Tenker på desinfisering av glass-krukke jeg skal ha gjærstarter i.
1) La det stå 10 minutter fullt av starsan.
2). Kok opp vann og ha oppi i 10 minutter. Dvs vann som da holder 80-95 grader i 10 min
Noen formeninger?
Begge deler burde vel holde. Det viktigste er at krukka er rein. Faktisk er desinfeksjon antakelig ikke nødvendig hvis glasset ikke er skadet, og du har vasket skikkelig. Men jeg har opplevd infeksjon i et gammelt norgesglass sjøl om jeg både haddde reingjort det grundig, og hadde desinfisert det. Gammelt glass kan være skummelt.
Mye tyder på at Starsan ikke er spesielt effektivt mot gjær (villgjær, mugg), sjøl om produsenten oppgir at den skal ta absolutt alle slags mikroorganismer. 10 minutter er forøvrig overkill; det skal egentlig holde med 30 sekunder.
Et alternativ er klorin. Her kan du bruke 4 ml klor per liter vann, og la det stå i 20 minutter (oppskrift fra John Palmers How to Brew). La den renne godt av. Det skal ikke være nødvendig å skylle.
Det mest effektive er antakelig en blanding du skal være litt forsiktig med: 3 liter vann + 5 ml klorin + 5 ml 7% eddik. Det må blandes i den rekkefølgen, og
klorin og eddik må ikke blandes først. Det er livsfarlig. Det utvikles klorgass, men i den utspedde blandingen er det snakk om veldig små mengder. Du vil likevel ikke puste inn noe særlig av den, men om du heller blandingen på glasset og setter på lokk eller dekker til åpningen med alufolie, går det helt fint. Det holder med 30 sekunders kontakttid. Skylling ikke nødvendig.
Edit: Jeg hadde ikke opplyst om at det må være 7% eddik. Nå har jeg satt det inn.
Poenget med eddiken er at kloren blir ekstremt mye mer effektiv når du senker pH'en til ned mot 5. Men senker du den mer, blir det farlig. 30% eddik ville ikke vært bra!