Noen som vet en passende gjær til hveteøl, tysk, belgisk eller amerikansk, som gir lite banan-aroma?
Har prøvd både MJ M20 og S-33 på 18 grader, og er vel mye banan-aroma
BE-256 ga i alle fall ikke noe banan, men den er vel mest brukt i White IPA, WB-06 gir ikke meg banan på 18 grader heller, men treg som jeg er visste jeg ikke at den er var. diastaticus så må vel få bytta den utNoen som vet en passende gjær til hveteøl, tysk, belgisk eller amerikansk, som gir lite banan-aroma?
Så er det ganske langt fra å være en weissbier gjær også da.BE-256 ga i alle fall ikke noe banan, men den er vel mest brukt i White IPA, WB-06 gir ikke meg banan på 18 grader heller, men treg som jeg er visste jeg ikke at den er var. diastaticus så må vel få bytta den ut :/
Det skal jeg ikke uttale meg om, men om man vil ha nellik og ikke banan og litt bedre utgjæring kan det være verdt et forsøk, det er vel heller ikke sånn at US-05 er en vanlig hveteøl gjær, men den brukes hyppig i amerikanske hveteøl uansett.Så er det ganske langt fra å være en weissbier gjær også da.
Angående ølstilen er dette den beste artikkelen jeg har funnet. Har ikke prioritert å brygget etter retningslinjene i artikkelen, men det blir til våren en gang tenker jeg.
Brewing Bavarian Weissbier — all you ever wanted to know
Så er det ganske langt fra å være en weissbier gjær også da.
Angående ølstilen er dette den beste artikkelen jeg har funnet. Har ikke prioritert å brygget etter retningslinjene i artikkelen, men det blir til våren en gang tenker jeg.
Brewing Bavarian Weissbier — all you ever wanted to know
Det skal jeg ikke uttale meg om, men om man vil ha nellik og ikke banan og litt bedre utgjæring kan det være verdt et forsøk, det er vel heller ikke sånn at US-05 er en vanlig hveteøl gjær, men den brukes hyppig i amerikanske hveteøl uansett.
Ja det tviler jeg ikke på at han har, men nå var det ikke spesifisert av trådstarter at han skulle brygge amerikansk hveteøl.Zainasheff burde vel ha greie på amerikanske øltyper. Han sier om amerikansk hveteøl at "this style should not have the clove and banana character of a hefeweissen. ... it is important to use a fairly neutral yeast strain, one that doesn't produce a lot of esters like the German wheat yeasts do." Han ender med å anbefale kølsch- eller altgjær gjæret ved lav temperatur heller enn chico-typene. (Brewing Classic Styles, s. 101)
Du gjør det mye enklere for folk å hjelpe deg om du gir eksempler på hveteøl du liker og vil nærme seg.Noen som vet en passende gjær til hveteøl, tysk, belgisk eller amerikansk, som gir lite banan-aroma?
Ja det tviler jeg ikke på at han har, men nå var det ikke spesifisert av trådstarter at han skulle brygge amerikansk hveteøl.
Hei, da er dette ølet for deg. Det står Wyeast 1056 i fremgangsmåten – den er praktisk talt identisk med US-05. Fullstendig uten banan: Make Your Best American Wheat BeerHolder meg til tørrgjær.
Har ikke kjøpt hveteøl som ikke er industri-produsert, med unntak av Nøgne butikkøl, så referanser er vel ikke så mange.
Uten å bli igjelslått, nevner jeg Frydenlund, Aas og Mack sine belgiske hveteøl, som jeg kjøpe endel av før jeg begynte å brygge. Disse har etter min oppfatning svært lite banan, med en tørr avslutning. Som nevnt ovenfor, prøvde jeg "Møllaren" fra 7fjell, med S-33. Denne hadde en for kraftig malt-aroma etter min mening, med endel banan.
Jeg ønsker da en lett-drikkelig hveteøl, uten banan, og tørr avslutning. Spørs om det er amerikansk med US-05 som er riktig da.
Det gjorde nok de fleste, det sto vel ganske åpent for å tolke det dit hen man ville, jeg prøvde bare foreslå en tørrgjær som gir et litt tørrere øl og som ikke er helt nøytral, har ikke prøvd T-58 enda, men den ligger kjøleskapet, den gjærer ikke like langt ned som BE-256, men skal ha litt pepper og kryddertoner så kanskje den kan være verdt et forsøk også? Jeg skal i alle fall testen den på min neste White IPADa misforsto jeg nok innlegget hans. Hvis han spør etter amerikansk gjær for å brygge tysk hveteøl, så ligger det litt utafor hva jeg umiddelbart vil oppfatte som rimelig.
Det gjorde nok de fleste, det sto vel ganske åpent for å tolke det dit hen man ville, jeg prøvde bare foreslå en tørrgjær som gir et litt tørrere øl og som ikke er helt nøytral, har ikke prøvd T-58 enda, men den ligger kjøleskapet, den gjærer ikke like langt ned som BE-256, men skal ha litt pepper og kryddertoner så kanskje den kan være verdt et forsøk også? Jeg skal i alle fall testen den på min neste White IPA