Humle smak\lukt St. peter IPA

Flasket nylig mitt første brygg av ekstrakt (St. peter IPA) og måtte selvfølgelig prøvesmake  ;D
Var grei nok smak for å være dødt øl, men jeg forventet meg mye mer smak og lukt av humle fra et IPA sett.
Må gjæren "rydde opp" i smakene under lagring for å få frem mer humle smak og lukt ? :jaha:
 
Jo det gjorde det, hadde den i sammen med tørgjæren etter vørteren hadde blitt nedkjølt.
Det sto i bruksanvisningen at det var slik den skulle tilsettes. Burde jeg kokt den sammen med maltekstraktet i steden kanskje ?
 
... kokte du ølsettet? Vel, da er det ikke rart du ikke har mye humlesmak/lukt igjen. Ølsett skal IKKE kokes.
Humlesmak og aroma består av svært "reaktive" oljer og aromastoffer som fordamper svært lett. Koker man ølsettene, mister man det lille av humlesmak og aroma det er i disse settene.
 
Vi "pimpet" dette settet med litt humlepellets i kokeprosessen og tørrhumlet med noen gram etter stormgjæring og endte opp med en svært god IPA....

Har lagd to slike med like stort hell men aldri brygget det "plain"
 
Hallstein skrev:
... kokte du ølsettet? Vel, da er det ikke rart du ikke har mye humlesmak/lukt igjen. Ølsett skal IKKE kokes.
Humlesmak og aroma består av svært "reaktive" oljer og aromastoffer som fordamper svært lett. Koker man ølsettene, mister man det lille av humlesmak og aroma det er i disse settene.
Jeg kokte kun vann (3,5L) og maltekstrakt slik at det skulle bli skikkellig oppløst, deretter kjølte jeg ned vørteren med å tilsette kaldt vann, og til slutt tømte jeg i gjæren og humle ekstraktet (da var temperaturen 23 grader)
 
Ringsvold skrev:
Vi "pimpet" dette settet med litt humlepellets i kokeprosessen og tørrhumlet med noen gram etter stormgjæring og endte opp med en svært god IPA....

Har lagd to slike med like stort hell men aldri brygget det "plain"
Blir nok noe lignende jeg kommer til å gjøre neste gang også  :skitbra:
 
Siste runde kjørte vi
30 gram Columbus 1 time
30 g Cascade 30 min
30 g Cascade flameout
40 g Cascade tørrhumlet

Satte også til noe mer spraymalt (halvkilo)
 
Mitt første brygg var St. Peters IPA, og etter anbefaling fra artikkel her på Norbrygg, kokte jeg ekstrakten i 15 minutter med ca. 1/3 av vannet. Jeg tilsatte resten av vannet kaldt rett fra springen. Jeg hadde i posen med humlepulver, men hadde ikke i ekstra humle. Jeg brukte en pakke Nottingham tørrgjær i stedet for medfølgende gjær. Ølet landet på ca. 4,3 %, og dermed kanskje nærmere en bitter i stil. Jeg synes ølet ble helt OK, men vi må huske på at St. Peters er en engelsk IPA, så vi kan ikke forvente "hele blomsterenga" i denne som i en amerikansk IPA.
 
Jeg synes ølet ble helt OK, men vi må huske på at St. Peters er en engelsk IPA, så vi kan ikke forvente "hele blomsterenga" i denne som i en amerikansk IPA.
Jeg har kun smakt hansa sin IPA før jeg satte dette settet jeg da  ;D Så jeg burde vell ha smakt på litt flere IPA varianter før jeg utalte meg  :laugh: Men er den fra hansa en amerikansk IPA det da eller ?
 
Noobbryggr1 skrev:
Jeg har kun smakt hansa sin IPA før jeg satte dette settet jeg da  ;D Så jeg burde vell ha smakt på litt flere IPA varianter før jeg utalte meg  :laugh: Men er den fra hansa en amerikansk IPA det da eller ?

Det er strengt tatt en Norsk Butikkøl IPA med amerikansk humle.

Amerikansk IPA begynner på ca 6% alkohol og oppover, engelsk kan være litt lavare. En stor forskjell er jo såklart forskjellen i amerikanske og engelske humletypar, der dei amerikanske er meir fruktige.

Ville kanskje ha kallt Hansa en APA - American Pale Ale.
 
einarpost skrev:
Amerikansk IPA begynner på ca 6% alkohol og oppover, engelsk kan være litt lavare. En stor forskjell er jo såklart forskjellen i amerikanske og engelske humletypar, der dei amerikanske er meir fruktige.

Ville kanskje ha kallt Hansa en APA - American Pale Ale.

Jeg mener man skal være forsiktig med å snakke for sterkt om typer og typeriktighet i kommersiell øl. Det er viktig i forbindelse med hjemmebryggerarrangement, men bortsett fra det gir typen på etiketten (eller i menyen) bare en indikasjon om hva slags øl det egentlig er. En IPA er, etter min mening, et lyst eller gyldent øl med tydelig sødme, mye humlearoma og distinkt bitterhet. Det tilfredstiller Hansa IPA, synes jeg.
 
Tilbake
Topp