Hva skjer med metallene her? (se bilde)

Herlig blanding av kobber, stål og messing her. Det skal nevnes at jeg i går lot kjelen stå med oppvasksåpe og vann i ca en halvtime og deretter eddikløsning i ca fem minutter.

Jeg gjorde dette for å løse opp forbindelser som ellers ville kommet ut i vørteren. Det ser det ut til at jeg har fått til, men dette rødbrune, rustaktige [stoffet kommer tilbake etter hver gang jeg har skylt. Hva er det?

IMG]http://img.tapatalk.com/d/14/03/08/aqa2yve8.jpg[/IMG]


/ Øyvind
 
Rettet feil i linken din:
aqa2yve8.jpg
 
Sikker på at det filteret faktisk er rustfritt?

Edit: forkrommet kobberrør er sterkt frarådet å bruke i kjeler har jeg hørt, så kanskje derfor..
 
Filteret er jo ment å brukes til matlaging da. Litt dumt hvis ikke den er rustfri når den skal brukes til å fange sprut fra stekepanner.

Hvorfor ikke krommet kobber?


/ Øyvind
 
Det er visst noen stoffer i forkrommingen du ikke vil ha i deg, etter hva jeg har forstått.. Vanlig kobberrør er bedre :)
 
Hmm. Rustfargen kommer visst fra endene på rørbiten der jeg brukte sandpapir på den. Kan tyde på at det er akkurat det du sikter til som er problemet her.


/ Øyvind
 
Løver skrev:
Det er visst noen stoffer i forkrommingen du ikke vil ha i deg, etter hva jeg har forstått.. Vanlig kobberrør er bedre :)

Det hadde vært fint med en bedre kilde enn "har jeg forstått" når du skal skremme folk på denne måten.

Her har du nok ødelagt forkromminga (med vilje, kan det virke som, om du har brukt sandpapir på røret). Da kommer metallet under til syne, og elektrokjemiske potensialer blir litt mer plundrete med flere metaller i kontakt med hverandre. Sannsynligvis er det kobberet som oksiderer, men det er sikkert en metallurg på forumet som korrigerer meg før jeg rekker å si "kobberoksid".

Grei innføring i metaller for hjemmebryggere her:
http://byo.com/stories/projects-and-equipment/item/1144-metallurgy-for-homebrewers
 
Jeg endte med å kappe av de områdene jeg hadde slipt og brukte sila som den var. Null oksidering da og den filtrerte ganske bra.
 

Vedlegg

  • _OSN7439-W.jpg
    _OSN7439-W.jpg
    140,2 KB · Sett: 165
Tilbake
Topp