Humleplanter

De må ha mye næring og vann.
Min vokser rett ved komposthaugen, men jeg slenger på litt hønsepellets av og til.

Det vil jeg tro. Har ikke satt meg inn i humle-gjødsling, men vil løst basert på veldig lite tro at det er som med de fleste planter som setter blomster/frukt. At makro-behovet skifter fra primært nitrogen til i tillegg greie mengder kalium skal man få flere, og fetere kongler.
 
Når du skriver om å endre gjødslingen etter i hvilken fase planten er i, har ikke jeg så mye å bidra med. Jeg tenker mer slik at en bør dekke til bords med all mulig forskjellig mat, og så spiser planten det den har lyst på og trenger. Planter er vel ikke helt dumme? De har utviklet seg her på jorden gjennom en lang evolusjon.
 
Når du skriver om å endre gjødslingen etter i hvilken fase planten er i, har ikke jeg så mye å bidra med. Jeg tenker mer slik at en bør dekke til bords med all mulig forskjellig mat, og så spiser planten det den har lyst på og trenger. Planter er vel ikke helt dumme? De har utviklet seg her på jorden gjennom en lang evolusjon.

De spiser faktisk ikke bare det de trenger. De spiser det de får servert, er min erfaring med tomater iallefall. Hvis du gir en plante mer nitrogen under fruktfasen, så blir stammene og bladverket dritfeite, men den dropper blomster. Den hadde ikke trengt å spise all nitrogenet, men den gjør det. Så de er faktisk "dumme". Ellers hadde det ikke vært mulig å overgjødsle heller, men det er mulig, noe som planten vil lide av. De trenger optimalt sett en godt kombinert diett :)

Noen av næringsstoffene har ikke noen særlig effekt, selv om de blir tatt opp. Mens andre har effekt.
 
De spiser faktisk ikke bare det de trenger. De spiser det de får servert, er min erfaring med tomater iallefall. Hvis du gir en plante mer nitrogen under fruktfasen, så blir stammene dritfeite, men den dropper blomster. Den hadde ikke trengt å spise all nitrogenet, men den gjør det.

Noen av næringsstoffene har ikke noen særlig effekt, selv om de blir tatt opp. Mens andre har effekt.
Kanskje det har sammenheng med om plantene får kunstig gjødsel eller økologisk gjødsel? Og om de står i vanlig jord der det kan være et forråd av ymse næring forskjellige steder kontra hydroponisk der plantene "må" spise det de får da næringen er oppløst i vannet?
 
Kanskje det har sammenheng med om plantene får kunstig gjødsel eller økologisk gjødsel? Og om de står i vanlig jord der det kan være et forråd av ymse næring forskjellige steder kontra hydroponisk der plantene "må" spise det de får da næringen er oppløst i vannet?

Meget mulig, men selv om det er kunstig eller naturlig, så er stoffene de samme. Jeg vil tro at du ville fått samme resultat hvis du hadde brukt hønsegjødsel som en kunstgjødsel med samme verdier.
 
Meget mulig, men selv om det er kunstig eller naturlig, så er stoffene de samme.
Ja, kjemisk er de vel det stort sett når de løses i vann, men de kan være vanskeligere tilgjengelig eller ligge forskjellige steder i jorden. En plante kan f.eks. ha røtter bort til en gammel råtnende potet, og så røtter til der hvor et dødt dyr har blitt nedbrutt.

Jeg vet ikke dette, jeg bare tenker meg det. ;-)
 
For å være morsom så tror jeg de "kjemiske" bestanddelene i gjødsel heter "organiske" på et laboratorium.

Jeg har løst opp hønsedritten min i vann forøvrig ;) Litt mildere blanding. Hønsegjødsel blir betegnet som "hot", altså at det svir lett hvis det ikke er blandet ut.
 
Alt som inneholder karbonatomer tilhører organisk kjemi. ;-)

Mye gjødsel man skal være varsom med. Både fersk hestemøkk og hønsedritt brenner. Jeg bruker tørkete pellets som er litt omdannet fra før. Strør de oppå jorden så de kan løses opp når det regner.
Ellers går det i egenprodusert kompost og innkjøpt Oslokompost.
Fin tid nå. Alt har så mye vekstkraft. :)
 
Alt som inneholder karbonatomer tilhører organisk kjemi. ;-)

Mye gjødsel man skal være varsom med. Både fersk hestemøkk og hønsedritt brenner. Jeg bruker tørkete pellets som er litt omdannet fra før. Strør de oppå jorden så de kan løses opp når det regner.
Ellers går det i egenprodusert kompost og innkjøpt Oslokompost.
Fin tid nå. Alt har så mye vekstkraft. :)

Ah, det er er grunnen ja, til det organiske. Egenprodusert kompost er prima, nå som det tydligvis er litt bingo om man får skadelige sprøytemidler eller ei med "økologisk" kompost eller gjødsel.
 
Har 6 humletyper i en pallekarm
Utenom at det blir vanskelig å skille de, vil det gå bra eller tar de livet av hverandre til slutt pga plassmangel?
95c14ff1c2e2900c0c9c166a59837cb6.jpg
 
Det var litt mange, ja.
Vet ikke om de sterkeste tar knekken på de andre eller om du får seks sjabre planter. Det vil tiden vise.
 
De vokser sykt fort, og under jorden, så de er kanskje allerede i vill krig med hverandre. Du vil få problemer med å skille dem på høsten.
 
Det vokser som ugress. Jeg har til nå fjernet langt over 120 nye skudd og det ser ut til at jeg burde leie inn en egen gartner bare for å holde styr på denne planta.
Er det mulig å få røtter og ny plante av skuddene, eller må man få med rot?
 
Tilbake
Topp