Hva er SG og OG forkortelse for?

Ja, det er forsatt mye jeg føler jeg ikke har kontrollen på.
Ser at det stadig diskuteres SG og OG. Hva står dette for?

Det følgte med et hydrometer i nybegynnerpakken fra bryggselv. Aner ikke hvordan dette brukes... Noen som kan si meg det, eller hvor jeg kan lese om det?
 
SG (specific gravity, på norsk "relativ tetthet") forteller oss hvor mye sukkerstoffer som er oppløst i vørteren eller ølet, og måles ved hjelp av et hydrometer/oechslevekt. En måling gjort før gjæringen starter kalles OG (original gravity), mens en måling etter at gjæringen er over kalles FG (final gravity). Vanlig OG for et øl med rundt 5 vol.% alkohol er 1.050, eller 50 oechslegrader. Som en tommelfingerregel ligger FG på rundt 1/4 av OG. Måling av OG og FG forteller oss hvordan gjæringen har forløpt.

https://www.youtube.com/watch?v=jNVePBvI2ps
 
Hydrometeret er en flytevekt som brukes til å måle bryggets tetthet med. På grunnlag av tettheten før og etter gjæring kan du beregne alkoholinnholdet i ølet.

Slike målinger kalles "specific gravity", SG. En SG-måling før gjæringen kalles "original gravity", OG, og målingen etter gjæringen er over kalles "final gravity", FG.

En OG f.eks. i en typisk pils ligger rundt 1,044-1,050 (dvs. at tettheten er 1,044-1,050 ganger vannets). Denne målingen gjøres ved 20 °. En tommelfingerregel er at FG bør ligge rundt 1/4 av OG, men dette kan variere en god del.

Akloholberegninger kan du gjøre ved å dele differansen mellom "tellende siffer" i OG og FG og dele på 7,5 (dette tallet varierer også avhengig av hvem som gjør utregningen, men det er ikke så viktig, det er uansett bare en beregning). Eksempel: I et øl med en OG på 1,060 og FG på 1,015, vil regnestykket bli (60-15)/7,5 = 6 % alkohol. En mer unøyaktig beregning er å dele telende siffer i OG på 10. Dette gir ikke en reell beregning, men kan gi en pekepinn på hvor mye alkohol du kan vente deg i det ferdige ølet før gjæringen.

Edit: Og så kom noen meg i forkjøpet.:)
 
Hmm... Må si jeg ramla litt av lasset når jeg leste innlegget til Gahr, men fikk en viss anelse om hva dette handla om :)

Men om jeg skal finne alkoholprosenten, så måtte jeg ha tatt en SG måling, altså før gjæring?
 
Her er hvordan jeg ser på saken:

Alle målinger har "benevningen" SG. Specific Gravity
Eks:
Pre boil gravity: 1055SG
Før gjæring, Original Gravity - OG: 1060SG
Etter gjæring, Final Gravity - FG: 1012SG
 
Tilbake
Topp