Har et par humleposer liggende men har aldri blitt brukt! Bruker du di om igjen?Når jeg bruker humlepose så er det maks 1liter trub i gjæringsbøtta, og nesten ingenting i kokekaret.
Jepp. Spyler den bare rent etter bruk. Den blir jo aldri helt hvit igjen, men det gjør ingenting.Har et par humleposer liggende men har aldri blitt brukt! Bruker du di om igjen?
Når du har kokt og kjølt ned så kan du gi vørteren en god whirlpool og la det stå litt så proteiner og humlerester legger seg litt på bunn av kjelen, 30-60 min er fin tid. Tapp over i primary og ha i gjær. Hvis du stikker om så kan du kjøre en cold crash i 1-2 dager. Da feller mye ut og legger seg på bunn. Kjør så CC videre i en til to dager før du tapper på flasker eller fat. Da får du med veldig lite over i ferdig produkt.Hmm, da skal jeg prøve det på mandag!
Får så sykt mye trub når jeg skal ha det over i sekundærkaret! oppimot 5 liter hver gang...
Så jeg skal coldcrashe før jeg stikker over i sekundær karet? også CC før jeg tapper på flaske?Når du har kokt og kjølt ned så kan du gi vørteren en god whirlpool og la det stå litt så proteiner og humlerester legger seg litt på bunn av kjelen, 30-60 min er fin tid. Tapp over i primary og ha i gjær. Hvis du stikker om så kan du kjøre en cold crash i 1-2 dager. Da feller mye ut og legger seg på bunn. Kjør så CC videre i en til to dager før du tapper på flasker eller fat. Da får du med veldig lite over i ferdig produkt.
Det spørs hva du regner som sekundær, noen regner tiden på flaske, andre stikker om etter stormgjæringen. Før man kjører CC så må gjæringen (og dermed oppryddingen) være fullført.Coldcrashing før sekundærgjæring kan medføre at mye gjær feller ut og gjæra ikke får ryddet skikkelig opp etter seg, noe som igjen kan medføre at usmaker som diacetyl ikke forsvinner....