Hva fikk du i posten i dag?

Aner ikke. :) Brukes egentlig lite.

Lar stort sett vaskepulveret jeg bruker gjøre jobben, sammen med svært varmt vann - ofte natten over. Sjelden noe brenner seg fast. Bruk av HopShot fører ofte til behov for ekstra innsats, øverst i kokekjelen.

Meskekjelen (SS Brewtech) rengjøres oftest bare med en klut med vamt vann, og en sjelden gang er det nødvendig med vaskemiddel. Spruter av og til både kokekjelen og meskekjelen med StarSan (eller hva det nå heter). Det er selvfølgelig aldri stålull av noe slag i nærheten av denne kjelen.
Er ikke så ulikt det jeg gjør. Kokekjelen får etter hvert et gulaktig belegg - proteiner? - som jeg ikke veit om gjør så mye, men en sjelden gang får jeg ånden over meg og gyver løs på det med kaustisk soda.
 
Prøve en pakke imperial juice neste gang? Visstnok samme opphav, og min erfaring med imperial er at det er unødvendig med en starter.
Ja kanskje det.
Hvem leverer Imperial gjær?
Regner vel med at det er postgangen som har tatt knekken på gjæra. En natt i varebil og minusgrader kan være nok.
 
Ja kanskje det.
Hvem leverer Imperial gjær?
Regner vel med at det er postgangen som har tatt knekken på gjæra. En natt i varebil og minusgrader kan være nok.
Strømmen hjemmebrygg har ihvertfall. Jeg har stort sett helt slutta å bruke annen gjær, for det er så lettvint og jeg er så lat.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Nå har denne stått 1 døgn på røreren.
Ser like livløs ut som den forrige....Vis vedlegget 49532
Ta den av og la den stå i ro. Den kan godt våkne etter både to og tre døgn.

Det er bare Strømmen som har Imperial. Min erfaring er at det er den klart mest livskraftige. Jeg fikk nylig liv i ei pakke lagergjær som var ett år gammel. Og så får du 200 milliarder celler, og det er nok til de fleste normale brygg på 25 liter - som den late @erikraude setter stor pris på:).
 
Ta den av og la den stå i ro. Den kan godt våkne etter både to og tre døgn.

Det er bare Strømmen som har Imperial. Min erfaring er at det er den klart mest livskraftige. Jeg fikk nylig liv i ei pakke lagergjær som var ett år gammel. Og så får du 200 milliarder celler, og det er nok til de fleste normale brygg på 25 liter - som den late @erikraude setter stor pris på:).
Skal prøve å la den stå lengre denne gangen. Men den forrige sto 2 døgn på røreren og 2 døgn uten at den våknet.
 
Liker å ha mye lett tilgjengelig i fryseren, men har ikke tidligere brukt å dele opp i mindre kvanta.
Jeg har vært innom tanken, men latskap har stoppet vakuumpakking i mindre posjoner.
Synes kvaliteten har holdt seg godt over tid oppbevart i fryseren.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Liker å ha mye lett tilgjengelig i fryseren, men har ikke tidligere brukt å dele opp i mindre kvanta.
Jeg har vært innom tanken, men latskap har stoppet vakuumpakking i mindre posjoner.
Synes kvaliteten har holdt seg godt over tid oppbevart i fryseren.
Synd jeg har for mye humle liggende. Ser de har 2020 avling på noe av utvalget.
 
Synd jeg har for mye humle liggende. Ser de har 2020 avling på noe av utvalget.
Det er også en grunn til at jeg kjøper fra Hops d. får siste års høst.
Naturlig nok bortsett fra humle fra NZ, som det egentlig er idiotisk å bestille fra US, men liker sorten.
Begynte å kjøpe inn derfra for endel år siden, siden de hadde mange nye sorter man ikke fikk i Norge.
Ting har skjedd siden da, både på pris på frakt, valutakurs og utvalg i Norge, så nå er det mest for å ha et godt lager av humle lett tilgjengelig
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
I samme ånd må jeg nevne Strømmen hjemmebrygg. Bestilte en handsfreeenhet til tapcooler.no, og jaggu lå den ikke i postkassa dagen etter. Bra jobba av både strømmen og posten. :)
 
Det er også en grunn til at jeg kjøper fra Hops d. får siste års høst.
Naturlig nok bortsett fra humle fra NZ, som det egentlig er idiotisk å bestille fra US, men liker sorten.
Begynte å kjøpe inn derfra for endel år siden, siden de hadde mange nye sorter man ikke fikk i Norge.
Ting har skjedd siden da, både på pris på frakt, valutakurs og utvalg i Norge, så nå er det mest for å ha et godt lager av humle lett tilgjengelig
Sender de greit til Norge, eller? Hvordan blir kostnaden nå med de nye moms reglene?
 
Sender de greit til Norge, eller? Hvordan blir kostnaden nå med de nye moms reglene?
Det er ingen problem med levering til Norge, men fraktkostnadene er gjerne mere enn kostnad på humle.
I tillegg kommer mva på total summen+ tollklarering.
Jeg har spurt om det er mulig å trekke fra US-mva, men fikk ingen respons på det.
Jeg holder meg under 3000-grensen, så vet ikke om det er nye regler å forholde seg til om man går over.
Jeg har også handlet fra Yakima valley hops, men nå ville de ikke ta ansvar om forsendingen skulle bli borte under transpot for den billigste metoden. De har også mulighet for sporing, men da stiger frakt ganske mye.
 
Tilbake
Topp