Hva fikk du i posten i dag?

Jeg antok det, siden planter normalt sett blir utsatt for det ute, men når jeg sjekker litt på nett, så er det heller slikt at planter har utviklet eget vern mot UV-stråling. Det er vel mere skadelig enn nyttig i veksten. Jeg er på jakt etter vekstlys, for nettopp å overvinter jalapenosplanter i kjelleren, så kanskje du har tips, om planten overlevde/lever;)

Den chiliplanten jeg har er den tøffeste planten vest for El Paso, så den overlevde vinteren med glans og så bedre ut på våren enn den gjorde på høsten. Jeg tror lyset sto på ca 6 timer på natta, i tillegg fikk den litt dagslys. Det er denne typen lys jeg har, tre lamper i en holder:

E27 Led Plant Grow Light Bulb hydro flower greenhouse Indoor full spectrum Lamp | eBay
 
Er en grunn til at jeg fortsatt henger her da. Følge med på trender og prosesser, så jeg ikke er helt rusten til jeg (grøss) kjøper meg en bryggemaskin, om ukjent tid, samt bra folk seff. Men akkurat nå går det i dyrking av urter, tomater og chilli og der går det både tid og noen kroner. Fordelen med denne hobbyen, økonomisk, er at det er så jævla billig i forhold, trenger ikke være rustfritt fra A til langt opp i alfalbetet iallefall :D
Ennå.... :cool:

Jeg har hørt at karbon skal være tingen!
 
Miguel har vel blitt tomatofil, måle pH i jorda kanskje ? :)
Nå tipper jeg bare, men Hydro er planter som dyrkes i væske, ut fra bildet til @Miguel ser det ut som han kjører ebb&flow, som betyr at en næringsløsning, altså vann med næring, ligger i en beholder. En pumpe med timer pumper denne løsningen ved innstilte intervaller på timeren opp fra beholderen og inn i rørene som rotsystemet befinner seg i, disse rørene har helling så det renner ned i beholderen igjen.

Hydro er veldig effektivt, men marginene for feil er små, og resultatet av over/undergjødsling eller for lite O2 i løsningen kan resultere i død for plantene innenfor timer.

Som sagt jeg bare tipper, satt lenge på gjerdet å vurderte Hydro, men tanken på strøm mangel i 2 døgn skremte meg vekk fra den planen:D
 
Nå tipper jeg bare, men Hydro er planter som dyrkes i væske, ut fra bildet til @Miguel ser det ut som han kjører ebb&flow, som betyr at en næringsløsning, altså vann med næring, ligger i en beholder. En pumpe med timer pumper denne løsningen ved innstilte intervaller på timeren opp fra beholderen og inn i rørene som rotsystemet befinner seg i, disse rørene har helling så det renner ned i beholderen igjen.

Hydro er veldig effektivt, men marginene for feil er små, og resultatet av over/undergjødsling eller for lite O2 i løsningen kan resultere i død for plantene innenfor timer.

Som sagt jeg bare tipper, satt lenge på gjerdet å vurderte Hydro, men tanken på strøm mangel i 2 døgn skremte meg vekk fra den planen:D

Ikke Ebb & Flow. Det er bare et rør som får pumpet inn "ny" næring hvert tredje minutt, overflowen går tilbake til reservoaret. DFT.

Hvis strømmen går (har seff tenkt på slikt) så vil det fortsatt stå næring i røret, men ikke så høyt at man kveler røttene, for det er nok plass til "air-roots". Forskjellen på DFT og NFT er at NFT kan drepe hele pakka hvis strømmen går siden næringen bare renner rett ut. DFT så har man fortsatt et "basseng" røttene kan bade i.

Røret er halvveis fylt av næring, pumpe er trigget av en asymmetrisk timer så næringen blir skiftet med to minutter "on" på pumpa, og så er det tre minutter off på pumpa . Oksygensteiner ligger også nedi der som går hele tiden.
 
Ikke Ebb & Flow. Det er bare et rør som får pumpet inn "ny" næring hvert tredje minutt, overflowen går tilbake til reservoaret. DFT.

Hvis strømmen går (har seff tenkt på slikt) så vil det fortsatt stå næring i røret, men ikke så høyt at man kveler røttene, for det er nok plass til "air-roots". Forskjellen på DFT og NFT er at NFT kan drepe hele pakka hvis strømmen går siden næringen bare renner rett ut. DFT så har man fortsatt et "basseng" røttene kan bade i.

Røret er halvveis fylt av næring, pumpe er trigget av en asymmetrisk timer så næringen blir skiftet med to minutter "on" på pumpa, og så er det tre minutter off på pumpa . Oksygensteiner ligger også nedi der som går hele tiden.

"Lower investment because the DFT system does not need a water pump or extra container for nutrient solution."

Kan vi møtes på midten å si at du har funnet en løsning mellom DFT og Ebb&Flow?:p
 
"Lower investment because the DFT system does not need a water pump or extra container for nutrient solution."

Kan vi møtes på midten å si at du har funnet en løsning mellom DFT og Ebb&Flow?:p
Haha. nei dette er ikke Ebb& flow i det hele tatt, vi kan faktisk ikke møtes på midten engang. Dette er uten medium, Ebb&flow trenger medium.

Enten leser du en snål link eller så er det jeg som har misforstått noe. Jeg trenger en vannpumpe, og bruker et reservoar.
 
Haha. nei dette er ikke Ebb& flow i det hele tatt, vi kan faktisk ikke møtes på midten engang. Dette er uten medium, Ebb&flow trenger medium.

Enten leser du en snål link eller så er det jeg som har misforstått noe. Jeg trenger en vannpumpe, og bruker et reservoar.
Crap, det stemmer det, jeg forvekslet med NTF, det jeg tenkte på var DWC, og har tydeligvis ikke fått med meg denne nye teknikken:oops:

"The Deep Flow Technique is a variant of the NFT technique, which is also called Nutrient Flow Technique. Instead of the thin nutrient film, the plants are surrounded by an approximately 4 cm high nutrient solution. The basic procedure is the same. The system is working recirculating.

The deep flow technique makes this type of hydroponic system safer, as the roots are still supplied in the event of a pump failure. However, the method is not applied very often, since especially in longer / larger systems, the supply of oxygen to the plants varies resulting in uneven plant growth."

Men for å forklare for @YngveKL legger jeg ved et bildet.
Screenshot_20201128_225503.jpg

Også, lurte jeg på, åssen støtter du plantene om du ikke har kurver med leca el?
 
Crap, det stemmer det, jeg forvekslet med NTF, det jeg tenkte på var DWC, og har tydeligvis ikke fått med meg denne nye teknikken:oops:

"The Deep Flow Technique is a variant of the NFT technique, which is also called Nutrient Flow Technique. Instead of the thin nutrient film, the plants are surrounded by an approximately 4 cm high nutrient solution. The basic procedure is the same. The system is working recirculating.

The deep flow technique makes this type of hydroponic system safer, as the roots are still supplied in the event of a pump failure. However, the method is not applied very often, since especially in longer / larger systems, the supply of oxygen to the plants varies resulting in uneven plant growth."

Men for å forklare for @YngveKL legger jeg ved et bildet.
Vis vedlegget 48225

Også, lurte jeg på, åssen støtter du plantene om du ikke har kurver med leca el?
Bruker kurver "netcups". Men med neoprene "collar". Til stiklinger er disse suverene. For en Rockwool-kube med en del f.eks ruccola i samme kube er jeg usikker på hva som er lurt. Kanskje bare vaske Leca og legge kulene rundt stammene.
 
Bruker kurver "netcups". Men med neoprene "collar". Til stiklinger er disse suverene. For en Rockwool-kube med en del f.eks ruccola i samme kube er jeg usikker på hva som er lurt. Kanskje bare vaske Leca og legge kulene rundt stammene.
Aha, de var snedige, hoff jeg trenger virkelig ikke flere prosjekter ass, men ser det har skjedd litt siden min tid med planter...
 
@Amarillo har jo et system selv, stemmer ikke det?

Jeg er på mitt første innendørs system og har allrede kjøpt ting to ganger fordi jeg bygget det feil første gangen. Bygget det, god plan, og så setter det inn der det skal bo, og helvete, de utløpene burde vært på høyre og ikke venstre side... Trøster meg med at det er PP plastikk og ikke RF stål. Litt billigere, men det trengs dessverre fortsatt tenking :D Men OFC gidder jeg ikke følge vanlige normer, fordi jeg liker å finne opp litt krutt på nytt.
 
Sist redigert:
Deler til dampkondensator.
Etter å ha prøvd div. vifter ble det det enkleste, rør ut i friluft men vil nå prøve dampkondensator for at jeg ikke skal være væravhengig.
Kostet:

OD 19mm-102mm 3/4" to 4" Sanitary Ferrule Reducer Fitting Fits Tri Clamp SS316 [φ51*38]
Item# 233673429459 £7,39 GBP 1 £7,39 GBP
2" 51MM Tri Clover Sanitary Spool Tube W/ 64MM Ferrule Clamp End 4-24" LEN SS316 [8"/204mm]
Item# 233532733736 £10,71 GBP 1 £10,71 GBP
2" Tri Clamp Clover Sanitary SS316 Stainless Steel Fits 64MM OD Ferrule Flange
Item# 233522835007 £4,37 GBP 4 £17,48 GBP
Φ51 51MM 2" 3 Way Tee Sanitary Ferrule Pipe Fitting SS 316 Stainless Steel NEW
Item# 233533855270 £13,94 GBP 1 £13,94 GBP
Subtotal £49,52 GBP
Shipping and handling £0,00 GBP
Insurance - not offered ---
Tax £12,39 GBP
Total £61,91 GBP
Payment £61,91 GBP
Charge will appear on your credit card statement as "PAYPAL *HURONG20190 EBA"
From amount: 783,08 NOK
To Amount £61,91 GBP
Exchange rate: 1 NOK = 0,0790594 GBP

i tillegg kommer dyra på 300,-
2" lokk og kjelefeste (deler fra 2" seglas hadde jeg.

Innen årets utgang vil jeg se om dette havner i as.bomkjøp sammen med mye annet :)
 

Vedlegg

  • IMG_4385 (1).jpg
    IMG_4385 (1).jpg
    740,3 KB · Sett: 173
1607958298469.png

Endelig er pakken ankommet Norge, og vil være hos meg innen ett par dager.
Dyreste handelen jeg har gjort, tror jeg....
Bestilte 3 slike og ett par mindre fra amazon, med levering til jetcarrier, for båtfrakt til Norge.

Det jeg ikke leste før jeg bestilte var at det ikke kun var vekt som var faktor for fraktpris.

ca 1300 kr i beholdere
ca 2400 kr i frakt
 
Tilbake
Topp