Hvetemalt...

Viktste

Norbrygg-medlem
Er det noen som føler seg kallet til å forklare litt om hvete og bruken av det? Er det slik at hvetemalt ikke ikke tilfører gjærbart sukker, bare smak, eller gjelder det kun umaltet hvete flak? Hvilken effekt har det å bruke hvetemalt i andre øl en hvete øl, f.eks pils? jeg ser de sier at hvete flak "Gir fyldigere smak og øker hodet (skummet) ", gjelder det også hvete malt?
 
Hvetemalt og hveteflak tilfører både gjærbart sukker og smak. Hvetemalt har enzymer som kan konvertere egen stivelse, mens flak må meskes sammen med annen malt som kan omdanne stivelsen til sukker. Smaken hveten gir er litt vanskelig å beskrive. Mange sier hvete tilfører syrlighet, dette er jeg ikke enig i. Smaken er lett, lettere enn bygg, og det mest beskrivende er kanskje å sammenlikne med lyst hvetebrød. Egentlig en relativt nøytral smak. Typiske hveteøl (weiss og wit) har da også et relativt lett maltpreg. Fylden som hvete kan gi til øl har sammenheng med det relativt høye proteininnholdet sammenliknet med bygg. Bygg inneholder i området rundt 10-11 % protein, mens hvete gjerne kan inneholde 14 %. Dette gjør at skummet på ølet blir fastere, og at munnfølelsen til ølet blir mykere og kanskje fyldigere. Men selv om det gir en fyldig kropp til øl, betyr altså ikke det at hveten tilfører kraftig smak. Hvete (både flak og malt) kan egentlig benyttes i små mengder i de fleste øltyper, for nettopp å øke skumfasthet og munnfølelse. Det er viktig å huske at hvete ikke har noe skall, derfor bør det ikke brukes som eneste ingrediens. I hvertfall ikke om man ikke ønsker en tett mesk. Weissbier brygges som regel med 1/3-1/2 byggmalt også, witbier som regel med 50 % bygg. siden byggen har skall, fungere dette som en sil under skyllingen av mesken. De smaksmessige forskjellene mellom flak og malt er små, men kanskje flak gir noe skarpere smak, kanskje et noe mindre mykt preg. Malten gir etter min erfaring også høyere utbytte enn flakene. Selv bruker jeg hveteflak i witbier, og mindre mengder hvetemalt i en del stouttyper og kölsch. (Brygger stort sett ikke weissbier.) Håper du fikk svar på noe, i alle fall!
 
Takker...
Så  hvis jeg forstår det rett så fører ikke hvetemalt til høyere FG men birar til mere kropp og skumfasthet uten stor invirkning på smak. Hvor mye er passe i f.eks en 25 liters batch med pils?
 
Hvetemalt tilfører gjærbart materiale på lik linje med f.eks. pilsmalt. Muligens kan enkelte hvetemalttyper i nen tilfeller gi litt høyere utbytte enn vanlig basismalt, men i praksis er forskjellen svært liten. Til 25 liter pils, ville jeg ha brukt 200-500 g. (Strengt tatt ville jeg ikke ha brukt det i en pils, men om jeg skulle, ville jeg ha brukt det i den mengden.) I kölschen min (som kansammenliknes med pils), bruker jeg 200 g.
 
Gahr skrev:
(...) Det er viktig å huske at hvete ikke har noe skall (...)

Hvis hvete ikke har skall, trenger man da å knuse malten før mesking?

Har ingen valse enda, så oppgaven henger eventuelt på ei gammal kaffekvern...
 
Den må knuses som vanlig byggmalt. Kornene er litt mindre enn byggens, så det er vanlig å male det på en litt finere innstilling enn bygg, men det er ikke så farlig. Jeg kjører alltid hvetemalten gjennom kverna sammen med resten av kornet.
 
Enig med Gahr. Det verste som kan skje, er at hvetemalten blir litt dårlig knust, så den får litt dårligere utbytte, med det kan kompenseres for ved å bruke litt mer. Evt. trenger man ikke å bry seg om det i det hele tatt, hvilket er min strategi :)

Viktste: I tilfelle det ikke var klart: Hvete (både maltet og umaltet) tilfører både FG, munnfølelse og smak. Faktisk har hvetemalt høyere FG-potensial enn byggmalt.
 
joques skrev:
Enig med Gahr. Det verste som kan skje, er at hvetemalten blir litt dårlig knust, så den får litt dårligere utbytte, med det kan kompenseres for ved å bruke litt mer. Evt. trenger man ikke å bry seg om det i det hele tatt, hvilket er min strategi :)

Viktste: I tilfelle det ikke var klart: Hvete (både maltet og umaltet) tilfører både FG, munnfølelse og smak. Faktisk har hvetemalt høyere FG-potensial enn byggmalt.

Jeg antar du mener SG?
 
man bør tenke på er at hvetemalt ikke gir noe særlig filterseng. Oppdaget det i dag til min store forskrekkelse at det har kommet med en masse grums med i kokekjelen. Nå kjører ikke jeg vorlauf heller men det blei med helt til siste slutt. så jeg tror ikke det hadde hjulpet noe særlig. Jeg Brukte 50/50 bygg og hvete og la 15% bygg nederst i meskekaret for å bøte, men det hjalp lite. Det kan kaskje være lurt å bruke noe ris skall? Erfaringer?
 
Jeg har hørt om problemer med hvetemalt men ikke opplevd det, kan noe av årsaken være at jeg har byggmalt i bunnen og hvetemalt på toppen i meskekaret ?, men jeg rører tillslutt så jeg vet ikke.
 
Hvetemalt og hveteflak tilfører både gjærbart sukker og smak. Hvetemalt har enzymer som kan konvertere egen stivelse, mens flak må meskes sammen med annen malt som kan omdanne stivelsen til sukker. Smaken hveten gir er litt vanskelig å beskrive. Mange sier hvete tilfører syrlighet, dette er jeg ikke enig i. Smaken er lett, lettere enn bygg, og det mest beskrivende er kanskje å sammenlikne med lyst hvetebrød. Egentlig en relativt nøytral smak. Typiske hveteøl (weiss og wit) har da også et relativt lett maltpreg. Fylden som hvete kan gi til øl har sammenheng med det relativt høye proteininnholdet sammenliknet med bygg. Bygg inneholder i området rundt 10-11 % protein, mens hvete gjerne kan inneholde 14 %. Dette gjør at skummet på ølet blir fastere, og at munnfølelsen til ølet blir mykere og kanskje fyldigere. Men selv om det gir en fyldig kropp til øl, betyr altså ikke det at hveten tilfører kraftig smak. Hvete (både flak og malt) kan egentlig benyttes i små mengder i de fleste øltyper, for nettopp å øke skumfasthet og munnfølelse. Det er viktig å huske at hvete ikke har noe skall, derfor bør det ikke brukes som eneste ingrediens. I hvertfall ikke om man ikke ønsker en tett mesk. Weissbier brygges som regel med 1/3-1/2 byggmalt også, witbier som regel med 50 % bygg. siden byggen har skall, fungere dette som en sil under skyllingen av mesken. De smaksmessige forskjellene mellom flak og malt er små, men kanskje flak gir noe skarpere smak, kanskje et noe mindre mykt preg. Malten gir etter min erfaring også høyere utbytte enn flakene. Selv bruker jeg hveteflak i witbier, og mindre mengder hvetemalt i en del stouttyper og kölsch. (Brygger stort sett ikke weissbier.) Håper du fikk svar på noe, i alle fall!

Hei! Hvorfor bruker du flak istede for maltet hvete i Wit, når flak er dyrere men gir samme utbytte og smak?
Er det forskjell på flak og maltet hvete i forhold til stuckmash?
 
Tilbake
Topp