Satte et hveteøl sett fra ølbrygging.no for 12 dager siden med OG på 1050. Nå etter måling på 10'ende og 12. dag er OG på 1020. Ser stabil ut, men synes da denne er noe høy fremdeles. Bør jeg vente? Eller er dette ok? Hilsen nybegynner.
Mesket på 65 grader i 90 min som oppskriften sa. Måler med et Hydrometer. Gjær som fulgte med... En Mauribrew weiss tørrgjær. Og mener da å ha rørt godt for å få luft.
Er det dumt å riste på gjæringskaret for å se om det er mer å gå på? Eller vil det bare ødelegge? Lukter forøvrig godt.
Mmmmmm rart du ikkje er komt lenger ned. Men eg kjenner ikkje til den gjæra. Du kan sikkert forsøke å vekke opp gjæra men gjer det uten å riste inn oxyge så seint i prosessen.
Det eg veit somme gjer er å rugge forsiktig på gjæringkaret uten å skvulpe for mykje med det. Eller ein tar ein sleiv å rører forsiktig opp litt av gjær i bunnen av karet. Husk starsan på alt som er I kontakt med øla.
Dette er ting me ikkje har hatt behov for å forsøke, så om det er stor hjelp I veit eg ikkje
Hva slags temperatur er den gjæret på? Og hva er temperaturen nå?
Det som fort kan skje, er jo at gjæringa går i stå fordi temperaturen synker når stormgjæringen begynner å gi seg - om du ikke har temperaturstyring som tilfører varme for å kompensere.
Hvis du skal prøve å røre opp gjæren for å jage den tilbake på jobb, bør du gjerne ha litt god temperatur. Så hvis du står nede på 17 grader - som er vanlig å gjære weissbier på - så få den opp to-tre grader først.
Det er flere som har hatt den opplevelsen med den gjæren, meg inkludert. Jeg ville rørt forsiktig, uten å få inn luft, men sørget for å få mer av gjæren opp i suspensjon og samtidig økt temperaturen et par grader, forutsatt at den ikke er mye over 20 grader.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.