hurtigkoblinger på co2

jeg kjøpte hurtig koblinger til luft for å bruke på co2 flaskene, men har en stygg mave følese på at disse ikke er tett nok til dette bruket.
Er det noen andre her inne som har prøvd det samme?
Trenger enkle koblinger slik at jeg kan ta av min beergun å vaske den mellom bruk
 
Tønder skrev:
jeg kjøpte hurtig koblinger til luft for å bruke på CO₂ flaskene, men har en stygg mave følese på at disse ikke er tett nok til dette bruket.
Er det noen andre her inne som har prøvd det samme?
Trenger enkle koblinger slik at jeg kan ta av min beergun å vaske den mellom bruk

Hvilke koblinger da?, koblinger til luft burde jo duge?, Jeg kjøpte et slikt sett:
http://www.kegkits.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Product_Code=CO2_Dis&Category_Code=HHKT Kjøpte et på biltema også, men gjenger og overganger var litt kødne, men dette passa rett på.
 
jeg kjøpte bare heilt vanelig luft koblinger å satte på slangen jeg,
med gjenget t kryss og 90 graders ledd... skal legge ut bilde av koblingene
gi meg ett par minutter
må fotografere
 
vist jeg ikke har feil kalkulert så skal anlegget klare ett 12bars trykk...
men er ikke det jeg er mest redd, er nok mere redd for små lekkasjer.
Hvor mye trykk tåler cornelius fat foresten?
 
Makstrykk tror jeg står på fatet. Har ikke et tilgjengelig her nå. Om du har en overtrykksventil så er det ikke noe problem da den vil gå av lenge før fatet ryker
 
Står ikke på mine fat iallefall.
Men alternativt så kan man også stenge co2 regulatoren når du ikke tapper, eller karbonerer, ifall du er usikker på lekasje.
 
fant heller ikke noe på mine fat  :jaha:
tenkte jeg skal stenge co2 så lenge den ikke er i bruk, men 2 dager på 1 bar trykk er nok til å karbonisere ved 4-6 grader?
 
På mine står det max 130 PSI (nesten 9 Bar). Luftkoblingar skal holde lenge. Om ikke biltema sine er tette, kjøp bedre kvalitet hjå feks. TESS.

2 dagar på 1 bar er knapt, utan at du ristar fatet. Ei lita veke på 1 bar derimot.
 
Fatene tåler mer enn en skulle tro. Mange bruker disse fatene til avfettingsvæske o.l og da fyller de 9-11 bars trykk på dem fra vanlig luftkompressor.
Ellers synes jeg ikke tabellene stemmer når en skal tvinge inn Co2 i fatene, synes ihvertfall at jeg bruker mye mere tid for å få nok Co2 i ølet. Jeg bruker nå å fylle 3,5 bar på fatet og så stenger jeg kranen. Dette gjentas flere ganger og så prøvesmaker jeg innimellom. Når jeg når rett konsentrasjon setter jeg ned trykket til serveringstrykk 0,8-1,2 og drikker opp fatet...
Ellers er jeg ikke helt trygg på slike luftkoblinger, har erfaring fra verkstedet mitt der. For det første, kjøp kvalitet, for det andre må du være helt sikker på at du bruker samme type på hunn/hann. Det er mange standarder ute å går og noen er såkalte multikoblinger som skal greie flere typer. Bruk bare en type og av god kvalitet. Jeg har også opplevd at disse ikke stenger helt når du kobler fra. Jeg ville nok brukt mye tid på lekkasjetester den første tiden for å sikre meg mot lekkasje og det er nok en fordel å sause inn koblingene med næringsmiddelfett for å minske slitasje.
 
Jeg har 2 av samme hurtigkobling som deg, og den ene lekker merkbart når den ikke er tilkoblet.
De er også noe tungvinne å desinfisere, så jeg bytter dem muligens ut etterhvert.
 
ser trykket på co2 flaksen har minsket med nesten 1 bar siden jeg satte på fatene, og i bunnen av kjøleskapet var det ett tydelig lag med co2.
Såpass mye co2 at det kvalte flammen på lighteren min :(
Tror nok at å få bygget en skikkelig kobling hos Tess lønner seg mere enn å kjøpe biltema koblinger.
Desifinsere koblinger for co2?
Er det viktigt at co2 slanger/koblinger blir desinfisert med jevne mellom rom?
 
Tønder skrev:
ser trykket på CO₂ flaksen har minsket med nesten 1 bar siden jeg satte på fatene, og i bunnen av kjøleskapet var det ett tydelig lag med CO₂.
Såpass mye CO₂ at det kvalte flammen på lighteren min :(
Tror nok at å få bygget en skikkelig kobling hos Tess lønner seg mere enn å kjøpe Biltema koblinger.
Desifinsere koblinger for CO₂?
Er det viktigt at CO₂ slanger/koblinger blir desinfisert med jevne mellom rom?

Jeg har desinfisert etter jeg har fått tilbakeslag av øl. Sikkert ikke nødvendig å gjøre til vanlig.
 
Tilbake
Topp