Hva brygget du i 2022?

Litt forskjellig i fjor.
Ikke fornøyd med lagerølene.
Men starter med blanke ark i år.


125=Mørk tsjekkisk lager
OG=1052
FG=1012
ABV=
IBU=24
EBC=54
Gjæret med wlp 802

126=Irish red
OG=1050
FG=1012
ABV=5%
IBU=21.4
EBC=30
Gjæret med wlp 001

127=Imperial stout
OG=1104
FG=1026
ABV=10.2
EBC=100
IBU=93
Gjæret med wlp 001

1Q28=Pils med Premiant og Perle
OG=1051
FG=1003
EBC=7
IBU=34
ABV=6.2
Gjæret med wlp 802

129=Pils med Premiant og Strisselspalt
OG=1050
FG=1005
EBC=8
IBU=32
ABV=5.9
Gjæret med 34/70

130=Blonde
OG=1050
FG=
IBU=30
ABV=
Gjæret med Us-05 og 3787

131=White IPA
OG=1052
FG=1006
IBU=40
ABV=6%
Gjæret med Imperial B48

132=Neipa
OG=1067
FG=1014
IBU=20
ABV=7.3
Gjæret med lallemand new england

133=Golden ale
OG=1046
FG=1011
ABV=4.6
IBU=35
EBC=11
Gjæret med wlp 007

134=festivaløl
OG=1052
FG=1009
ABV=5.6
EBC=16
IBU=29
Gjæret med 34/70 . 2 pakker

135=NEIPA
OG=1067
FG=1017
ABV=6.6
IBU=20
EBC=10
Gjæret med Lallemand Verdant.

136=Belgisk quad
OG=1080
FG=1012
ABV=9
IBU=32
EBC=68
Gjæret med Imperial B48

137=Belgisk blonde
OG=1057
FG=1012
AVV=6.7
IBU=26
EBC=13.5
Gjæret med Imperial B48

138=Mørk Tjekkisk lager
OG=1053
FG=1016
ABV=
Gjæret med wlp 802

139=Dobbelbock
OG=1082
FG=1020
ABV=
IBU=
Gjæret med 802 .Gjærkake fra 12 liter mørk lager

140=Mørk lager
OG=1064
FG=
ABV=
IBU=
EBC=
Gjæret med 34/70

141=Tjekkisk pils
OG=1052
FG=1010
ABV=
IBU=
EBC=
Gjæret med wlp 802

142=Eisbock
Laget fra batch 139
FG=1026
ABV=10.9%

143=Belgisk blonde
Splitbatch
CBL Monk
OG=1055
FG=1006
ABV=6.4%

Mangrove Jacks M-31
OG=1055
FG=1003
ABV=6.8%

144=Pils
OG=1050
FG=
ABV=
Gjæret med 34/70 (Safale og
 
Det perfekte ølet, fins det? Jeg ser ikke for meg at jeg en dag kommer til den konklusjonen at nå, nå er dette ølet perfeksjonert ned til siste detalj, men det stopper meg ikke i å prøve og skulle jeg bli for streng med meg selv får jeg brygge angst og mest sannsynlig stagnere... DET hadde vært verre, for alle i husholdningen vil jeg tro, så her gjelder det å være optimistisk og raus med virtuelle stjerner :p
Nei, det var ironi, det perfekte ølet finnes ikke. Men å jobbe mot det perfekte ligger i vår natur tror jeg. Vi vet vi aldri kommer dit, men det stopper oss ikke fra å prøve.

Derfor er det nok best å spare en stjerne eller to, i tilfelle naturlovene forandrer seg eller noe sånt :p
 
Nei, det var ironi, det perfekte ølet finnes ikke. Men å jobbe mot det perfekte ligger i vår natur tror jeg. Vi vet vi aldri kommer dit, men det stopper oss ikke fra å prøve.

Derfor er det nok best å spare en stjerne eller to, i tilfelle naturlovene forandrer seg eller noe sånt :p
Åååå nei du, jeg er en realist, og jeg skjønte ironien din, og du har helt rett, det er jo noe av det morsomste ved mennesket som art. Vi vet våre begrensninger men vi har ikke tenkt å stoppe ved det.

Det er noe veldig ironisk med med å være et bevisst, levende vesen, noe med å kunne reflektere over handlinger og valg, noe rart ved å motstille seg naturen og de fysiske lover. Jeg er fascinert over noe så enkelt som å se humleplantene vokse og yte... Men kanskje det jeg syns er mest spennende er vår motvillighet til å lytte til ros ...

Så jeg skal si det igjen, du er alt for streng med deg selv, ethvert øl jeg har fått hos deg har vært nydelig, og jeg tror, til tross for min ellers veldig misantropiske tilnærmelser til tilværelsen, at du er nok like god som ølene dine :)

Bare så jeg ikke taper ansikt her og blir sett på som en "stand up guy" (for det ville jo vært forferdelig), smak, tanker og mening er subjektiv, subjektiv sannhet er bare menneskelig sannhet og har ingen rot i det store bildet.

Det som er sant dog, er at ølene dine er i min subjektive gane, bedre enn 3 stjerner. Deal with it :p
 
Sist redigert:
Det ble noen brygg i år også...
#108 Am Brown Ale 2022 5,5 ABV- et fat med Verdant og et med UA-05 ( Verdant best: Vant en tredjeplass )
#109 Humlebeist #9 NEIPA 6% Verdant
#110 Am Imperial Stout#2 - 12,3% - lovende - satt til lagring ( Verdant og Nottingham)
#111 Påskeøl 2020 - Hazy pale ale, 3,9% Verdant
#112 Azacca Pale Ale 4,7% single hop test - London
#113 Belgisk pale Ale 5,3% - WLP550
#114 Gubbjævel IPA - Am. IPA 6,3% - Verdant
#115 Either Way IPA - Am. IPA 7,2% - US-05 ( min beste west coast IPA)
#116 Bryllupsøl - Pale Ale 5,1% - single hop test _ Belma - et fat med Verdant og et med Voss Kveik
#117 Juleøl 2022 - Klassisk norsk juleøl 6% - WLP833 -Traff ikke like godt som med fjordårets NM vinner
#118 SMaSh Doppelbock 8,3% - Barke Munich+Magnum - WLP833 - lovende, neste års Julebock
#119 Citric Pale ale 4,2% ekpriment med apelsin og sitronskall. Tja... gjentaes ikke
#120 Imperial MF Stout 18% - satt til lagring - Nottingham+EC1118
#121 Humlebeist X - NEIPA 6,4% - et fat med Neepha Blend og et med Hazy Days (Neepha best)
#122 Alt Bier - 4,6% Et fat med WLP036 og et med K97 (WLP036 best / K97 var bra den også, men fremhevet humle litt for mye)
#123 Humlebeist XI - NEIPA 6,6% - Neepha Blend
 
Jeg liker best skikkelig surøl (lambic) mens fruen, venner og familie ellers foretrekker enkle surøl (kjelesyrnet), så det går mye i det ja :p

Skulle gjerne brygget mye annet jeg også liker men her i huset må jeg desverre kjøre knallhard prioritering av øl til konsum mens familielivet med barn, jobb og trening sikrer meg minimalt med hobbytid :p Trening er viktig med denne hobbyen så det kan jeg neste ikke kutte ned på ;)

Jeg applauderer å få tid til 12 brygg med full jobb, barn og trening - jeg er i samme situasjon (dog jeg mistenker litt mindre trening her i gården) og fikk til 6 bryggedager. All time high for min del.

#25 Tysk pils. (Første forsøk på stilen. OK minus, mesteparten går i sluket). Tror jeg skal prøve noe annet enn 34/70 neste gang, synes de blir florale - er det gjæren eller bryggeren?
#26 Julebokk. (Holmentoppen) God øl.
#27Cream of Three Crops. OK minus + litt dårlig karbonering, smaker av ett eller annet funky, er det maisen? Mesteparten går i sluket.
#28 Lys APA. Humlet med mye citra, litt Humlesus-ish. Veldig godt, spesielt som fersk
#29 Hveteøl. Første forsøk med wlp300 (er jeg litt skuffet over den gjæren?) Veldig godt, men har brygget bedre hveteøl, spesielt misfornøyd med dårlig skum.
#30 Mørk APA. Superfornøyd, mitt desidert beste øl. (Helt ny utestet oppskrift som gikk "blindt" inn i NM da jeg ikke rakk annet enn flasking før levering, flaks at flaskene ble stående varmt nok til at de ble karbonert :cool:)
 
Medregnet en del runder eplecider og de ekstraktbryggene jeg begynte med, har jeg nå faktisk laget min første kubikkmeter alkoholholdig drikke (hvor jeg bare teller med det som er flasket og potensielt drukket, jeg hadde en batch som enten ble infisert eller ekstremt humlekrøpen, så den dumpet jeg og den teller følgelig ikke)

Men fjorårets brygging, (det ble nesten bare sett, har planer om å handle mer løsvekt i år):

20. februar, Strong Jack - er vel dette som er husølet vårt
25. februar, Kinn kveldsbris - ble ekstremt god, men slet en stund med H2S før jeg kunne flaske den
6. mars, Holmentoppens Gressklipper
24. mars, Holmentoppens Saison in the Sun - et av mine favorittøl
14. april, Humlesurr, et forsøk på å lage en humlesuskopi, men det ble rot med humletilsetningene. Mitt eneste bortimot selvkomponerte øl så langt, noe som frister til gjentakelse
14. april (!) Holmentoppens Zero gravity
18. april Holmentoppens utepils
24. april Holmentoppens Gressklipper igjen, måtte fylle opp lageret til diverse sommerbesøk...
29. april Bonsak Wit. Her gikk noe galt, så det ble ca 3.5%. Veldig godt sommerøl allikevel
18. mai Holmentoppens Saison in the sun
19. juni Bonsak American Amber
3. juli Bonsak Nordifornia - dette ølet var vel det jeg lagde som jeg likte dårligst, synes det ble for søtt. Mange andre synes det var supert...
10. juli Holmentoppens Scottish Export - planlagt brygg for en skotsk venn som fyller år på høsten, både han og jeg ble veldig fornøyd med det.
22. juli Holmentoppens gressklipper, denne gangen for en venns bryllup
21. august Ølbrygging.no julesnadder
4. september Strong Jack, dobbelt porsjon, kjøpt i løsvekt, men gjenbrukte gjær fra gressklipperen
11. september Ølbrygging.no Kölsch
11. september Eplecider fra epler i hagen
2. oktober Alstadberger fra Brewshop
9. oktober Munngodt fra olbrygging.no,
4. desember London porter fra olbrygging.no
6. desember Eplecider fra kjøpt juice, gjenbrukt gjær fra forrige eplecider
11. desember Fabolous Fake fra olbrygging.no (lavalkoholøl) kjenner igjen smakstypen fra munkholm og den slags, men godt drikke når man ikke vil ha vann, ikke vil ha noe søtt og ikke vil ha for mye alkohol
30. desember Kölsch fra olbrygging.no, dobbelt porsjon
 
Sist redigert:
Hva mener du med det?
Philly Sour blir litt for tamt, for lite surt for min gane, får også en spesiell smak som jeg gjenkjenner på alt jeg har smakt av Philly Sour øl som jeg ikke helt liker. At det i tillegg går treigere er også et argument i mot samt at man ikke kan styre ølet mer kontrollert med tanke på pH og smaksprofil som en kan med kjelesyrning og så velge gjær selv.
 
Philly Sour blir litt for tamt, for lite surt for min gane, får også en spesiell smak som jeg gjenkjenner på alt jeg har smakt av Philly Sour øl som jeg ikke helt liker. At det i tillegg går treigere er også et argument i mot samt at man ikke kan styre ølet mer kontrollert med tanke på pH og smaksprofil som en kan med kjelesyrning og så velge gjær selv.
Du styrer syrligheta med mengden druesukker du bruker. Veldig greit. Og du kan tilsette annen gjær om du vil endre profilen.

Jeg blei kjempefornøyd med det første forsøket mitt, en gose - og det blei veldig godt mottatt på pf-Oslo-mesterskapet, der jeg fikk 2.plass.

Mulig det har en egen smak, men i så fall liker jeg den. Fin fruktighet.
 
Du styrer syrligheta med mengden druesukker du bruker. Veldig greit. Og du kan tilsette annen gjær om du vil endre profilen.

Jeg blei kjempefornøyd med det første forsøket mitt, en gose - og det blei veldig godt mottatt på pf-Oslo-mesterskapet, der jeg fikk 2.plass.

Mulig det har en egen smak, men i så fall liker jeg den. Fin fruktighet.
Jeg har prøvd tipsene om å tilsette druesukker for å øke syrligheten, uten hell. 750g til en 35L batch. Samtlige surølskonsumenter som har fast abonnement på mine kraner stemte for kjelesyrnet istedenfor Philly Sour så det er ikke bare min gane heller.
 
Jeg har prøvd tipsene om å tilsette druesukker for å øke syrligheten, uten hell. 750g til en 35L batch. Samtlige surølskonsumenter som har fast abonnement på mine kraner stemte for kjelesyrnet istedenfor Philly Sour så det er ikke bare min gane heller.
Jeg må nok prøve mer. Ett brygg er et litt tynt grunnlag. Men det ene brygget blei veldig godt, det er alt jeg kan si. Og jeg er ikke aleine om å mene at det var et godt øl.
 
Tilbake
Topp