Hva fikk du i posten i dag?

Det viktigste er uansett å ha kontroll på innmesk temperatur. Har du full kontroll på den så er vel termometer nesten overflødig? Rør godt før måling.
Nå har jeg så mange brygg med speidel bak meg, den holdt jo kontroll på alt, men mener å huske jeg bare mistet 1 grad på 1 time mesk med beerbrew 60. Da sluttet jeg etterhvert å måle temperaturen.

Jeg er enig angående det termometeret. Han jeg kjøpte den av var heldigvis en som hadde kontroll på sakene sine, så jeg fikk med alt av dingser og koblinger. Jeg så blendelokket fulgte med.
Ser ingen grunn til å fjerne termometeret. Bli kjent med utstyret før du endrer det.
Det mest positive er at kan kaste et blikk på det gjennom bryggedagen, uten å måtte fristille hender og tid

Idag kom induksjonstoppen.
Det var ikke supereffektivt med så stor gryte på den. Det er en 1mm kant rundt, den kanten forhindrer direkte kontakt. Har noen en løsning der? Kunne jeg lagt en alu plate mellom?
29 liter 9 grader vann.
70 grader 49 minutt
80 grader 60 minutt
Dette var med falskbunn, og uten lokk

Termometer i gryta var ok rundt striketemp. På 70 grader viste den 69
På 48 grader viste den 46
På 34 grader viste den 30

Vedlegg

• 20260307_152908.jpg
    20260307_152908.jpg
    3,4 MB · Sett: 11
Det var ikke supereffektivt med så stor gryte på den. Det er en 1mm kant rundt, den kanten forhindrer direkte kontakt. Har noen en løsning der? Kunne jeg lagt en alu plate mellom?
29 liter 9 grader vann.
70 grader 49 minutt
80 grader 60 minutt

Ikke aluminium, det er ikke magnetisk. Men en stekeplate i støpejern vil vel gå, de kan du få ganske store.
Men om du taper noe effekt av avstanden er jeg usikker på. Jeg f.eks en wok-panne med helt konkav bunn, så den må stå på et stativ, og svever over induksjonstoppen, og selv om den bare har noen få kvadratcentimeter nær toppen så fungerer det som hvilken som helst annen wok-panne med større kontaktflate.

Sist redigert:
29 liter vann oppvarmet fra 9c til 80c er for øvrig 2.4kW

Så du kan jo finne noe annet som passer, så regne ut effekten, så ser du om du taper mye pga avstanden.

Ser ingen grunn til å fjerne termometeret. Bli kjent med utstyret før du endrer det.
Det mest positive er at kan kaste et blikk på det gjennom bryggedagen, uten å måtte fristille hender og tid
En grunn til å fjerne det er at du ikke kan bruke meskepose om det sitter der - det blir i alle noe klønete, og kan ødelegge posen. Og om du virkelig er interessert i temperaturen, er den avlesninga du får der, nokså verdiløs.

Jeg er enig med @lowland ; det er det å treffe innmesktemperaturen som er interessant. Så synker den en grad eller to utover, uten at det egentlig spiller noen rolle. (Men jeg rører gjerne et par ganger, for å utjevne. Da sjekker jeg temperaturen samtidig, uten at det medfører noe ekstra arbeid.)

Jeg stegmesker som regel (64 + 66 + 72), hvilket innebærer at jeg tilfører varme. Da må jeg holde øyne med utviklinga, og da er det digitale termometeret med lang sonde veldig godt egna. Jeg må røre mens jeg gjør dette, og da ville det fastmonterte termometeret vært i veien.)

Men OK, jeg skal ikke si at ingen må finne på å bruke noe sånt som det termometeret; jeg sier bare hva jeg synes om det:). (Og det sa jeg, også:).)

29 liter 9 grader vann.
70 grader 49 minutt
80 grader 60 minutt

Trur det der er hva du kan regne som rimelig effekt. Det er faktisk bedre enn hva jeg får ut av min gamle Caso. Den millimeteren trur jeg ikke spiller noen rolle for hvor effektivt det induseres varme i kjelebunnen.

En grunn til å fjerne det er at du ikke kan bruke meskepose om det sitter der - det blir i alle noe klønete, og kan ødelegge posen. Og om du virkelig er interessert i temperaturen, er den avlesninga du får der, nokså verdiløs.

Jeg er enig med @lowland ; det er det å treffe innmesktemperaturen som er interessant. Så synker den en grad eller to utover, uten at det egentlig spiller noen rolle. (Men jeg rører gjerne et par ganger, for å utjevne. Da sjekker jeg temperaturen samtidig, uten at det medfører noe ekstra arbeid.)

Jeg stegmesker som regel (64 + 66 + 72), hvilket innebærer at jeg tilfører varme. Da må jeg holde øyne med utviklinga, og da er det digitale termometeret med lang sonde veldig godt egna. Jeg må røre mens jeg gjør dette, og da ville det fastmonterte termometeret vært i veien.)

Men OK, jeg skal ikke si at ingen må finne på å bruke noe sånt som det termometeret; jeg sier bare hva jeg synes om det:). (Og det sa jeg, også:).)
Jeg tror du har ett veldig godt poeng angående proben og meskepose. Den stikker ett par tre cm inn i kjelen..

Vedlegg

• 20260307_131424.jpg
    20260307_131424.jpg
    825,9 KB · Sett: 5
Tilbake
Topp