Tror du bare kan gi opp prosjektet med å kontrollere spredning av humlen med en gang. Skal det fungere må du nesten grave deg ned til fast fjell, og fundamentere en ugjenomtrengelig kasse, som du fyller med jord og humlen.Det forrige bildet ble alt for smått til at man kan se noe egentlig. Enda flere fjernede skudd, og enda flere må fjernes. Men har vokst ca en halvmeter siden onsdag. Latterlige planter, skal bare vokse de. Blir sikkert et helvete i hagen iom at krona og røttene bare blir større og større. Skal grave den opp igjen til neste år, igjen. Og sette ned ei ramme som den ikke kommer seg ut av. Var så idiot å plante noen villbringebær i hagen i fjor eller forfjor, bare søppel, men det er som et virus, sprer seg som et lite helvete under jorden, så nå går vi og drar opp og napper opp både skudd og røtter hver tredje da.
Gjødslet faktisk i dag, så skal jeg se om ytterligere tre dager om jeg ser noe respons. De fikk en søt liten cocktail av Kristalon Plus, Calcinit, MgSO4 og MKP (tomat-kunstgjødsel-blandingen min) og en slant hønsegjødsel fordi jeg fant litt stående. En ordentlig bolercocktail der altså, selv om den er godt utvannet. Jeg tenker jeg kommer til å bruke denne som et eksperiment mtp gjødsel. Noe må man "forske" på iom at bryggingen ligger på hylla.
Vis vedlegget 45291 Vis vedlegget 45291
Tror du bare kan gi opp prosjektet med å kontrollere spredning av humlen med en gang. Skal det fungere må du nesten grave deg ned til fast fjell, og fundamentere en ugjenomtrengelig kasse, som du fyller med jord og humlen.
Jeg fikk en oppvåkning om spredningsevnen til disse plantene, da jeg skulle anlegge ny terasse i hagen, og begynte å dra i røtter jeg kom over. Bare en ting å si, imponerende
Det var et virvar av humlerøtter fra forsksjellige typer, som kom med skudd i blomsterbedet rundt huset og videre utover.
Jeg hadde hele tiden antatt at det var den nærmeste hovedroten, som kom med spede rømningsforsøk innenfor en rimelig radius fra utgangspunktet. Det var en helt feil antagelse, siden jeg fant ut at rotskudd kunne stamme fra en plante rundt hjørnet, mange meter unna.
I år slår jeg hardt ned på alle skudd som kommer opp 30 cm unna ground zero
Selve hovedroten kan stå ganske dypt. Det har vært litt utfordrende å spa de opp, når jeg har flyttet planter som har stått noen år. Rotsystemet utvikler seg over årene, både ned og ut. En karm vil nok stoppe den værste spredningen, men man må likefullt trimme bort skudd, som vil krype ut av karmen, om man ikke passer på.Har du noe erfaring med hvor dypt røttene går? Mitt inntrykk er så langt at de ikke går kjempedypt?
Selve hovedroten kan stå ganske dypt. Det har vært litt utfordrende å spa de opp, når jeg har flyttet planter som har stått noen år. Rotsystemet utvikler seg over årene, både ned og ut. En karm vil nok stoppe den værste spredningen, men man må likefullt trimme bort skudd, som vil krype ut av karmen, om man ikke passer på.
Legger du de opp på taket, eller har du ei trinse du senker snora med, når de vokser seg ut av lengden på snora?Har kun ramme av impregnert terrassebord her. Ingen problemer med å holde den i sjakk.
Sent fra min TA-1004 via Tapatalk
Mine holder seg til blomsterbedet, men om jeg ikke passer på på våren, og utover, vil det lett bli sammenblanding av sorter. Jeg har oppdaget skudd som kommer fra planter rundt hjørne for disse, og omvendt, så i år har jeg flyttet noen, og tynnet med hard hånd.Har kun ramme av impregnert terrassebord her. Ingen problemer med å holde den i sjakk.
Jeg planta en dag i begynnelsen av mai. Fikk ett voksende skud med en gang. Så kom det snø og kuldegrader om natta og jeg var redd for at humla kunne vært død. Heldigvis kom det varme dager også til Skogbygda. Det første skuddet trenger noe å klatre på nå. I dag fant jeg også 8 små skudd voksende rundt. Så det ser ut at humleplanten trives.
Jeg planta en dag i begynnelsen av mai. Fikk ett voksende skud med en gang. Så kom det snø og kuldegrader om natta og jeg var redd for at humla kunne vært død. Heldigvis kom det varme dager også til Skogbygda. Det første skuddet trenger noe å klatre på nå. I dag fant jeg også 8 små skudd voksende rundt. Så det ser ut at humleplanten trives.
Jeg ga mine en liten håndfull blåkorn hver her om dagen.Er det noen som gjødsler humleplantene sine?
De må ha mye næring og vann.Er det noen som gjødsler humleplantene sine?