Hva skal kokes?

Min første batch med Real Ale ble ferdig for et par uker siden, og jeg er meeeeeget fornøyd! Brukte farin til denne.
Har nå satt en batch med Stout (Cooper's), og brukte spraymalt.
Etter å ha surfet litt rundt, så er jeg litt forvirret :D
Hva skal kokes?
Skal sirupen kokes?
Skal spraymalten kokes?
Hvor lenge?

Jeg er dessuten en ivrig whisky fanatiker med en relativt respektabel samlimg av single malts.
Går det an å tilsette litt whisky i brygget?
Når bør man eventuelt gjøre det?
Vil det påvirke gjæringen på noen måte?

Så til slutt:
Så en video på youtube, der en fyr hadde en flaskevaske-dings som ble koblet rett på krana. Noen som vet hvor man får tak i slikt?
Evt. kan dele erfaringer på "praktisk" flaskevasking?
 
Det skal ikke være nødvendig å koke sirupen i humlete ølsett. Om du velger å koke den, vil du fjerne mer og mer av humlesmak og -aroma jo lenger du koker den, og da bør du tilsette ny -- og da er det like greit heller å lage øl av uhumlet ekstrakt og humle, gjerne med litt spesialmalt i tillegg. Jeg tror ikke du gjør noen skade ved å gi den et kort oppkok (prøv å få så rask nedkjøling som mulig etterpå), men pass for all del på at du har fått alt sammen rørt ut i vannet før du tilfører varme, ellers kan den lett brenne i bunn. Spraymalten bør du derimot koke i 20-30 minutter for å skille ut proteiner.

Når det gjelder whisky i ølet, vil jeg tro den bør tilsettes etter at gjæringen er ferdig. Det er vanlig å flytte ølet fra et gjæringskar til et annet etter at det er ferdig utgjæret (etter ca. en uke) for å la det godgjøre seg og klarne litt i et par uker, og samtidig flytte det vekk fra gjærkaken. Sekundærgjæring kalles det gjerne. Om du tilsetter whisky der, vil det ikke gjøre noen annen skade enn at du muligens ødelegger et godt øl eller en god whisky. Men om du skal eksperimentere med det, er det sikkert best å prøve med ulike blandingsforhold i forskjellige flasker, slik at du kan ta notater og prøve deg frem til den optimale blandingen.
 
Tilbake
Topp