Hva er forskjell på Beer Brew 30 v.3 og Brew in bag (BIAB) allgrain sett 36L

Er i startgropen for å brygge øl. Vi er 3 karer som slår oss sammen og brygger øl. Vi har sett på to forskjellige sett, http://www.olbrygging.no/products/pakketilbud-beer-brew-30-3generasjon fra ølbrygging.no og http://www.bryggselv.no/products/brew-in-bag-allgrain-sett-30l2 fra bryggselv.no. Hva er fordeler/bakdeler med det ene kontra det andre?

Det er vel "pose" i det ene og "sil" i det andre. Har dette noe å si for ferdig resultat?
 
Fordelen med begge er at de lager godt øl ;D. Sluttesultatet blir nok veldig likt i begge systemer.
Det ene er vel mer "automatisert" (BB). Om det er en fordel er ulempe, er vel smak og behag.

Vanskelig å skulle gi et konkret råd. Dere vil nok bli godt fornøyd med begge deler. Andre som har noen synspunkter, kanskje?
 
Vel, forskjellen kan jeg ikke svare for, men jeg kan gå god for at BIAB gir utmerket resultat.
Jeg begynte med dette ved årsskifte, og er strålende fornøyd. BIAB er oversiktlig, enkelt og det er en flott introduksjon til ølbrygging. Kan anbefales. :)
 
Har ikke BB eget varmeelement? Isåfall er nå det en forskjell at BIAB trenger en varmekilde.

Kjøpte selv BIAB-pakken fra bryggselv + nybegynnerpakken. Funker bra det:)
 
Hvis dere er tre karer så kan jeg nesten garantere at dere raskt finner ut at 25 liters batcher blir litt lite.
Spesielt hvis dere er glad i øl, og det regner jeg med dere er ettersom dere skal begynne å brygge.
Et system som brygger 25 liter øl høres kanskje mye ut, men det går fort unna og passer best for en person.

Vi er to personer som har brygget med en BB30 siden februar i fjor. Har brygget 19 batcher på den tiden,
ca 440 liter eller 1320 flasker, og må hele tiden stå på for å unngå at lageret går tomt.
Det betyr selvsagt ikke at vi har drukket alt dette alene, men det går mye når familie samles, eller noen stikker innom.
Hjemmelaget øl er fine gaver også, så noe har gått der.

Vi planlegger nå en bryggemaraton med 7 batcher før påske fordi vi er så lei av å ha så lite på lager hele tiden.
Så jeg ville vurdert en BB60 når dere først skal investere. Et lite system er greit for å prøve ut oppskrifter, men det
kan dere gjøre på en BB60 også.

En annen fordel med BB60 er at dere kan brygge med mer malt enn de to systemene dere har sett på og dermed kan
brygge øl med høyere alkoholstyrke. Det kan jo tenkes dere får lyst til å brygge en Imperial stout eller en kraftig IPA en gang.
 
Jeg skriver under på det Amarillo sier. Jeg brygger selv 25 liters batcher med BIAB metoden. Deler stort sett bryggene med broren min. Det blir jo naturlig en del smaksprøver til venner og familie. Det er med andre ord aldri mye øl i boden. :)
 
Jeg brygger også med en kompis, og vi har kjører BIAB, vi har lagd noen ganske gode øl hittil, og da vil jo alle smake.. Og vi sier ikke nei, og da blir det fort tomt når man kun lager 22-25liters batcher.. Så jeg vurderer nesten å investere i noe nytt, kanskje noe som får alt til å gå litt lettere..

(Noen tips på å få til enkel skyllemetode på BIAB, vi varmer opp vann og heller den over meskeposen, men skulle gjerne gjort dette automatisert)  Send meg gjerne en PM.
 
brygging.no har noe som heter bratberg, som egentlig er en BB30, som tar ett par liter mer, en kilo og to mer korn eller deromkring og har en del andre fordeler når den om 1-2 mnd kommer i ny utførelse.
Blandt annet kommer den UTEN plast som det er litt av på BB30.

Har råda en kompis til å gå for den...
Ta en tur innom nettsiden og se på oppgraderingene som kommer :D

Ellers som nevnt, forskjellen på BB30 og Boil in Bag er at BB30 er en elektrisk gryte med meske rør man løfter utav, mens Boil in Bag er en pose man må ha en gryte og varmekilde til.

Bratberg har også diverse andre systemer til salgs i andre størrelser beregnet på f.eks gass som ser gode ut :D

Ellers er jo BB60 virkelig noe å lure på om dere er 3 stk...
 
Mats Ø. skrev:
Det er vel dårligere effektivitet på BIAB i forhold til BB, right?

Både ja og nei. På et tradisjonellt oppsett der man mesker med fult volum, heiser opp maltposen, lar renne av og starter kok, ligger man som gjerne på 65-70%.
Mesker du med mindre volum, tapper av, tilsetter skyllevann og tapper av igjen, ligger man gjerne på 75-80%. Lager du til et skyllesystem der søtvørteren sirkulerer gjennom maltposen  ligger man over 80, jeg ligger ganske stabilt på 85, avvik går som regel oppover med 91% som høyeste notering. Mine avvik skyldes unøyaktig mengde av meskevolum.
 
Har nå fått BB 60 v2. Første brygging blir på lørdag førstkommende. Prøver oss vel på en Kölsh fra olbrygging.no tror jeg. Dette blir spennende!!!
 
Järviloppo skrev:
Har nå fått BB 60 v2. Første brygging blir på lørdag førstkommende. Prøver oss vel på en Kölsh fra olbrygging.no tror jeg. Dette blir spennende!!!

Kölsch som første brygg, tålmodige karer...

Men lykke til !!  :skitbra:
 
Amarillo skrev:
Järviloppo skrev:
Har nå fått BB 60 v2. Første brygging blir på lørdag førstkommende. Prøver oss vel på en Kölsh fra olbrygging.no tror jeg. Dette blir spennende!!!

Kölsch som første brygg, tålmodige karer...

Men lykke til !!   :skitbra:
Tålmodige, hvorfor det? Har fått med Pale Ale og Weissbier også, hva anbefales det å starte med?
 
Kölsch er et hybridøl som vanligvis skal gjæres like lenge som en lager, altså 3-4 uker, så det tar 5-6 uker før den er ferdig.

En ale tar omtrent halvparten så lang tid å få ferdig, så hvis dere vil ha ølet klart litt tidligere vil jeg anbefale en av de andre to... 
 
Järviloppo skrev:
Tusen takk for gode svar!! Vi ender nok opp med en BB60 v2 ja....  :amen:  :yes:
Har brygget fire ganger på en BB30 v3 nå, en batch allgrain og tre partials. Alene. Godt fornøyd med BB så langt, men grunnen til at det ikke ble Speidel med en gang, var nok prisen... Og jo mer jeg brygger, jo mer lyst får jeg på Speidel... Smak og behag, selvfølgelig, og økonomi, men var jeg i deres situasjon akkurat nå, hadde jeg nok gått for en Speidel 50...
Ønsker dere herved lykke til med hobbyen!!!
 
Tilbake
Topp