Hva gikk galt?

Jeg vet at dette nok er utrolig vanskeligå kunne ginet greit svar på, men behovet for å lufte frustrasjonen gjør at jeg poster allikevel. Så har du noen innspill, kom med dem.

Brygget nylig en tidligere vellykket oppskrift på ny. Vi vant 2nde plass i Lervigs bryggekonkurranse med vår krydrete oatmeal stout.

Fulgte nøyaktig sammeoppskrift, men la til ekstra malt for å få en noe større batch. Vi snakker kanskje et kilo ekstra totalt, prosentmessig fordelt på alle de forskjellige typene.

Det eneste jeg er usikker på er om vi kan ha brukt annen produsent av samme malttype, les Fawcett over annen produsent.

Fargen ble mørkerødbrun, og langt fra den nydelige sortfargen vi hadde sist.
Vørteren fikk også en utpreget type brown ale med sjokoladesmak, og er egentlig ikke i nærheten av en stout.

En logisk forklaring, er at bryggselv kan ha gjort en feil i bestillingen (bestilte noe løsvekt ferdig knust, og hadde annet liggende).

Andre forklaring, eller tilleggsforklaringen, er at noe av den malten vi brukte nok var nærmere 3-4 måneder gammel (oppbevart knust).

Kan mine tanker være riktige? Har noen andre mulige forklaringer?

andersreve skrev:
Jeg vet at dette nok er utrolig vanskeligå kunne ginet greit svar på, men behovet for å lufte frustrasjonen gjør at jeg poster allikevel. Så har du noen innspill, kom med dem.

Brygget nylig en tidligere vellykket oppskrift på ny. Vi vant 2nde plass i Lervigs bryggekonkurranse med vår krydrete oatmeal stout.

Fulgte nøyaktig sammeoppskrift, men la til ekstra malt for å få en noe større batch. Vi snakker kanskje et kilo ekstra totalt, prosentmessig fordelt på alle de forskjellige typene.

Det eneste jeg er usikker på er om vi kan ha brukt annen produsent av samme malttype, les Fawcett over annen produsent.

Fargen ble mørkerødbrun, og langt fra den nydelige sortfargen vi hadde sist.
Vørteren fikk også en utpreget type brown ale med sjokoladesmak, og er egentlig ikke i nærheten av en stout.

En logisk forklaring, er at bryggselv kan ha gjort en feil i bestillingen (bestilte noe løsvekt ferdig knust, og hadde annet liggende).

Andre forklaring, eller tilleggsforklaringen, er at noe av den malten vi brukte nok var nærmere 3-4 måneder gammel (oppbevart knust).

Kan mine tanker være riktige? Har noen andre mulige forklaringer?

Det kan være mulig at du ikke har brukt samme malt. Pale chocolate malt og chocolate malt f.eks rimelig likt å se på men gir ikke samme farge. Alder har ikke noe å si på farge etter min erfaring

OG tilnærmet lik. Pale Chocolate var ukjent for meg, kan heller ikke se det spesifisert på bryggselv? Altså, både Pale Chocolate og vanlig Chocolate.

Knust på samme som sist.

Forøvrig har denne gjøret ferdig nå, og smaken er blitt mye nærmere ønsket resultat, men fargen er fremdeles langt fra riktig. Denne forblir nok et mysterium.

Jeg synes det mest sannsynlige er at du har brukt feil malt, enten på andre batch eller feil i notatene fra første batch. Det er også en del batch-variasjon på malt, så det kan har vært litt forskjell på samme type malt og typer som ser like ut, kan gi forskjellig farge. At det skal forklare den store forskjellen, virker imidlertid rart.

Teorien med pale chocolate malt høres sannsynlig ut. Det kan også gi noe av den smaken du beskriver.

Tilbake
Topp