Hurtigkjøler sviktet:(

Tor Henning

Norbrygg-medlem
Hei. Satt mitt 2. brygg igår. Og når æ sku kjøle dette ble d en stor vannlekasje i kjøleren. Fikk skrudd av før noe særli som i vørteren, men fikk ikke kjølt den. Så satt bare lokk på slik at den skulle kjøle sæ ne a sæ sjøl. Gjør detta nåkka? Tok en halv liter vørter å kjølte ned og hadde i en halv liter i hver av de 2 starterene slik at den ikke skulle stoppe opp. Får håpe detta går bra.
 
Du kan vel ikke gjøre annet enn å håpe, nå er det ikke bare du som har opplevd dette og selv om det heter at vørteren skal nedkjøles så raskt som mulig så er ikke faciten at det går gale ellers.
Har du lokket på går det mye senere men ifeksjonsfaren er høyere med lokket av.
 
Jeg har ikke kjøler av noe slag så jeg lar vørteren stå ute i ganga til neste dag. Selvfølgelig er infeksjons faren der men det har gått greit for min del.
 
Jalle skrev:
Jeg har ikke kjøler av noe slag så jeg lar vørteren stå ute i ganga til neste dag. Selvfølgelig er infeksjons faren der men det har gått greit for min del.

Om du lar lokket stå på etter kokingen, vil infeksjonsfaren være mikroskopisk. Eventuelle problemer kan være dårlig utfelling av cold break (mindre klart øl) og dms (hvis du brygger med pilsnermalt). I praksis tror jeg det vil funke helt greit, uten å være idéelt.
 
Gikk greit uansett om d tok et døgn å kjøle ned. Men nu gjøra d som aldri før:) Så gikk vell bra. Men e redd førr infeksjon sia d bei så masse fram og tbake me alt. Men får vell svaret på d om en mnd:) Va hveteøl så ska ikkje være klart uansett så d gjør ingenting om d ikkje bi så klart:)  Takk førr alle svar.
 
Tilbake
Topp