Hva som dukker opp

MortenSickel

Norbrygg-medlem
Vi flyttet inn i huset etter mine besteforeldre i '96. Da var det ikke tømt, så vi overtok noen skatter og mye skrot... I dag lette jeg etter noe, så kom jeg over en pappsylinder jeg ikke kunne huske å ha sett før...20210421_123109.jpg
'alltid greit med et termometer' tenkte jeg og åpnet den, men nei da...20210421_123130.jpg
 
Vi flyttet inn i huset etter mine besteforeldre i '96. Da var det ikke tømt, så vi overtok noen skatter og mye skrot... I dag lette jeg etter noe, så kom jeg over en pappsylinder jeg ikke kunne huske å ha sett før...Vis vedlegget 51159
'alltid greit med et termometer' tenkte jeg og åpnet den, men nei da...Vis vedlegget 51160
Kult!

- og så befordrer det edruelighet, for du får ikke brygga noe med OG over 1.050 om du skal holde deg til det der. Veldig bra:).
 
Kan få.en litt bedre nøyaktighet enn med det jeg (visste at) jeg hadde fra før... Må bare kalibrere dem mot hverandre.20210421_130859.jpg
(Det hører kanskje med til historien her at min farfar som bodde her var lege og biokjemiker, men jeg fant dette sammen med noe annet kjøkkenutstyr (og dermed viser jeg hvor god jeg er til å kaste ting...))
 
Kan få.en litt bedre nøyaktighet enn med det jeg (visste at) jeg hadde fra før... Må bare kalibrere dem mot hverandre.Vis vedlegget 51161
(Det hører kanskje med til historien her at min farfar som bodde her var lege og biokjemiker, men jeg fant dette sammen med noe annet kjøkkenutstyr (og dermed viser jeg hvor god jeg er til å kaste ting...))
Det kan vel ha vært brukt til vinlegging, det der?
 
Jeg tror det har skjedd vinlegging her i huset en gang i tiden,men da vil man vel gjerne ha en mye høyere OG? (På den annen side, kjemikeren hadde jo null problem med en nøyaktig fortynning av noe om det var det som skulle til...) Skal lese av en pils i kveld, så da får jeg se hva det er godt for...
 
Jeg tror det har skjedd vinlegging her i huset en gang i tiden,men da vil man vel gjerne ha en mye høyere OG? (På den annen side, kjemikeren hadde jo null problem med en nøyaktig fortynning av noe om det var det som skulle til...) Skal lese av en pils i kveld, så da får jeg se hva det er godt for...
Leiter du godt nok finner du kanskje noe gammel vin, også:).

Men sjølsagt er OG i druemost - eller annen most en skal lage vin av - tyngre enn 1.050. Jeg surrer fælt:(.
 
Jeg tror det har skjedd vinlegging her i huset en gang i tiden,men da vil man vel gjerne ha en mye høyere OG? (På den annen side, kjemikeren hadde jo null problem med en nøyaktig fortynning av noe om det var det som skulle til...) Skal lese av en pils i kveld, så da får jeg se hva det er godt for...

Den viser Baumè, ikke Oeschle. Er vel mest brukt på laboratorier? (kan sikkert regnes om til bruk for alkohol)
 
Tilbake
Topp