Hva fikk du i posten i dag?

Jeg ble aldri noen kveikmann, har noen forsøk for noen år siden som ikke ble helt vellykket. Satser på US-05 denne gangen, den er nokså effektiv den også :)
Nja, hvilke typer kveik var det da? Er en viss forskjell på hva jeg personlig holder for bra sort og hva som smaker lim, gummi og tåfis. :p

Ja US-05 er som penger i madrassen det. Sikrere enn banken.

Nja, hvilke typer kveik var det da? Er en viss forskjell på hva jeg personlig holder for bra sort og hva som smaker lim, gummi og tåfis. :p

Ja US-05 er som penger i madrassen det. Sikrere enn banken.
Husker ikke, men så vidt jeg husker var det en Facebook-gruppe der det ble lagt ut hvis noen hadde kveik og kunne sende til andre.

Tror ikke det var så mange typer den gangen, kanskje et par. Jeg prøvde vel den vanligste, husker ikke hva den heter. Har nok forandret seg nå.

Det kan være stor forskjell på Kveik fra original-gården og den som har blitt kultivert av hjemmebryggere.
Enda større forskjell fra produsent som har isolert gjæren.
Hjemmebryggere er ofte for snille med gjæren og bruker teknikker utviklet for de skjøre utenlandske stammene.
Kveik trives med litt røff behandling

På Kornølfestivalen i Hornindalen stiller svært mange av bryggerne med tørket Kveik du kan få med deg. Da får du også sammenlignet smaksprofilene på tvers av mange typer
Unik festival

Har ikke prøvd den. Får så gode resultater med kveik fra Sunnmøre i de øltypene jeg har lyst til å brygge med kveik, at med mindre jeg kommer i kontakt med noen nær opphav/eier av kveiken så introduserer jeg ikke noe nytt.
Hvilke er favorittene? Jeg har hatt lyst til å prøve Årset-kveiken en stund.

Hvilke er favorittene? Jeg har hatt lyst til å prøve Årset-kveiken en stund.
Skare, Raftevold Gård, Saure og Lida er de jeg bruker. Årset har jeg ikke prøvd.

Skare er som en US-05 på 25-28 grader, gir litt steinfrukt og sitrus ved 30-32 grader.
Raftevold Gård er den reineste, gir littegrann frukt men enda lettere enn Skare.
Saure er foretrukken til råøl, fremhever smaken av einer mer enn de andre.
Lida er av de fire favoritten til mørkere øl, har laget gode stouts og juleøl med denne, men fungerer og veldig godt til lettere øl.

Tilbake
Topp