Humle Nordbrau på Plantasjen

Jeg spurte plantasjen vedr. nordbrau planten i sverige og om de får inn samme på butikken i Bodø.
Ser og at det står "høstetidspunkt" i plantebeskrivelsen.


E-mail fra plantasjen:

"Vi har enda ikke fått inn humle , kommer fortløpende fremover nå med ute planter .

Den du viser til er en svensk variant vi kommer til å få inn denne https://www.plantasjen.no/humle-2-l-200000200-no utfra hva jeg kan se er det samme plante. Men jeg kan ikke garantere det ,skal sende en mail videre til de som sitter med bestillinger for begge land og sjekke dette opp. Når vi har fått første levering av denne vil det åpnes for at vi kan bestille mere selv av den."

"Har fått svar fra ansvarlig for uteplanter på kjeden og det er samme planten vi selger i Norge som den du har lagt ved link til.

I løpet av 3 uker vil vi ha denne i butikk ."
Oops. Så representanten fra Plantasjen aner åpenbart ikke hva han snakker om, og skjønner ikke forskjellen på prydhumle og humle til ølbrygging? Den som TS har kjøpt, og som er presentert på de svenske Plantagen-sidene, er tydelig merket som en "øl-humle": Northern Brewer, eller altså Nordbrau. Den vanlige humlen som finnes på de norske Plantasjen-sentrene, er åpenbart en prydhumle. Når representanten fra Plantasjen sier det er "samme plante", mener han kanskje at begge er humulus lupulus? Så dum går det vel kanskje ikke an å være? Kan det da tenkes at han har rett i det han sier - altså at Plantasjen faktisk selger Northern Brewer-humle uten å merke den som øl-humle - alternativt at Plantagen i Sverige selger prydhumle og feilmerker det som øl-humle? Begge deler ville vel være omtrent like utrolig.
 
Oops. Så representanten fra Plantasjen aner åpenbart ikke hva han snakker om, og skjønner ikke forskjellen på prydhumle og humle til ølbrygging? Den som TS har kjøpt, og som er presentert på de svenske Plantagen-sidene, er tydelig merket som en "øl-humle": Northern Brewer, eller altså Nordbrau. Den vanlige humlen som finnes på de norske Plantasjen-sentrene, er åpenbart en prydhumle. Når representanten fra Plantasjen sier det er "samme plante", mener han kanskje at begge er humulus lupulus? Så dum går det vel kanskje ikke an å være? Kan det da tenkes at han har rett i det han sier - altså at Plantasjen faktisk selger Northern Brewer-humle uten å merke den som øl-humle - alternativt at Plantagen i Sverige selger prydhumle og feilmerker det som øl-humle? Begge deler ville vel være omtrent like utrolig.

Jeg tolket teksten som at det er samme ølhumle som nå selges i Sverige de nå snart skal få her på berget også.
 
Jeg tolket teksten som at det er samme ølhumle som nå selges i Sverige de nå snart skal få her på berget også.
I eposten fra Plantasjen er det jo en lenke til den vanlige prydhumlen, og så skriver han at dette er den samme som den "svenske varianten", altså Nordbrau-humlen - noe som jo helt åpenbart må være feil. Svaret hans er i beste fall uryddig og uklart, og det ser ikke ut for at han har skjønt spørsmålet, eller forskjellen på pryd- og øl-humle. Men noen norske Plantasjen-sentre har jo åpenbart fått tak i den "riktige" humlen, så det skulle vel være håp om at den dukker opp hos flere.
 
Planten de linket til i eposten har jo samme nummer som Nordbrau planten i Sverige. Ergo samme plante.. Står jo til og med høstetidspunkt....

Hvor får du det fra at det er en "prydhumle"? Det står jo ingen steder...
 
Den det er linket til er nok en prydhumle. Den ts har kjøpt er ølhumle, og den blir nok ikke tatt inn av Plantasjen i Bodø da den ikke kan vokse i det området av landet.
 
Planten de linket til i eposten har jo samme nummer som Nordbrau planten i Sverige. Ergo samme plante.. Står jo til og med høstetidspunkt....

Hvor får du det fra at det er en "prydhumle"? Det står jo ingen steder...
Ja - så sannelig er det samme nummer, og nå er det samme bilde også. Mener det var et annet bilde første gang jeg sjekket den svenske siden. Eller kanskje jeg bare oppfattet dem som ulike fordi teksten på den svenske siden så tydelig nevner at den er egnet til ølbrygging, mens den norske ikke sier noe om det.

Men altså: Det aller meste av humle som selges i hagesentre eller vokser i hager rundt omkring, er så vidt jeg har forstått ikke egnet til ølbrygging, og derfor kaller vi dem "prydhumle" for å skille dem fra "øl-humle". Det er neppe et ord hagesentrene bruker - for dem er alt "humle". Vi må nok innse at det er vi ølbryggere som er sære her - de fleste som kjøper humle er nok bare interessert i å få en hurtigvoksende klatreplante.

Uansett: Om dette stemmer, er det kanskje flere Nordbrau-humleplanter der ute enn vi trodde? Hyggelig hvis jeg og andre skeptikere har tatt feil.
 
Skeptisk. Ser at de sliter med å få avling fra humle på østlandet også, så tviler på at det er mulig her. Har drivhus, men en humle blir for stor dessverre.
Jeg så en metode for noen år siden for folk med liten plass som kanskje kunne funke i drivhus: Man lar humla klatre oppover et snøre, dette snøret lar man gå over en trinse og ned i en snelle eller lignende. Så ruller man ut snøre etterhvert som humla klatrer, slik at den aldri når til topps. Mesteparten av humla blir liggende som en kveil rundt potta på golvet, men det skulle visst ikke påvirke høsten så voldsomt. Jeg kom aldri så langt at jeg fikk testa det på balkongen, men folk hadde fått det til på kontoret sitt mener jeg at jeg leste.

Når det gjelder utendørshumle i Trøndelag så kan jeg melde om en kollega som importerte bryggehumle fra England(?). Han valgte de mest hardføre typene, og selv om han vært år fikk høye og flotte planter, så fikk han aldri noen nevneverdig høst i løpet av de 2-4 årene han prøvde. Hans dom var at det antagelig vil gå i de aller beste sesongene, men ikke i en typisk trønders sommer.
 
Den det er linket til er nok en prydhumle. Den ts har kjøpt er ølhumle, og den blir nok ikke tatt inn av Plantasjen i Bodø da den ikke kan vokse i det området av landet.
Dette er stikk i strid med hva plantasjen selv sier. At den ikke kan vokse her i området er bare tøv.
De har sagt at de tar inn planten og at det skal være samme typen som i Sverige. Velger å stole mer på dem enn dine udokumenterte påstander.
 
At den ikke kan vokse her i området er bare tøv.

Er det Nordbrau har den herdighet til sone 3, Bodø ligger i sone 7. Litt enkel googling vil bekrefte dette.
Etterpå kan du velge å kalle det tøv, sette ned noen planter og vente på kongler som du kan bruke til øl. Lykke til.
 
En sone inndeling er veldig generel. Det går sikkert ann i enkelte strøk utenfor de gitt sonene om du har gode forhold
 
Gode forhold som i 'drivhus' mener du? Det er stor forskjell på sone 3 og sone 7.
Sone 7 er den nest tøffeste klimasonen her i landet, det er bare høyfjellsområder og Finnmark som har tøffere klima.

Men som sagt, lykke til til den som vil prøve seg på et sånt prosjekt.
 
Modning av humle er vel også avhengig av en del timer mørke hvert døgn. Regner med at dette er sortsavhengig og kan hindre moden humle på en del steder der man får mye fint bladverk på plantene.
 
Dette er stikk i strid med hva plantasjen selv sier. At den ikke kan vokse her i området er bare tøv.
De har sagt at de tar inn planten og at det skal være samme typen som i Sverige. Velger å stole mer på dem enn dine udokumenterte påstander.
Du vil nok få den til å vokse (godt) i Bodø, men det kan bli smått med blomster (= ingen kongler).
Sett den i en solvegg i le for nordavinden, (..:).hvis du er så heldig å bo på den ene plassen i Bodø hvor det er mulig...:D;
nordavinden kommer jo som kjent fra alle kanter i Bodø... )
og håp på en varm august.
Plantasjen selger nok denne først og fremst som en prydhumle, men det kan være verdt et forsøk.
Om noen har link (navn holder) til produsenten (i Nederland?) kan vi se på vareutvalget deres og eventuelt be Plantasjen ta inn andre sorter.
 
Om noen har link (navn holder) til produsenten (i Nederland?) kan vi se på vareutvalget deres og eventuelt be Plantasjen ta inn andre sorter.

Vet ikke 100 %, men er det ikke slik at EAN-nummeret skal være unikt, ikke bare for produkt, men også for produsent? Googlet EAN 8714339027738 og fikk opp diverse lenker - og i flere av dem dukker navnet FloraSelf opp. Det er kanskje et sted å begynne videre leting?
 
Tilbake
Topp