Hva gjør man med et øl man hater?

Jeg falt i slutten av mars for fristelsen til å brygge en Berliner Weisse. Jeg aner ikke hvorfor, fikk bare for meg at dette måtte prøves. Jeg fulgte en tradisjonell oppskrift for et hveteøl på 1.034. Med kun et kjapt oppkok og knappe 5 IBU skal dette blir ganske typeriktig. Denne har nå stått og syrnet snart et halvt år, og er definitivt sur nok. Svovel og andre usmaker som dukket opp underveis er så godt som borte.

Det store problemet er at det har gått opp for meg, etter å ha smakt denne og andre eksempler på Berliner Weisse, at jeg slettes ikke liker denne ølstilen. Den er tynn, sur og kjedelig. Jeg kan flaske den nå, få hva jeg tror er en typeriktig Berliner Weisse på flaske, men jeg kommer aldri i verden til å drikke noe av denne fordi jeg har mye mer interessante øl stående.

På diverse fora og lignende ser jeg at amerikanerne har fått for seg at en Berliner Weisse skal inneholde frukt (noe som er helt på trynet), men jeg tviler på jeg kommer til å drikke sur fruktsaft selv.

Hva gjør man med slikt øl? Det hadde jo vært veldig synd å kaste den i do, den har jo faktisk stått i 6 måneder. Noen gode forslag?
 
Bestiller du en Berliner Weisse i Berlin får du alltid spørsmålet om du vil ha den grønn eller rød. Det vil si tilsatt rød eller grønn fruktsaft (grenadin) Jeg bestiller den gul DVs bar og får rare blikk og spørsmål om jeg vet hva jeg gjør av kelnere. Så det er ikke bare amerikanerne som mener dette. Personlig synes jeg et lite glass av dette i ny og ne kan være ok.

mvh
Bårdd
 
Bestiller du en Berliner Weisse i Berlin får du alltid spørsmålet om du vil ha den grønn eller rød. Det vil si tilsatt rød eller grønn fruktsaft (grenadin) Jeg bestiller den gul DVs bar og får rare blikk og spørsmål om jeg vet hva jeg gjør av kelnere. Så det er ikke bare amerikanerne som mener dette. Personlig synes jeg et lite glass av dette i ny og ne kan være ok.

mvh
Bårdd
Jeg burde vært klarere: Jeg kritiserte skikken med å tilsette frukt i gjæringsdunken og flaske den med frukt i allerede. Er klar over at den ofte serveres "blended". Kanskje det er løsningen min her? Flaske den, men alltid drikke den blandet med noe annet? Da er jo det store spørsmålet hva jeg skal blande den med. Ikke lett for en mann som ikke drikker annet enn kaffe og øl.
 
Jeg har ofret 4 av mine drøyt 150 batcher til dodraugen. 2 witbier, jeg mener de var ganske riktige i forhold til stil, men jeg fikk meg ikke til å like dem. Jeg lærte ihvertfall at jeg ikke liker witbier og jeg har heller aldri tilsatt noe annet "krydder" enn humle etter det. Siden jeg ikke likte dem selv hadde jeg heller ikke lyst til å servere dem til noen andre. 2 hele fat med APA har gått samme veien fordi de rett og slett hadde stått så lenge at de mistet all humlearoma og ble smått oksidert. Det samme med mange rester. Har en nå som går i dass så snart jeg trenger fatet! Øl er for godt til å kaste bort tiden på dårlige varer. Tøm det ut og se deg aldri tilbake!
 
Jeg falt i slutten av mars for fristelsen til å brygge en Berliner Weisse. Jeg aner ikke hvorfor, fikk bare for meg at dette måtte prøves. Jeg fulgte en tradisjonell oppskrift for et hveteøl på 1.034. Med kun et kjapt oppkok og knappe 5 IBU skal dette blir ganske typeriktig. Denne har nå stått og syrnet snart et halvt år, og er definitivt sur nok. Svovel og andre usmaker som dukket opp underveis er så godt som borte.

Det store problemet er at det har gått opp for meg, etter å ha smakt denne og andre eksempler på Berliner Weisse, at jeg slettes ikke liker denne ølstilen. Den er tynn, sur og kjedelig. Jeg kan flaske den nå, få hva jeg tror er en typeriktig Berliner Weisse på flaske, men jeg kommer aldri i verden til å drikke noe av denne fordi jeg har mye mer interessante øl stående.

På diverse fora og lignende ser jeg at amerikanerne har fått for seg at en Berliner Weisse skal inneholde frukt (noe som er helt på trynet), men jeg tviler på jeg kommer til å drikke sur fruktsaft selv.

Hva gjør man med slikt øl? Det hadde jo vært veldig synd å kaste den i do, den har jo faktisk stått i 6 måneder. Noen gode forslag?
Drikk den med Schuß. Prøv bringebærsaft. Har du noe husholdningssaft i skapet, kan du sikkert prøve denne også
 
Helt enig i at stoffet er fullstendig udrikkelig i seg sjøl. Noe av det .....igste jeg har smakt.

Men hver gang jeg er i Berlin, må jeg drikke ett - aldri mer - glass Berliner Weisse med myske-schuss. Det er myskesirupen som gir den grønne fargen, og det er faktisk godt:). Men jeg får gjerne et litt rart blikk fra kelneren - det er visst ikke noe menn drikker:p. Og sant å si har det lite med øl å gjøre. Flytende godteri er nærmere.

Jeg vet ikke om det er mulig å få tak i myske-sirup her i landet. Men du kan sikkert prøve med andre siruper; solbær-sirup, f.eks.. Så ikke hell det ut. Få det på flaske, og nyt det ved sjeldne anledninger.

Om ikke annet vil sikkert ungene like det:D.
 
Drikk den med Schuß. Prøv bringebærsaft. Har du noe husholdningssaft i skapet, kan du sikkert prøve denne også

Skal prøve å blande den med noe, ja, slik også @Bårdd anbefalte! Tenker å hurtigkarbonere noe saft eller juice med Sodastream og så blande oppi litt av ølet. Noe sier meg at jeg ikke kommer til å like dette, men verdt et forsøk! Jeg liker ikke ølet (tynt, surt og kjedelig), jeg liker ikke saft (søtt, kvalmende og klissete), men kanskje det blir magisk sammen? Har også en hjemmelaget eplejuice jeg kan prøve.

Jeg gjør noen forsøk med den i kveld. Om jeg ikke finner en blanding jeg tror jeg kan ha glede av så går den i dass. Lite vits i å eksponere flaskebøtte, heverter og annet utstyr for lactobacillus uten at jeg får noe godt ut av det!
 
Sist redigert:
Skal prøve å blande den med noe, ja, slik også @Bårdd anbefalte! Tenker å hurtigkarbonere noe saft eller juice med Sodastream og så blande oppi litt av ølet. Noe sier meg at jeg ikke kommer til å like dette, men verdt et forsøk! Jeg liker ikke ølet (tynt, surt og kjedelig), jeg liker ikke saft (søtt, kvalmende og klissete), men kanskje det blir magisk sammen? Har også en hjemmelaget eplejuice jeg kan prøve.

Ikke gjør noe med saften først. Ha oppi litt i glasset som om du lager saft-og-vann. Det blir saft-og-øl.
 
Ikke gjør noe med saften først. Ha oppi litt i glasset som om du lager saft-og-vann. Det blir saft-og-øl.
Aha, da skal jeg prøve sånn. Årsaken til at jeg snakket om å karbonere med Sodastream er at ølet er i en gjæringsdunk og helt flatt for øyeblikket. Tenkte det kanskje smakte bedre med litt bobler!
 
Den vil nok få litt mer liv når den er ferdig karbonert. Og med litt lagring kan den bevege seg mot noe som ligner litt på ProSecco, altså sprudlende, tørr hvitvin.

Når det så kommer noe på besøk som ikke liker øl (ofte damer), så pleier de å elske ProSecco.
Og DA! Da tar du frem en flaske og så sier du: "Du liker ikke øl sier du? Da skal du få smake på et øl her som jeg er ganske sikker på at du liker!"

Det hadde nå nå jeg gjort :cool:
 
Tilbake
Topp