Acidulated eller melkesyre

Test 1ml. melkesyre i 1l vann, (1000ppm … ca). For mwg smaker det litt som vann med lime. Fosforsyre hadde ingen smak, men hadde en munnfølelse .. «tart», (usikker på hvordan jeg skal oversette det … litt som beskheten i te uten å smake noe).
 
Brygget en Cierra Nevada clone i helgen, og byttet da fra melkesyre 80% til fosforsyre 75% fra Pettit. Jeg har brygget denne noen ganger før og har oppskrift i Brewfather. Brevfather regner ut 3,5 ml melkesyre 80% for å få pH ned til 5,3 (4,75 kg malt) og det stemmer alltid når jeg kontrollmåler. Når jeg nå legger inn fosforsyre 75% så vil Bewfather bare ha 2,2 ml av denne, jeg stoler på programmet og kjører igang. Under brygging så målte jeg pH på 5,56 med denne mengden, så jeg endte opp med å tilføre nesten 3 ml til for å komme ned til en pH på 5,3.
Jeg har jo alltid truffet veldig nære med verdiene fra Brewfather, så da begynner jeg å lure på hva som skjedde her, er Milwaukee pH meteret mitt ute å kjøre osv,
Så til spørsmål, har noen av dere erfaring av at dere bruker mindre syremengde med fosforsyre kontra melkesyre?
 
Brygget en Cierra Nevada clone i helgen, og byttet da fra melkesyre 80% til fosforsyre 75% fra Pettit. Jeg har brygget denne noen ganger før og har oppskrift i Brewfather. Brevfather regner ut 3,5 ml melkesyre 80% for å få pH ned til 5,3 (4,75 kg malt) og det stemmer alltid når jeg kontrollmåler. Når jeg nå legger inn fosforsyre 75% så vil Bewfather bare ha 2,2 ml av denne, jeg stoler på programmet og kjører igang. Under brygging så målte jeg pH på 5,56 med denne mengden, så jeg endte opp med å tilføre nesten 3 ml til for å komme ned til en pH på 5,3.
Jeg har jo alltid truffet veldig nære med verdiene fra Brewfather, så da begynner jeg å lure på hva som skjedde her, er Milwaukee pH meteret mitt ute å kjøre osv,
Så til spørsmål, har noen av dere erfaring av at dere bruker mindre syremengde med fosforsyre kontra melkesyre?
Har du sjekket at det står 75% på styrken i Brewfather? Jeg endte også opp med å bruke mer syre enn programmet anbefalte i siste batch, så det kan være noe feil i utregningen, ellers kan syra fra Petit svakere enn oppgitt.
 
Hei, og takk for svar, ja jeg har satt 75% i Brewfather. Kan godt være at den er svakere en det står på flasken Ja..
 
Er det denne fosforsyren fra Petit, 1L 75% som dere mener er å foretrekke fremfor melkesyre?
Vis vedlegget 62091
Ja, det er den jeg har.

Å si at jeg foretrekker fosforsyre, blir feil. Poenget er at jeg trenger å bruke mer syre enn "kvoten" av mjølkesyre. Om jeg ikke hadde trengt det, hadde det gått på ett ut hvilken av de to jeg brukte.

Det kan hende syremalt bidrar med noe ekstra; i alle fall resulterte et exbeeriment i at det var en forskjell. Antakelig inneholder syreguffa som maltet sprøytes med, andre ting enn bare mjølkesyre. Om det bidraget er positivt, skal jeg ikke ha sagt noe om.
 
Tilbake
Topp