Hva fikk du i posten i dag?

Du trenger bare 5ml gjernes til en vanlig batch så ikke rare starteren som er nødvendig
Sant. Jeg bruker som regel kun 0,3l starter for å se at gjæren fortsatt er i live, og selv da bruker jeg sjelden alt (mine batcher er på 11-15 liter)

(Dette er når jeg henter kveik fra fryserlageret mitt)
 
Sist redigert:
Neigu om jeg vet. Men hvis noen vet noe så skrik ut. Hvor stor starter f. eks. skal en sette som step 1.

Er litt usikker på hva som er korrekt pitchrate for kveik; de to gangene jeg har brukt det har jeg nok overpitchet: behandlet den som om den var en hvilken som helst alegjær.

Uansett er det der nok gjær til å sette en serie startere. Jeg ville ha begynt med en liten på en desiliter. Rett over i en på en halv liter eller deromkring når den har gjæret ut og så over til endelig starter som du dimensjoner ut fra mengde, type og OG.
Vær pinlig nøye med hygiene på de første små stegene!
Jeg har laget mange slike serier i det siste fra veldig små mengder frossen gjær. Har typisk vært 20ml, 1dl, 7.5dl og opp til 3.5l på siste steg. Hele prosessen tar 5-6 dager. 48t på første, 24t på de to neste og 24-48t på det siste.
 
Er litt usikker på hva som er korrekt pitchrate for kveik; de to gangene jeg har brukt det har jeg nok overpitchet: behandlet den som om den var en hvilken som helst alegjær.

Uansett er det der nok gjær til å sette en serie startere. Jeg ville ha begynt med en liten på en desiliter. Rett over i en på en halv liter eller deromkring når den har gjæret ut og så over til endelig starter som du dimensjoner ut fra mengde, type og OG.
Vær pinlig nøye med hygiene på de første små stegene!
Jeg har laget mange slike serier i det siste fra veldig små mengder frossen gjær. Har typisk vært 20ml, 1dl, 7.5dl og opp til 3.5l på siste steg. Hele prosessen tar 5-6 dager. 48t på første, 24t på de to neste og 24-48t på det siste.
Takk for svar. Får koke opp litt vørter i et lite apertinaost glass satt i vannbad. Kjøle ned og tilsette kveiken .
 
Er litt usikker på hva som er korrekt pitchrate for kveik; de to gangene jeg har brukt det har jeg nok overpitchet: behandlet den som om den var en hvilken som helst alegjær.
Jeg tror det er forskjell på ideell pitchrate for de ulike kveikene. Gjernes har en veldig lav pitchrate, men den kan ikke brukes blindt på de andre kveikene.
 
Takk for svar. Får koke opp litt vørter i et lite apertinaost glass satt i vannbad. Kjøle ned og tilsette kveiken .
Jeg ville vært redd for at glasset sprekker fra kok til kjøling. Sånn gjør jeg det:
Jeg koker opp vørter (oftest DME-basert) i en liten kjele og lar det koke en stund. Har i litt gjærnæring underveis. Over i litermål i rustfritt stål, der jeg topper opp med kokende vann til ønsket mengde hvis det er kokt bort for mye. Kjøler ned i kaldt vannbad i vasken. I mellomtiden har jeg satt klar et rent, starsanet glass. Vørter over i glasset, pitcher gjær og legger lokket løst på. Jeg har ikke magnetrører, så dette blir gjæring som for en bitteliten ølbatch. Roterer litt på glasset innimellom de første par dagene for å holde gjæren i gang. Lar det som regel gå til det bunnfeller, slik at jeg kan dekantere vekk en del væske (som sjelden matcher ølet riktig, uansett).
 
Jeg ville vært redd for at glasset sprekker fra kok til kjøling. Sånn gjør jeg det:
Jeg koker opp vørter (oftest DME-basert) i en liten kjele og lar det koke en stund. Har i litt gjærnæring underveis. Over i litermål i rustfritt stål, der jeg topper opp med kokende vann til ønsket mengde hvis det er kokt bort for mye. Kjøler ned i kaldt vannbad i vasken. I mellomtiden har jeg satt klar et rent, starsanet glass. Vørter over i glasset, pitcher gjær og legger lokket løst på. Jeg har ikke magnetrører, så dette blir gjæring som for en bitteliten ølbatch. Roterer litt på glasset innimellom de første par dagene for å holde gjæren i gang. Lar det som regel gå til det bunnfeller, slik at jeg kan dekantere vekk en del væske (som sjelden matcher ølet riktig, uansett).
Tror det skal gå fint å koke glasset. Jeg gjør det rutinemessig når jeg skal spare en del av starteren for senere bruk.
Koker forsiktig 10 minutter og lar det kjøle seg ned en del før jeg tar de opp og setter på lokk. Sprayer med starsan før jeg skal fylle det nesten opp med overskudd fra starteren som har fått stått noen timer på snurreren.
 
Splitter til co2-slangen

9ed1ef92f5159949e74c16d4ca3c7d76.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Brewshop leverer! Sendt i går, og klar for henting på Post i Butikk i kveld.
Inkbird 308 WiFi og NEEPAH Blend fra Bootleg Biology. Da blir det ny runde med NEIPA etter Påske. :)
IMG_0599.jpg
 
Varmekappe til B40 pro. Har ikke bryggemaskinen enda, men den blir sendt i dag. Krysser fingrene for at den dukker opp i morra
 
Nytt termometer: Termometer, digital - utstyr til brygging - Ølbrygging - Ølbrygging AS

Dette er det andre av samme slag. Det første slutta å fungere etter å ha skranta ei stund. Av/på-knappen er et svakt punkt, og etter hvert måtte jeg bruke en kulepenn for å få det til å virke. Og så holder det ikke fuktighet skikkelig ute.

Men nå kjenner jeg det, og isolerer litt ekstra med gaffatape, som jeg klistrer over av/på-knappen også. Det er fabelaktig i bruk; det kan kalibreres, det har en lang nok føler til at jeg får målt over alt i mesken, og det reagerer kjapt nok til at jeg slipper å ergre meg over å måtte vente.

Jeg har ikke funnet noe alternativ til det, faktisk. Ikke noe med en passe lang føler.
 
Tilbake
Topp