Humle rett i fleisen.

Mine øl er det ikke noe å klage på :rolleyes:. Poenget var at når jeg prøver å lage humlefest på flaske, så får jeg ikke bakoversveis i munnen (!), selv om jeg tilsetter all humle på 15 min, 5, min og 0 min. Jeg tror nok det er tørrhumlingen som er løsningen, at det er der jeg må peise på.

Tørrhumling er for å få mer aroma, den lille prikken over i-en- men ikke noe særlig mer enn det. Kanskje du har oppskriften du savner "humle-rett-i-fleisen" på?

Ser at jeg kunne brukt mer på 0 min, men syns jeg brukte mye på 5. Min, men kanskje ikke? 32 liter til kok. OG: 55, IBU: 44
Screenshot_2015-06-23-12-51-41.png

Prøv å bruk Citra, Mosaic eller Galaxy, de er mer "in your face" enn Amarillo. :) Ellers en +1 til Miguel, 50 på 10, 50 på 0 og 100 til tørr blir ikke feil uansett ;)

Enig med Miguel. Å tilsette på 10 min istedenfor 5 min gir mer smak. En stor tilsetning på 0 min gir mye aroma, sammen med tørrhumling som gir ytterligere aroma. Man må ha solide doser av både smak og aroma. Man kan ikke ha den ene uten den andre.

IMHO: De beste og enkleste tidene å tilsette humle på for am. pale ale og am. IPA er på 60, 10, og 0 + Tørr.

Content blocked by your organization
Reason:
This Websense category is filtered: Tasteless.

I følge min arbeidsgiver eier du ikke skam Erlandso :p

Hvor jobber dere? I et kloster?? Siden er vel i samme kategori som Superlike, Viralvideos, etc. Ikke noe snusk

Er ikke arbeidsgivers feil, er Websense som - som vanlig - er i overkant hysteriske med kategoriseringen av URL'er... litt på samme måte som at en webside som forklarte fuglers parringsritualer ble blokkert under kategori "Sex" - husker IT-sjefen fikk lærerne på nakken :p

Da prøvesmakes det APA med 8 gr/liter tørrhumling - citra og chinook. In-the-face-faktoren er betraktelig høyere, ja. Øker nok litt neste gang. Forøvrig første batch som har blitt tåkete. Skylder på tørrhumlingen (nei, jeg coldcrashet ikke).

Tilbake
Topp