1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Hva betyr FWH?

En tråd i 'Brygging' startet av SveinB, 11 Okt 2018.

1. SveinB

SveinB
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg har en oppskrift på Black IPA som omfatter FWH. Jeg vet selvsagt at det er en forkortelse for First Wort Hop, men er usikker på hva det innebærer. Betyr det f. eks. å tilsette humlen til maltet når meskingen begynner, slik at den er med i hele meskeprogrammet?
    Noen som har kunnskap og erfaringer å dele?

2. gle1

gle1
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Du tilsetter humlen rett før du begynner å koke. Gjerne rett etter skyllingen er ferdig, og du varmer opp til kok.

3. Botnen

Botnen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg tilsetter i det jeg starter skyllingen.

4. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det er forsåvidt ingen grunn til ikke å gjøre det, men det er gjort forskning som viser/tyder på at dette ikke har noe for seg. Jeg har prøvd det, og kunne ikke kjenne noen virkning av det - uten at det beviser noe som helst; jeg har ikke verdens fineste nese/gane for de små nyansene.

En artikkel av Stan Hieronymus: https://appellationbeer.com/blog/we-might-have-been-wrong-about-first-wort-hopping/ Han sier vel noe sånt som at det kan hende det ikke har noe for seg, men han gjør det nå allikevel:).

#4 Finn Berger, 11 Okt 2018
    Sist redigert: 11 Okt 2018
  5. Rune Kallhovd

Rune Kallhovd
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Som @Botnen sier, tilsetter det i vørteren i det man starter skylling.
    Det skal, i henhold til diverse tester/uttalelser, gi en rundere bitterhet enn 60-minutt tilsetning?

Del denne siden