Hva gjør fat-folket? Er det OK å koble fra corneliusfatet med trykk?

Som dere snart skjønner, så har jeg ikke så lange erfaringen med CO2 og cornelius-fat :) Har forsøkt å søke litt rundt, men finner ikke helt svaret jeg leter etter ...

Jeg har kun "ett og et halv fat" (dvs et 19 liter og et 9 liter). Normalt sett står fatene i kjøleskap sammen med CO2-flasken. De er til en hver tid tilkoblet og har serveringstrykket på ca. 1 bar. Med riktig lengde på tappe-linjen fungerer dette utmerket!

Spørsmålet mitt er om jeg kan koble fra eksempelvis 19 liters fatet *med trykk*?

Hvor lenge kan jeg regne med at et tett fat vil holde på karboneringsnivået det har opparbeidet mens det var tilkoblet CO2?

Årsaken er at jeg trenger den ene gass linja til å drive en Beer Gun.

PS! Om fatet mister karboneringsnivået, så antar jeg at jeg kan rekarbonere ved å sette på trykk igjen ikke sant?
 
Fatet holder relativt tett, og selv om det er litt lekkasje, så skal det gå lang tid før ølet blir flatt. Men som du sier, så er det bare å sette på trykk igjen, så blir ølet karbonert på ny :)
 
Puuh, akkurat det jeg håpet på! Noen som vet hvordan fatet (og karboneringsnivået) vil oppføre seg om fatet (med trykk) lagres i romtemperatur i noen dager, og deretter plasseres i kjøleskapet igjen?
 
Jeg stenger alltid for gassen når fatene er ferdig karbonert. Hvis de står kaldt med co2 tilkoblet er det fort at de blir overkarbonert. Hvis det oppstår en lekkasje slipper jeg også at flaska tømmer seg. (I et dårlig ventilert rom kan det være livsfarlig) Kobler ikke fra noe, skrur bare igjen ventilen på flaska. Slipper på litt gass når det begynner å renne saktere fra krana.

Du bør smøre pakningen på fatet for å unngå lekkasje. Jeg bruker hanefett til dette.
 
Jeg kobler heller ikke fra, bare stenger. En annen fordel er at du da ser på manometeret hvorvidt du taper trykk.
 
Puuh, akkurat det jeg håpet på! Noen som vet hvordan fatet (og karboneringsnivået) vil oppføre seg om fatet (med trykk) lagres i romtemperatur i noen dager, og deretter plasseres i kjøleskapet igjen?
Trykket i fatet vil øke noe på grunn av at co2 går ut av ølen når temperaturen stiger. Når du setter fatet kaldt igjen vi co2 gå tilbake i ølen, etter noen dager har du samme karboneringsnivå som før du tok fatet ut.

Hvis du er for tidlig ute med å tappe fra fatet vil trykket være litt for høyt og du kan få skumproblemer. Da er det bare å dra i sikkerhetsventilen og deretter trykksette fatet til riktig serveringstrykk igjen.
 
Den er nesten ferdig... Fikk forsendelsen i går, så det blir trolig montering denne uken :)
 
Tilbake
Topp