Hva fikk du i posten i dag?

Og jeg som hadde et håp om at du hadde ombestemt deg allerede. Jaja. Det blir nok. :)

Er en grunn til at jeg fortsatt henger her da. Følge med på trender og prosesser, så jeg ikke er helt rusten til jeg (grøss) kjøper meg en bryggemaskin, om ukjent tid, samt bra folk seff. Men akkurat nå går det i dyrking av urter, tomater og chilli og der går det både tid og noen kroner. Fordelen med denne hobbyen, økonomisk, er at det er så jævla billig i forhold, trenger ikke være rustfritt fra A til langt opp i alfalbetet iallefall :D
 
Er en grunn til at jeg fortsatt henger her da. Følge med på trender og prosesser, så jeg ikke er helt rusten til jeg (grøss) kjøper meg en bryggemaskin, om ukjent tid, samt bra folk seff. Men akkurat nå går det i dyrking av urter, tomater og chilli og der går det både tid og noen kroner. Fordelen med denne hobbyen, økonomisk, er at det er så jævla billig i forhold, trenger ikke være rustfritt fra A til langt opp i alfalbetet iallefall :D
Hehe, det er der teknologipresset til Finn kommer inn i bildet. :D
 
Hehe, det er der teknologipresset til Finn kommer inn i bildet. :D
Hehe. Jeg tenkte faktisk å komme med et oppfølginssvar til mitt eget svar. Jeg er en person som egentlig har null selvkontroll og går gjerne all inn. Sånn sett var det deilig å bare begynne med noe nytt. Helt nytt er det ikke fordi jeg har lenge hatt lyst til å gjøre dette. Men å på en måte "starte" på nytt med den regelen at jeg ikke skal gjøre for mye ut av det. Men tja.. Merker allerede at optimalierings-miguel har kicket inn. Må bare holde ham litt i sjakk.
 
Er en grunn til at jeg fortsatt henger her da. Følge med på trender og prosesser, så jeg ikke er helt rusten til jeg (grøss) kjøper meg en bryggemaskin, om ukjent tid, samt bra folk seff. Men akkurat nå går det i dyrking av urter, tomater og chilli og der går det både tid og noen kroner. Fordelen med denne hobbyen, økonomisk, er at det er så jævla billig i forhold, trenger ikke være rustfritt fra A til langt opp i alfalbetet iallefall :D
Er en grunn til at jeg fortsatt henger her da. Følge med på trender og prosesser, så jeg ikke er helt rusten til jeg (grøss) kjøper meg en bryggemaskin, om ukjent tid, samt bra folk seff. Men akkurat nå går det i dyrking av urter, tomater og chilli og der går det både tid og noen kroner. Fordelen med denne hobbyen, økonomisk, er at det er så jævla billig i forhold, trenger ikke være rustfritt fra A til langt opp i alfalbetet iallefall :D
Har du kjøpt ph-meter på dyrkehuset?
 
Har du kjøpt ph-meter på dyrkehuset?
Jeg har ikke kjøpt det enda. Men det er neste greie. Har et billig nå, og det duger eeeegentlig, siden det er jevt temp jeg måler i og har litt buffersone for hva som er greit, men dog ikke optimalt. Men jeg har snakket med ham og sagt at hvis du vil få det salget så må prisen være tilsvarende det jeg finner andre steder. Det var greit, så pruting lønner seg selv over nettssalg hehe.

Men jeg kjøper BlueLab pga navnet, dvs pga supporten det merket har.
 
Er en grunn til at jeg fortsatt henger her da. Følge med på trender og prosesser, så jeg ikke er helt rusten til jeg (grøss) kjøper meg en bryggemaskin, om ukjent tid, samt bra folk seff. Men akkurat nå går det i dyrking av urter, tomater og chilli og der går det både tid og noen kroner. Fordelen med denne hobbyen, økonomisk, er at det er så jævla billig i forhold, trenger ikke være rustfritt fra A til langt opp i alfalbetet iallefall :D
Har du noen anbefalinger til UV-belysning og styring?
 
Noen bilder hadde gjort seg @Miguel
Jeg holder hydroponicsen til sommeren så langt, men har jo litt lyst til å gjøre det til en helårsgreie.

Men hver gang jeg går inn på youtube mister jeg den lysten igjen når jeg ser hvor rotete og jævlig de fleste hjemme-anlegg ser ut. Regner med du har det mer på stell.
 
Har du noen anbefalinger til UV-belysning og styring?
Nei, jeg er helt ny på dette. Du får lamper med UV, men det har ikke jeg. Styring er samme som i hjemmebryggerverdenen, en Arduino. Men jeg gjør det selv helt plain enkelt fordi jeg orker ikke mer (enda). Mest fancy jeg har er asymmetriske analoge timere.
 
Noen bilder hadde gjort seg @Miguel
Jeg holder hydroponicsen til sommeren så langt, men har jo litt lyst til å gjøre det til en helårsgreie.

Men hver gang jeg går inn på youtube mister jeg den lysten igjen når jeg ser hvor rotete og jævlig de fleste hjemme-anlegg ser ut. Regner med du har det mer på stell.
Bilder kommer, må bare bygge ferdig siste delen, noe jeg bare har utsatt og utsatt. Har et innendørs telt med et lite DFT-system oppe og går, skal lage RDWC som jeg bare har utsattt... Må også bygge ferdig (venter på deler) det som gir meg luftfuktighet der inne. TTT.

Jeg fikser ikke rot, så jeg bygger ordentlig. I steden for å ha x antall 12V adaptere i en stikk-kontakt f.eks så kjøper jeg en trafo med nok mA som går på en DIN-skinne som bygges inn i et skap som henges opp. Og ikke noe jalla-lys fordi de var billige fra BT.
 
Har du noen anbefalinger til UV-belysning og styring?

Må det være UV? Jeg kjøpte vekstlys på ebay for å holde en chiliplante i live over vinteren. Disse lysene har bare røde og blåe led's. Grønt lys har ikke planter bruk for fordi det reflekteres. Men, naboene lurte på om jeg hadde startet discotek, for hver natt var stua opplyst med lilla lys :D
 
Enn så lenge har jeg bare dette. Tror ikke jeg utvider urte-avdelingen mer enn dette. Jeg ender opp med å gi bort flere basillikum-planter til naboen hver gang jeg selv skal lage pesto slik det er nå. 14 plasser i det oppsettet der, bildet er vel litt over halvfullt.

2.jpg
 
Må det være UV? Jeg kjøpte vekstlys på ebay for å holde en chiliplante i live over vinteren. Disse lysene har bare røde og blåe led's. Grønt lys har ikke planter bruk for fordi det reflekteres. Men, naboene lurte på om jeg hadde startet discotek, for hver natt var stua opplyst med lilla lys :D
UV har en eller annen effekt. Jeg har ikke dykket ned i hva den effekten gir enda. Jeg bruker bare CREE 3590-chipper COB's i forskjellig temperatur. 5000K for det bildet jeg postet, og har valgt 3500K for der hvor jeg skal ha tomater og chillier. Svir netthinna av deg omtrent.
 
I steden for å ha x antall 12V adaptere i en stikk-kontakt f.eks så kjøper jeg en trafo med nok mA som går på en DIN-skinne som bygges inn i et skap som henges opp.

Hvorfor er jeg ikke overrasket?


Og ikke noe jalla-lys fordi de var billige fra BT.

Dette med lys tror jeg er ganske basic. Med led-lamper er det ikke dyrt lenger (før var vekstlys svindyrt) og det er bare viktig med nok lys... trur eg.
 
Hvorfor er jeg ikke overrasket?




Dette med lys tror jeg er ganske basic. Med led-lamper er det ikke dyrt lenger (før var vekstlys svindyrt) og det er bare viktig med nok lys... trur eg.
Lys er faktisk litt mer kompekst enn det man skulle tro. F.eks spørsmålet om UV over. Spektrum er viktig, til riktige type planter eller forskjellige faser av samme plante, og å ha nok av det. Jeg er litt fan av å kalkulere og beregne, og så tenke go big or go home. Men f.eks mine gir ikke noe UV såvidt jeg vet, eller de velig lange bølgelengdene som her helt ute ved rødt. Men populær chip, og jeg skulle holde dette enkelt, men fortsatt bruke penger der det gjelder, for er det noe jeg har lært av hjemmebrygging, så er det buy once cry once, og hvis jeg blander inn erfaringer fra jobben min som er "du trenger headroom", så ja..
 
Hvis @Finn Berger kunne skille ut de innleggene som hører til dette til en tråd under "pratehjørnet" under tittelen "Noen som driver med hydroponi?" så ville that be great. Jeg tenkte å vente med å lage det temaet til jeg var helt oppe å gå selv, men her har det allerede begynt.
 
Må det være UV? Jeg kjøpte vekstlys på ebay for å holde en chiliplante i live over vinteren. Disse lysene har bare røde og blåe led's. Grønt lys har ikke planter bruk for fordi det reflekteres. Men, naboene lurte på om jeg hadde startet discotek, for hver natt var stua opplyst med lilla lys :D
Jeg antok det, siden planter normalt sett blir utsatt for det ute, men når jeg sjekker litt på nett, så er det heller slikt at planter har utviklet eget vern mot UV-stråling. Det er vel mere skadelig enn nyttig i veksten. Jeg er på jakt etter vekstlys, for nettopp å overvinter jalapenosplanter i kjelleren, så kanskje du har tips, om planten overlevde/lever;)
 
Tilbake
Topp