Hva fikk du i posten i dag?

To stk 29l Kegmenter. Var lei av at Fermzilla og Fermentasaurus er så knotete å demontere for vask, så ville finne noe annet.

Så gikk for disse, brygger såpass lite at jeg kan bruke de som unitanker og delvis erstatte eksisterende Cornelius-fat, så ikke så stort problem at de er ca 1000kr dyrere enn Fermzilla.


Så jo etter jeg har kjøpt og hentet, at Fermzilla nå faktisk har fått erstattet den problematiske innfestningen i bunn med TC, så de har kommet seg der nå.

Fordeler:
Holdbarhet
Stablebar
Lett å flytte (de på 58l er nok litt verre, de har man nok ikke lyst til å løfte høyt)
Går i standard ferminator

Ulemper:
Ser ikke gjæring/klarnings-prosessene
Oksygenfri tørrhumling krever litt ekstrautstyr.
Har same selv og er meget fornøyd med den
 
da er over 20 år med forskjellige DIY bryggere over, litt vemodig, at det for det meste skal handle om brygging. Valgte en 40 liter for å kunne brygge sett, når 100 literen skal fylles opp er det bare å brygge flere brygg og så slipper jeg de store starterne.
Har rigget den opp ute for å kjøre vaskeprogram. Håper portersettet fra Brewshop (har de fått meget å gjøre :) ) kommer i morgen så det blir brygging til helga
 

Vedlegg

  • IMG_8200.jpg
    IMG_8200.jpg
    1,2 MB · Sett: 66
Ikke i dag, men i går: Antioxin SBT fra Bryggmann.

Tenker å prøve det i mesken for første gang til helga. Det står at det ideelt sett skal tilsettes mellom 38 og 42 grader. Nå skal jeg uansett ikke LODO-brygge, men tenker at det likevel kan være greit å redusere oksygenpåvirkningen noe. Og det må vel være mer virkningsfullt å tilsette stoffet på vanlig mesketemperatur enn ikke i det hele tatt?
 
Ikke i dag, men i går: Antioxin SBT fra Bryggmann.

Tenker å prøve det i mesken for første gang til helga. Det står at det ideelt sett skal tilsettes mellom 38 og 42 grader. Nå skal jeg uansett ikke LODO-brygge, men tenker at det likevel kan være greit å redusere oksygenpåvirkningen noe. Og det må vel være mer virkningsfullt å tilsette stoffet på vanlig mesketemperatur enn ikke i det hele tatt?
Jeg hiver det i sammen med saltene under oppvarmingen.
Lagt merke til at ølet blir en tanke lysere med antioxin. Og så innbiller jeg meg at det blir klarere.
Du kan også bruke litt i skyllevannet.
 
da er over 20 år med forskjellige DIY bryggere over, litt vemodig, at det for det meste skal handle om brygging. Valgte en 40 liter for å kunne brygge sett, når 100 literen skal fylles opp er det bare å brygge flere brygg og så slipper jeg de store starterne.
Har rigget den opp ute for å kjøre vaskeprogram. Håper portersettet fra Brewshop (har de fått meget å gjøre :) ) kommer i morgen så det blir brygging til helga
Kjenner meg godt igjen. Kjøpte for noen mnd siden en G40, og har flyttet DIY inn på hyttebryggeriet :)
 
Spør fordi jeg vil lære, er oksygenpåvirking virkelig noe å bry seg om på varmside..?
Personlig er jeg tilhenger av å putte minst mulig lurium i ølet mitt, personlig verneutstyr for dette stoffet virker å være lange tykke gummihansker og tette vernebriller.. :)
 
Spør fordi jeg vil lære, er oksygenpåvirking virkelig noe å bry seg om på varmside..?
Personlig er jeg tilhenger av å putte minst mulig lurium i ølet mitt, personlig verneutstyr for dette stoffet virker å være lange tykke gummihansker og tette vernebriller.. :)
Nei... eller både ja og nei. Det er ingen grunn til å plaske om du kan unngå det. På den annen side er det heller ikke nødvendig å investere alle pengene på O2 reduksjon på varm side. For meg koker ( :) ) det ned til å gjøre O2 reduserende tiltak som verken koster tid eller penger
 
Spør fordi jeg vil lære, er oksygenpåvirking virkelig noe å bry seg om på varmside..?
Personlig er jeg tilhenger av å putte minst mulig lurium i ølet mitt, personlig verneutstyr for dette stoffet virker å være lange tykke gummihansker og tette vernebriller.. :)
Det er små mengder.
Virkningen kan diskuteres. Jeg har antioxin i lyse øl og synes det gjør en liiiten forskjell.
Kommer ikke til å kjøpe mer når det jeg har er oppbrukt.
 
Ikke at jeg tror jeg kommer til å gå tom, og nå har jeg askorbinsyre så det holder også
men jeg mener jeg merker en liten forskjell i lyse øl som er der jeg bruker det. Litt freshere og crispere liksom
 
Spør fordi jeg vil lære, er oksygenpåvirking virkelig noe å bry seg om på varmside..?
Personlig er jeg tilhenger av å putte minst mulig lurium i ølet mitt, personlig verneutstyr for dette stoffet virker å være lange tykke gummihansker og tette vernebriller.. :)
Fenomenet er reelt, dvs. at det kan påvises oksydasjonsprodukter ved kjemisk analyse:). Om du vil kunne merke dem, er en annen sak. I følge Charlie Bamforth (kjent øl-professor med en haug av tjukke bøker på samvittigheta) vil gjæren rydde opp i det meste, og det er vel grunnen til at vi stort sett ikke trenger å bekymre oss så mye om dette. Om det har noen betydning, er det antakelig helst for holdbarheta til det lyse ølet over litt lengre tid. Og de færreste lagrer vel pilsen sin særlig lenge.

Jeg kjørte et nokså ekstremt løp med LODO-brygging for et par år sida, dvs. jeg gjorde alt som var praktisk mulig for å begrense oksygenopptak på den varme sida. Og jeg var ikke i stand til å merke at det gjorde noen som helst forskjell, så det kommer jeg ikke til å ta opp igjen. (Men det var litt gøy å holde på:).)

Når det er sagt, er det ingen grunn til å plaske med vørteren. Jeg er veldig bevisst på det, og det kan jo være en grunn til at jeg ikke merka noen forskjell da jeg testa ut LODO-brygginga.

edit: Leser du hva LODO-folket skriver, skal det så lite til før skaden er skjedd, at det er uhyre vanskelig å unngå at det skjer. Jeg klarte kanskje ikke å holde oksygenet unna i den grad som kreves, men om det jeg gjorde, ikke holder, da er det så vanskelig at jeg lever lykkelig med den praksisen jeg har. Jeg fulgte virkelig boka.
 
Sist redigert:
Fenomenet er reelt, dvs. at det kan påvises oksydasjonsprodukter ved kjemisk analyse:). Om du vil kunne merke dem, er en annen sak. I følge Charlie Bamforth (kjent øl-professor med en haug av tjukke bøker på samvittigheta) vil gjæren rydde opp i det meste, og det er vel grunnen til at vi stort sett ikke trenger å bekymre oss så mye om dette. Om det har noen betydning, er det antakelig helst for holdbarheta til det lyse ølet over litt lengre tid. Og de færreste lagrer vel pilsen sin særlig lenge.

Jeg kjørte et nokså ekstremt løp med LODO-brygging for et par år sida, dvs. jeg gjorde alt som var praktisk mulig for å begrense oksygenopptak på den varme sida. Og jeg var ikke i stand til å merke at det gjorde noen som helst forskjell, så det kommer jeg ikke til å ta opp igjen. (Men det var litt gøy å holde på:).)

Når det er sagt, er det ingen grunn til å plaske med vørteren. Jeg er veldig bevisst på det, og det kan jo være en grunn til at jeg ikke merka noen forskjell da jeg testa ut LODO-brygginga.

edit: Leser du hva LODO-folket skriver, skal det så lite til før skaden er skjedd, at det er uhyre vanskelig å unngå at det skjer. Jeg klarte kanskje ikke å holde oksygenet unna i den grad som kreves, men om det jeg gjorde, ikke holder, da er det så vanskelig at jeg lever lykkelig med den praksisen jeg har. Jeg fulgte virkelig boka.
Går ikke noe av teorien bak LODO ut på at oksygen bindes opp molekylert pga varmen, og reduseres (frigjøres/redox) over tid, dvs ikke nødvendigvis når gjær er tilstede/aktiv. Samt at komponenter i vørteren oksyderes allerede på varmsiden, og dermed ikke kan skrubbes av gjæren, da den er bundet, (slik som skjer med feks jern->rust)?
 
Går ikke noe av teorien bak LODO ut på at oksygen bindes opp molekylert pga varmen, og reduseres (frigjøres/redox) over tid, dvs ikke nødvendigvis når gjær er tilstede/aktiv. Samt at komponenter i vørteren oksyderes allerede på varmsiden, og dermed ikke kan skrubbes av gjæren, da den er bundet, (slik som skjer med feks jern->rust)?
Oksygenet i rust (FeO2) blir vel redusert av at kull brennes i samme ovn ?
 
Går ikke noe av teorien bak LODO ut på at oksygen bindes opp molekylert pga varmen, og reduseres (frigjøres/redox) over tid, dvs ikke nødvendigvis når gjær er tilstede/aktiv. Samt at komponenter i vørteren oksyderes allerede på varmsiden, og dermed ikke kan skrubbes av gjæren, da den er bundet, (slik som skjer med feks jern->rust)?
Nå husker jeg ikke detaljer i det der, men jeg stoler ganske mye på at Bamforth har sånn noenlunde peiling på det han snakker om:).

Reaksjonene går raskt ved mesketemperaturer, i motsetning til ved værelsestemperatur. Men gjæren skal altså kunne håndtere produktene. Den er jo en hund etter oksygen, og kan visst få til mye ved hjelp av et ganske imponerende batteri av enzymer den kan produsere.

Men den klarer ikke nødvendigvis alt; jeg mener ikke å si det. Spørsmålet er bare om vi klarer å smake noen forskjell. Bamforth sier vel noe sånt som at det ikke er det første vi hjemmebryggere skal bekymre oss om. Han er jo ellers mer opptatt av prosessene i bryggerier enn hos hjemmebryggere, og der gir det muligens mer mening å ta dette på fullt alvor.
 
Nå husker jeg ikke detaljer i det der, men jeg stoler ganske mye på at Bamforth har sånn noenlunde peiling på det han snakker om:).

Reaksjonene går raskt ved mesketemperaturer, i motsetning til ved værelsestemperatur. Men gjæren skal altså kunne håndtere produktene. Den er jo en hund etter oksygen, og kan visst få til mye ved hjelp av et ganske imponerende batteri av enzymer den kan produsere.

Men den klarer ikke nødvendigvis alt; jeg mener ikke å si det. Spørsmålet er bare om vi klarer å smake noen forskjell. Bamforth sier vel noe sånt som at det ikke er det første vi hjemmebryggere skal bekymre oss om. Han er jo ellers mer opptatt av prosessene i bryggerier enn hos hjemmebryggere, og der gir det muligens mer mening å ta dette på fullt alvor.
Will Lowell prater endel om LODO i siste Brülosophy-podcasten. Han påstår at man får ett … annerledes produkt med LODO. Men at man virkelig må gå «all-in» for å oppnå lavt nok oksygennivå, og investere/tilpasse bryggeutstyret en god del.
Høres pes ut.
 
Sist redigert:
Will Lowell prater endel om LODO i siste Brülosophy-podcasten. Han påstår at man får ett … annerledes produkt med LODO. Men at man virkelig må gå «all-in» for å oppnå lavt nok oksygennivå, og investere/tilpasse bryggeutstyret en god del.
Høres pes ut.
Interessant. Men jeg finner ikke den der. Skulle gjerne sett detaljene i det han har gjort.
 
Jeg tenker på det litt som som vitamintilskudd, hvorfor ikke gi ølet også litt. Skader ikke og grei forsikring
Will Lowell prater endel om LODO i siste Brülosophy-podcasten. Han påstår at man får ett … annerledes produkt med LODO. Men at man virkelig må gå «all-in» for å oppnå lavt nok oksygennivå, og investere/tilpasse bryggeutstyret en god del.
Høres pes ut.

Hva er teorien bak "all-inn" er jo ikke slik at noe er oksidert eller ikke. I de fleste tilfeller er det grader av oksidasjon det er snakk om, eller er det enkelte komponeneter som er mer "crucial enn andre og lettere oksidative?
 
Tilbake
Topp