Hvilke maltsorter MÅ du ha for dine brygg?

Veldig fine bokser. Jeg oppbevarer malten i de posene og sekkene jeg kjøper dem i, og det ser en del mindre ryddig ut:p. Jeg har vært inne på å finne noe sånt, men egentlig funker det greit med poser og sekker, siden jeg har laget meg ei maltbu i et hjørne av et stort soverom. Den stjeler ikke all verdens plass, arealet er 1.10 x 1,60. Det blir godt med benkeplass, så jeg har maltkverna stående oppe der, og det er godt med hylleplass over benkene, så jeg oppbevarer en del annet rusk og rask der, også. Maltsekkene står under benken.

Gangplass er det smått med:). Det er bare plass til meg der inne.

Skal du kjøpe bokser, så fyller vel 1 kg malt sånn ca. 2 liter?
Finn det er 2kg i den boksen på bilde.De koster ca 80kr per stikk
 

Vedlegg

  • 20180509_161548.jpg
    20180509_161548.jpg
    153,8 KB · Sett: 54
Jeg har etter en analyse av hva jeg har brukt så langt sendt inn bestilling på følgende for å starte på et lager ( (N) markerer norsk malt ):
Pale malt (N), Pilsner malt (N), Sjokolademalt (N), Karamellmalt (N), Red X malt, Munich malt, Vienna malt, Roasted barley.

Tusen takk for innspillene så langt. De har hjulpet veldig i forhold til å sette opp denne første bestillingen. :) Fortsett gjerne tråden. Artig diskusjon.
 
Jeg har etter en analyse av hva jeg har brukt så langt sendt inn bestilling på følgende for å starte på et lager ( (N) markerer norsk malt ):
Pale malt (N), Pilsner malt (N), Sjokolademalt (N), Karamellmalt (N), Red X malt, Munich malt, Vienna malt, Roasted barley.

Tusen takk for innspillene så langt. De har hjulpet veldig i forhold til å sette opp denne første bestillingen. :) Fortsett gjerne tråden. Artig diskusjon.

Jeg ville faktisk også lagt til carafa sp3 for fargejustering uten å måtte legge til krystall eller lignende i oppskriften. En kilo vil holde veldig lenge for slikt bruk. F.eks kommer du langt med bare 1% i en lys maltbase som kanskje kunne tenke seg å ha litt mer fargekarakter.

Edit, Du har forsåvidt RB'en til det, når jeg kikker en gang til, men den gir mer karakter.
 
Ja, jeg tipper det blir etterbestilt noe ved behov etterhvert. Men dette er altså basert på mine oppskrifter så langt. Fargene er jeg ikke SÅ nøye på (smaken kommer først), men innser jo at det blir vanskelig å få riktige farger og smaker uten å ha noe mer å gå på etterhvert. Ellers må jeg nok si at jeg er veldig glad i sjokolademalt, og bruker mer enn gjerne det for å få ølet mørkere hvis resten av maltbasen ikke duger.

Ang. Pale vs MO, så vurderte jeg sistnevnte, men siden den norskproduserte, gulvmaltede pale malten kanskje har noen egenskaper som avviker fra mer industrielt produsert malt, så har jeg lyst til å fokusere på å bli kjent med det norske maltet først.
 
Sist redigert:
Jo, men de fleste bruker dem ikke om hverandre, tror jeg. MO har en mer utpreget rista brød-karakter, og jeg bruker det særlig i engelske lyse øl. Men du kan få en lignende effekt av å erstatte et par prosent av MO'en med lys münchner.

Herre - dette var jo litt meningsløst, men jeg går ut fra at det var åpenbart at jeg mente å si at du kan erstatte MO med pale malt + lys münchner:(.
 
Nei huff, slik det virker for meg så stenger offentlige etate ca to timer før folk ellers er ferdige på jobb, har lunsj fra 11 til 11:30, og starter ikke dagen før kl 11. Kjipt å måtte høre med de om alt som handler om hjemmebrygging.

Jo, men tenk deg at det fantes en øletat, og at du fikk jobben med å lede den;).
 
Jo, men tenk deg at det fantes en øletat, og at du fikk jobben med å lede den;).

Da hadde jeg resignert på flekken etter at jeg hadde erklært det fritt frem. Eller ser du for deg at det du måtte registrert deg som hjemmebrygger, og så kom det folk hjem til deg for å måle f.eks diacetylnivået? Hadde forsåvidt kanskje luket vekk de ølene man bare kjøper en gang av på butikken mye tidligere enn å la markedet gå sin gang. "Nei, dette er ikke godt nok, legg ned".
 
Da hadde jeg resignert på flekken etter at jeg hadde erklært det fritt frem. Eller ser du for deg at det du måtte registrert deg som hjemmebrygger, og så kom det folk hjem til deg for å måle f.eks diacetylnivået? Hadde forsåvidt kanskje luket vekk de ølene man bare kjøper en gang av på butikken mye tidligere enn å la markedet gå sin gang. "Nei, dette er ikke godt nok, legg ned".

Men - for å holde oss til tema i tråden - du kunne f.eks. ha opprettet en egen maltavdeling, og laget forskrifter for oppbevaring av malt i hjemmet, med krav om et visst utvalg.
 
Okei, for å være litt on topic her. Jeg synes faktisk det vanskeligste er å ha nok basemalt. For min del er det på basemalten jeg varierer mest, jeg brygger da så og si sånn ca 0 engelske. For en humle-greia american style så er det liksom litt basemalt og krystaller, men for en tysk greie så er det å veie opp de forskjellige basemaltene til en balanse. Pilser, lys munich, mørk munich, vienna, og oppå der kommer det en krystall eller og, og en som er svart som tusj for farge. Har du dekket det tyske så har du også dekket det belgiske, og tjsekkiske. Det som er igjen er de britiske da.
 
Jeg ville faktisk også lagt til carafa sp3 for fargejustering uten å måtte legge til krystall eller lignende i oppskriften. En kilo vil holde veldig lenge for slikt bruk. F.eks kommer du langt med bare 1% i en lys maltbase som kanskje kunne tenke seg å ha litt mer fargekarakter.

Edit, Du har forsåvidt RB'en til det, når jeg kikker en gang til, men den gir mer karakter.
Roasted barley er absolutt med hos meg for karakterens skyld. Den er vanskelig å erstatte med noen annen type malt, tror jeg. Du kan ikke lage en irish red ale uten, tror jeg.
 
Roasted barley er absolutt med hos meg for karakterens skyld. Den er vanskelig å erstatte med noen annen type malt, tror jeg. Du kan ikke lage en irish red ale uten, tror jeg.

Du kan jo bruke black malt, som i og for seg er det samme, med den forskjellen at det er malt. Jeg har sett noen påstå at det gir mer smak og mindre bitterhet - og så har jeg sett noen påstå at det ikke er noen merkbar forskjell:). Jeg har det i hylla, men har nesten aldri brukt det - men neste runde med dry stout skal jeg prøve.

Et alternativ til Carafa Special for farge er sjokohvetemalt . Noen påstår det gir enda mindre smak enn carafa'en.(Hvete er jo skalløst, så det funker på samme måte som avskallet bygg.)

En liten kommentar til lista di: Du får litt dårlig med muligheter, synes jeg. Legger du til 4 små poser med spesialmalt, stiller du vesentlig sterkere. Jeg ville lagt til Dark Crystal 275 EBC, og hatt ett lysere krystallmalt, også. Carared 50 EBC er ganske anvendelig. (Regner med at det norske er sånn midt på treet når det gjelder EBC?) Og så trenger du noe røstet malt. Pale choko (600 EBC) er av de malttypene jeg ofte bruker, og så ville jeg hatt et lettere røstet malt, også. Carabrown fra Briess, med bare 145 EBC, kanskje?

Med disse her skulle du kunne blande deg fram til tilnærminger til det meste.

Når det gjelder Maris Otter, så tror jeg alle jeg kjenner til, er gulvmaltet på tradisjonell måte. Det gjelder Warminster, Thomas Fawcett og Crisp, i alle fall. Sjansen for at et nytt norsk malteri skal komme opp med noe bedre, tror jeg er heller liten - sjøl om de sikkert kan lage god malt.
 
@Finn Berger Sjansen for at norsk malt fra Hamar smaker likt malt fra store, utenlandske produsenter er nok liten. Men at det er annerledes er jo spennende i seg selv. Og så er det norsk og kortreist. Jeg har tatt i bruk kveik, og det er helt annerledes enn gjær fra verdens største land (Utlandet). Er kveik bedre? Neppe, om det er utenlandske idealer man sikter etter. Er det annerledes med unike kvaliteter? Absolutt. Det må være lov til å ha trua på at det samme kan gjelde norsk malt.

Jeg ser at jeg nok er litt short på caramalt i ulike valører. Jeg ser også at det foreslås malt jeg aldri har brukt. Målet med det utvalget jeg nå har kjøpt er ikke å stoppe med det. Det vil nok bli kjøpt annet malt etterhvert. Men gresen for hva jeg til enhver tid kan få til med maltet jeg har vil nok tøyes litt lenger enn tidligere før jeg kjøper inn en maltsort til.
 
@Finn Berger Sjansen for at norsk malt fra Hamar smaker likt malt fra store, utenlandske produsenter er nok liten. Men at det er annerledes er jo spennende i seg selv. Og så er det norsk og kortreist. Jeg har tatt i bruk kveik, og det er helt annerledes enn gjær fra verdens største land (Utlandet). Er kveik bedre? Neppe, om det er utenlandske idealer man sikter etter. Er det annerledes med unike kvaliteter? Absolutt. Det må være lov til å ha trua på at det samme kan gjelde norsk malt.

Jeg ser at jeg nok er litt short på caramalt i ulike valører. Jeg ser også at det foreslås malt jeg aldri har brukt. Målet med det utvalget jeg nå har kjøpt er ikke å stoppe med det. Det vil nok bli kjøpt annet malt etterhvert. Men gresen for hva jeg til enhver tid kan få til med maltet jeg har vil nok tøyes litt lenger enn tidligere før jeg kjøper inn en maltsort til.

Jeg er ikke uenig i det du sier der. Jeg synes også det er interessant å se hva som eventueltd kan utvikles av nye kvaliteter. Men du argumenterte for å droppe Maris Otter med at "den norskproduserte, gulvmaltede pale malten kanskje har noen egenskaper som avviker fra mer industrielt produsert malt", og det blir feil, når MO faktisk produseres på den måten.

Nå blir jo ikke smaken lik mellom de ulike engelske gulvmaltede MO'ene heller, og jeg går ut fra at de norske produsentene dessuten bruker en annen byggsort - og jordsmonn og klima er annerledes, også. Så det er i det hele tatt mange grunner til at den norske pale malten vil bli noe eget.
 
Tilbake
Topp