmith har et verktøy med indekser for de fleste humlesorter, og justerer for temperatur- og pakkeforhold. Forutsatt at kjølerommet på bryggselv holder 3-4*C, noe jeg trur det gjør, vil humlepelletsa dine per i dag ha en alfasyreprosent på omtrent 13,5. Med andre ord brukbar bitterhet.
 
Tommyf skrev:
Kjøpte også nylig humle høstet 2010 på bryggselv og fikk beskjed at det ikke var noen forskjell på den og nyere humle. Betalte full pris. Regner med de vet hva de snakker om.
Dette var pellets da.

Så rart. Jeg kjøpte Brambling Cross, Fuggles og Target til 25 kroner stykket. Vært på kjølerommet til Bryggselv siden de fikk det inn regner jeg med. Annet enn at pelletsene ser noe mørkere ut enn 2011-pellets så ser de helt fine ut.
 
Tilbake
Topp