Hva er forskjellen på blichmann og vanlig tykkbunnet kjele? Termometeret kan man jo bare sveise på!

Anna enn det sjølvsagde med tynn botn, er botnen forma i to steg så ein har ein kant å legge silbotnen på har eg forstått.
Ellers er den blank og fin og ganske overprisa etter min meining.

Du får storkjøkkenkjelar i bedre kvalitet (IMHO) til ein rimeligare penge på feks 2080.no.
 
Jeg er enig i at kjelen er overpriset, i USA koster en 10 gallon kjele 230$, silbunnen 70$. Det er den absolutt verdt, og en del mindre enn det Norske bryggebutikker krever.
En av fortrinnene til boilermakeren er i mine øyne silbunnen, den gir en ekstremt klar vørter. Det kan du selvfølgelig fikse i en vanlig tykkbunnet kjele også. Men i boilermakeren er det en falset kant inni kjelen som silbunnen legges på, dette gjør at få partikler blir dratt med vørteren ut. Dette gjør meskingen problemfri, og problemfrie ting koster.
Overpriset(i Norge), ja.
Kommer jeg til å bytte den ut, sannsynligvis aldri.
 
Overpriset(i Norge), ja.
Kommer jeg til å bytte den ut, sannsynligvis aldri.

QFT!

Måten hullene i bunnen er laget på er også gentialt, ved at vørteren siver inn horisontalt (hullene er puncha opp). No more stuck mash (utenom AleksanderB da).
 
  • Like
Reaksjoner: JoW
Sikkert et fryktelig dumt spørsmål, men den silbunnen har kun funksjon ifm mesking ja?

Er på utkikk etter ny og større kjele, men synes det er mye penger for Blichmann om det ikke er mange åpenbare fordeler med de.
 
Strengt tatt så er det litt overkill å sveisa bein på ein falskbunn. Det går utmerka an å bora 6-7 hol i den og bruka skruar med mutter for å laga bein på den.

Prinsippet med Blichmann sin falskbotn er vel primært at den har låg gjennomstrøyming. Silbotnar basert på vanlig perforert plate har høgare gjennomstrøyming. Akkurat måten silbotnen til Blichmann er laga på trur eg for min del kanskje ein må sjå i lys av at amerikanarar har eit enormt behov for å ta patent på noko. Eg tippar at ei vanleg plate med avlange hol i tilsvarande Blichmann-silbotnen funkar like godt.
 
Enig med Katla her, klarer ikke å se at det er noen fordeler med slissene i blichmannsilbunnen bortsett fra at den ser bra ut.
 
Ville ikkje sveisa i falskbotnen, blichmann eller ikkje. Rustfritt utvidar seg volsomt ved oppvarming og den vil slå seg og vri seg til det ugjenkjennelege.
 
Takk for alle svar! Genialt forum;) Fikk akkurat vite av en kompis at han kan lage kjeler, silbunner +++ akkurat sånn jeg vil. Så fort de har fått service på valsen, så begynner moroa. Ca materiell pris på 100l blich kopi: 200 spenn...hahaha. Skal oppdatere hvordan prosessen går!
 
Takk for alle svar! Genialt forum;) Fikk akkurat vite av en kompis at han kan lage kjeler, silbunner +++ akkurat sånn jeg vil. Så fort de har fått service på valsen, så begynner moroa. Ca materiell pris på 100l blich kopi: 200 spenn...hahaha. Skal oppdatere hvordan prosessen går!
Du får spørre ham om han vil utvide businessen sin. Kan tippe det er mange her som kunne tenke seg store, gode kjeler til en billig penge.
 
Tipper det er dritmange.Men en blich-kopi, bare i råmaterialer til 200-spenn hørtes vel litt billig ut? Den bunnen er jo ikke tynn.
 
Tilbake
Topp