Hveteølet blir klart?

BAKGEI

Norbrygg-medlem
Jeg har brygget hveteøl.
Oppskriften er på en hefeweissen.
Mitt øl har blitt krystallklart, ikke "cloudy" slik jeg mener det skal være.
Smaken kjennes riktig, ølet er godt.
Ølet er brygget med en stor andel hvetemalt, noe Munich og pilsnermalt.
Gjæret med Wyeast 3068 Weihenstephaner gjær.
Ingen coldcrash.

Spørsmålet er, hvorfor blir det krystallklart?
 
Sist redigert:
All gjær flokkulerer før eller siden, du har bare vært "uheldig" og gjæren har flokkulert før du ønsker
Vend litt på flaska før du sjenker
 
Lyder kjent, mine ble alltid klare. Jeg besluttet at weissbier får Weheinstephaner ta seg av :) .

Det heter jo hefeweizen, så det er vel gjæren som gjør den hazy. Servert fra flaske så rulles og ristes flasken før og under sjenkingen, men hvordan får de den hazy fra fat?
 
Lyder kjent, mine ble alltid klare. Jeg besluttet at weissbier får Weheinstephaner ta seg av :) .

Det heter jo hefeweizen, så det er vel gjæren som gjør den hazy. Servert fra flaske så rulles og ristes flasken før og under sjenkingen, men hvordan får de den hazy fra fat?
Gjær og hvete, og fat er bare en stor flaske, rull og vend som vanlig :D
 
Ser den, men det blir jo mye styr når fatet står i en kegerator. . Det blir nok å tappe den som den er, smaken er det ingenting å si på.
Såklart, var først og fremst et forsøk på humor fra min side, selv om det nok ikke er helt uvanlig å gjøre det heller, erre godt så erre godt :)
 
Men, hva gjør de store bryggeriene for å holde gjæret så godt i suspensjon? Selv om Weihenstephan flaskene står rett opp og ned i kjøleskapet blir de jo ikke klare… De blir sikkert det hvis man gir dem lang nok tid, men i forhold til hjemmebrygg…
 
Men, hva gjør de store bryggeriene for å holde gjæret så godt i suspensjon? Selv om Weihenstephan flaskene står rett opp og ned i kjøleskapet blir de jo ikke klare… De blir sikkert det hvis man gir dem lang nok tid, men i forhold til hjemmebrygg…
I alle fall Paulaner har som rutine at de som monterer fatene hos puber skal snu fatet opp ned først for å fordele gjæren.

Er det greit gjennomtrekk på puben så går det greit, er det lite salg av ølet så kan man få glass med feil mengde gjær i suspensjon.

Og flaskene blir jo klare etterhvert de og..
 
Men, hva gjør de store bryggeriene for å holde gjæret så godt i suspensjon? Selv om Weihenstephan flaskene står rett opp og ned i kjøleskapet blir de jo ikke klare… De blir sikkert det hvis man gir dem lang nok tid, men i forhold til hjemmebrygg…
Noen bryggerier flaskekarbonerer med en annen gjær, en som er ekstremt lite flokkulerende. Men jeg aner ikke hvem som gjør hva.

I en NEIPA får du masse stabil tåke fordi polyfenoler fra humla forbinder seg proteiner fra maltet - men det er jo sørgelig små mengder humle i en weissbier sammenligna med en NEIPA:). Så vi får nok bare leve med å måtte snu litt opp ned på sakene:).

Det finnes visst nå stoff som kan tilsettes som kan skape permanent tåke, beregna på NEIPA. Men jeg trur ikke vi kan få tak i det (ennå?).
 
Sist redigert:
Uklarheta i en hefeweizen kommer ikke bare fra gjær, men også fra proteiner. Kort sagt er det vel omtrent like vanskelig å få weizen til å holde seg uklar som å få en annen øl til å bli krystallklar.

Jeg har vært med å dømme weizen i NM. Da har jo gjerne flaskene stått stille ganske lenge, og det er helt vanlig at ølene er ganske klare. Som hjemmebrygger så tror jeg nesten det bare er noe man må leve med.
 
Uklarheta i en hefeweizen kommer ikke bare fra gjær, men også fra proteiner. Kort sagt er det vel omtrent like vanskelig å få weizen til å holde seg uklar som å få en annen øl til å bli krystallklar.

Jeg har vært med å dømme weizen i NM. Da har jo gjerne flaskene stått stille ganske lenge, og det er helt vanlig at ølene er ganske klare. Som hjemmebrygger så tror jeg nesten det bare er noe man må leve med.
Dømmes ikke hefeweizen med gjæren innblandet?
 
Nå er ikke dette det mest elegante tipset, men jeg mener å ha lest at en spiseskje hvetemel siste 5 min av kok gjør det relativt sikkert at den ikke klarner med det første :D
 
Da er kanskje den beste løsningen å prøve så godt man kan å lage en Krystalweizen? De ølene man gjerne vil ha klare blir jo nesten aldri det :p
Hva er egentlig forskjellen? Lar du hefeweizzen stå, blir den kristallweizen, og snur du kristallweizen'en på hodet, blir den hefeweizen:).

Litt om brygging for å få tåke i NEIPA: http://scottjanish.com/researching-new-england-ipa-neipa-haze/

Sitat: "A study looking at the haze of beer brewed from a control of 100% malted barley compared to two beers with either 20% and 40% of the malted barley was replaced with unmalted wheat found that the higher the addition of unmalted wheat, the less permanent haze. The beer with 40% unmalted wheat had significantly less permanent haze than the beer with 100% barley." Altså: NEIPA brygges best med 100% malta korn. Og det gjør jo weizzbier, også. Dette bare sagt for å avverge at noen får det for seg å brygge weizzbier med flaka hvete.

Han prøver også ut havremjøl. Funker ikke.

Nå er ikke dette det samme som det du foreslår, så jeg skal ikke si at forslaget ditt ikke funker.
 
Tilbake
Topp