hva bruker dere i gjærlåsen ?

vann med starsan, samme blanding som sterilisering førøvrig. Er dermed minde redd når jeg flytter rundt på karene. Gjør ikke noe om noe går feil vei.
 
Jo det skummet godt, ofte slik at låsen ikke holder vannet før etter stormgjæringa er over.
Noen som har prøvd å ha Foam control i?
 
Pleier å fyre opp en slump vann i vannkokeren på starten av bryggingen, dette brukes til rehydrering hvis tørrgjær, i gjærlåsen, samt sjekk av refractometeret sin kalibrering.
 
Nei, jeg gjør ikke det,
men Sjakkt ser ut til å gjøre det
Skulle kanskje brukt spørsmålstegn slik

Pleier å fyre opp en slump vann i vannkokeren på starten av bryggingen, dette brukes til rehydrering hvis tørrgjær, i gjærlåsen, samt sjekk av refractometeret sin kalibrering.

Sitat fra: loebrygg på I dag kl. 13:03
Starsan i vannkokern?
Er ikke kokt vann sterilt nok?

Bruker du starsan i vannkokeren?
 
Kan ikke se at jeg skrev noe sted at jeg hadde Starsan i vannkokeren? :)  Uansett: det har jeg altså ikke, bare vanlig vann som jeg koker opp og lar stå i vannkokeren, dette brukes så til flere ting underveis i bryggingen.
 
Hæ, merkelig
Aner ikke hvor jeg fikk det fra
Vel uansett, pleier å gjøre det samme selv


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Sjakkt skrev:
Pleier å fyre opp en slump vann i vannkokeren på starten av bryggingen, dette brukes til rehydrering hvis tørrgjær, i gjærlåsen, samt sjekk av refractometeret sin kalibrering.
Kokt vann er utmerket til rehydrering fordi du har drept endel bakterier. Når det gjelder kalibrering av refraktometer, så er det vel anbefalt å bruke destillert vann.
Kokt vann er rent i betydningen av at endel bakterier er drept. Destillert vann er rent i betydningen av at salter og mineraler er fjernet (eller mer korrekt; vannet er fjernet fra salter og mineraler).
Kokt vann inneholder dermed en enda høyere (marginalt riktignok) konsentrasjon av salter og mineraler i og med at noe av det rene vannet har dampet bort. Hvis du ikke har destillert vann, kalibrer heller med springvann enn med kokt vann. Eller enda bedre; kok opp vann og drypp av de dråpene som fester seg på innsiden av lokket! Det er destillert, og du trenger ikke mer enn noen dråper.
 
Ja er klar over det, har bare ikke endret praksisen min ennå, men du har helt rett.

Har dog litt "funky" målinger fra det refractometeret sammenlignet med hydrometer, så p.t. får det ikke lov til å gi meg noe annet enn "ballpark-estimater" inntil jeg har forsket litt på hvorfor det spriker såpass med resultatene...
 
Skumming fra starsan i vannlås gjør ingenting, og det skal noe til før alt vann skummer vekk. Ha en glipe på lokket de første dagene, så slipper vannlåsen å ta trøkket fra stormgjæringen.
 
Funker nok det, og skulle du få en suckback ved coldcrash eller tilsvarende så får du litt ekstra piff på ølet  ;D
 
Tilbake
Topp