Hvilken øl-stil blir best med ekstrakt?

Heisann
Akkurat nå er situasjonen sånn at jeg ikke har noe å brygge i. Tenkte derfor å prøve et ekstrakt-sett.
Noen som har noen tanker om hva slags øl-stil som kan bli best blant ekstraktene? Skulle gjerne ha brygget en pils, men ser ikke helt for meg at den stilen er lett å få til på den måten. Kanskje en fruktig IPA?
Mvh. Per
 
Heisann
Akkurat nå er situasjonen sånn at jeg ikke har noe å brygge i. Tenkte derfor å prøve et ekstrakt-sett.
Noen som har noen tanker om hva slags øl-stil som kan bli best blant ekstraktene? Skulle gjerne ha brygget en pils, men ser ikke helt for meg at den stilen er lett å få til på den måten. Kanskje en fruktig IPA?
Mvh. Per

Har 2 ekstrakt sett på samvittigheten og den som ble best var denne : https://www.bryggselv.no/mangrove-j...t-ipa-with-dry-hops-pouch-craft-series-2-5-kg

Den ble faktisk knallgod.
 
Heisann
Akkurat nå er situasjonen sånn at jeg ikke har noe å brygge i. Tenkte derfor å prøve et ekstrakt-sett.
Noen som har noen tanker om hva slags øl-stil som kan bli best blant ekstraktene? Skulle gjerne ha brygget en pils, men ser ikke helt for meg at den stilen er lett å få til på den måten. Kanskje en fruktig IPA?
Mvh. Per
Er nok godt tenkt. Ellers kan jeg tenke meg at halvmørkt øl, som brown ale eller amber ale (som er godt humla, også), kan bli brukbart. Belgisk double, kanskje? (Aner ikke hva det finnes sett til.)
 
Jamil Zainasheff har vel i boka "Brewing classic styles" bevist at man kan brygge velig godt øl på ekstrakt, uavhengig av ølstil. Han har vel vunnet premier for alle oppskriftene. Det er vel riktignok snakk om "partial mash", hvor man mesker speialmaltet.

En pils med god gjær burde vel kunne bli bra det også? (Mener å ha lest det blir noe mørkere).

NB: Mitt svar er rent teoretisk. Har kun brygget et ekstraktsett, som da var mitt første brygg.
 
Jamil Zainasheff har vel i boka "Brewing classic styles" bevist at man kan brygge velig godt øl på ekstrakt, uavhengig av ølstil. Han har vel vunnet premier for alle oppskriftene. Det er vel riktignok snakk om "partial mash", hvor man mesker speialmaltet.

En pils med god gjær burde vel kunne bli bra det også? (Mener å ha lest det blir noe mørkere).

NB: Mitt svar er rent teoretisk. Har kun brygget et ekstraktsett, som da var mitt første brygg.
Zainasheff skriver om betydninga av å bruke så fersk ekstrakt av så god kvalitetet som mulig på s.33-34, og sier at det er bedre å bruke tørrmalt enn flytende ekstrakt dersom du ikke kan få en som er fersk nok. Han sier ikke hvor grensa går i form av lagringstid, men jeg sitter med inntrykk av at kvaliteten går nedoverbakke temmelig raskt.

Så ja, hvis du kan få helt fersk ekstrakt, skulle du til og med kunne brygge en fullgod pils. Men for @Permen var det vel snakk om å brygge med ekstraktsett, og da ville jeg ikke satsa på de øltypene der eventuelle usmaker blir mest merkbare. Jeg tror at den typen ekstraktbrygging som Zainasheff gir oppskrifter til, og "brygging" med ekstraktsett, utgjør to ganske forskjellige bryggeverdener.

Men det er for meg som for deg; dette er reint teoretisk:). Jeg har null erfaring med ordentlig ekstraktbrygging, og har bare brygga et par ekstraktsett - som blei ganske sørgelige greier. (Men jeg skal kanskje ikke skylde hele miseren på råvarene. Jeg gjorde antakelig det meste som kunne gjøres feil, feil:).)
 
Jeg vil kanskje også tro at gjennomstrømningen av maltekstrakt er større nå etter bryggingen "tok av". Det er uansett noen man kan sjekke med malt-pusheren.

Dersom målet er en pils, så er joe ett sett bare en pose humle og noen poser tørrgjør i tillegg til LME, f. eks. slik fra Mangrove. Ville vært interessant å teste dette opp mot all-grain.
 
Jeg brygget kun ekstrakt i starten av brygge"karrieren", men et av bryggene som ble bra (smakte veldig godt) var en Cream Ale. Det var flytende ekstrakt. Kan slå opp oppskriften i bryggeloggen om det er interessant.
 
Eg tenker at det du klarer å gjære best blir det beste ølet. Valg av gjær og prosess utgjer større forskjell en ekstrakt vs allgrain. Om du fortsatt er bekymra for at det er ekstraktet som er det som går utover kvaliteten, så ville eg ha valgt øl der humlepreg eller gjærkarakter er i fokus.
 
Takk for så mange svar, tenker å gjøre det enklest mulig i denne omgangen. Driver å ser gjennom hva bryggselv.no/kristiansand og olbrygging.no har inne i butikkene akkurat nå (det er de jeg har innenfor fornuftig avstand.) Da går det an å spørre litt der også før jeg bestemmer meg - de er alltid så hjelpsomme der.
Satser på at innen neste batch etter denne har jeg skaffet meg eget utstyr til å brygge all grain.
 
Om det var meg og vi her snakker om MJ pouch settene og du har lyst på en IPA, ville jeg nok kjøpt en pale ale pouch og heller kjøpt en pose eller to med humle ved siden av og samtidig røsket med meg to poser US-05 gjær.

Luktet på den humlen som følger med settet og lukter det bra så bruke de, om ikke så kast den sammen med MJ gjæren, jeg har dårlig erfaring med MJ gjær, selv de som har blitt oppbevart riktig.
 
Om det var meg og vi her snakker om MJ pouch settene og du har lyst på en IPA, ville jeg nok kjøpt en pale ale pouch og heller kjøpt en pose eller to med humle ved siden av og samtidig røsket med meg to poser US-05 gjær.

Luktet på den humlen som følger med settet og lukter det bra så bruke de, om ikke så kast den sammen med MJ gjæren, jeg har dårlig erfaring med MJ gjær, selv de som har blitt oppbevart riktig.
Notert. Hørt/lest flere steder at gjæren som følger med bør byttes ut.
 
Sikkert bare meg, men skulle jeg byttet både gjær og humle, så tror jeg heller jeg hadde kjøpt kun ekstrakt og mesket noen hundre gram med spesialmalt i en liten kjele.
Det hadde jeg også og det var nettopp det jeg gjorde nesten hele det første året jeg brygget. Har aldri brukt ekstraktsett fra MJ, men vet om flere som har gjort det og jeg har prøvd ett cidersett fra MJ og det holdt vel egentlig.

Spraymalt, er i min mening langt bedre enn flytende, og bare tanken på at de settene står ute i butikken hele dagen lang gir meg frysninger, men hey, det er ikke mulig for trådstarter akkurat nå, så da tenker jeg at vi vil jo få flere inn i vår "cult", så da kom jeg med et forslag som kanskje gir et øl som gir mersmak på brygging om ikke på ekstraktsett :cool:
 
Kjøp 5 kg DME, og kok heller flere kjeler dersom det er kjelekapasiteten som nå er utfordringen.
Kjøper du de små mat-godkjente Jula-bøttene, kan du lage mange forskjellige øl med litt spesialmalt du trakter The av.
Det kan selvfølgelig bli godt øl av ekstraktsettene, men alder påvirker alle ingrediensene (ekstrakt/LME, humle og gjær), så da ville jeg heller laget mindre brygg med DME.
Anbefaler også Philly Sour gjæren for en meget enkel Berliner Weisse.
 
Jeg lurer på hva det egentlig er som gjør at flytende maltekstrakt oksiderer så raskt (det er jo i prinsippet bare maltosesirup), klarer ikke produsentene og pakke det på en slik måte at de unngår det. Jeg har egentlig aldri syntes maltekstrakt har smakt "oksidert" (papp, vinøs), bare mørkere og mer karamell -aktig, så jeg lurer på om det kan være no annet, maillardreaksjoner eller no..
 
Jeg lurer på hva det egentlig er som gjør at flytende maltekstrakt oksiderer så raskt (det er jo i prinsippet bare maltosesirup), klarer ikke produsentene og pakke det på en slik måte at de unngår det. Jeg har egentlig aldri syntes maltekstrakt har smakt "oksidert" (papp, vinøs), bare mørkere og mer karamell -aktig, så jeg lurer på om det kan være no annet, maillardreaksjoner eller no..
Det tror jeg du har rett i; dvs. at det er produkter av maillardreaksjoner som oksiderer.
 
Jeg lurer på hva det egentlig er som gjør at flytende maltekstrakt oksiderer så raskt (det er jo i prinsippet bare maltosesirup), klarer ikke produsentene og pakke det på en slik måte at de unngår det. Jeg har egentlig aldri syntes maltekstrakt har smakt "oksidert" (papp, vinøs), bare mørkere og mer karamell -aktig, så jeg lurer på om det kan være no annet, maillardreaksjoner eller no..
Tørking av matvarer er jo en metode for preservering.
Tørt kjøtt har mye lenger holdbarhet enn ferskt kjøtt.
Tørrfisk har mye lenger holdbarhet enn fersk fisk.
Mel har mye lenger holdbarhet enn brød.
Og så videre, og så videre.

Så flytende maltekstrakt (LME) har nok i utgangspunktet dårligere holdbarhet enn tørket maltekstrakt (DME).

Så videre til oppbevaring.
Ferske matvarer kan få forlenget holdbarhet ved å oppbevare de kaldt. Dypfrysing er beste alternativet.
Tørkede matvarer trenger kun å oppbevares tørt, siden preserveringsmetoden gjør at temperatur ikke påvirker holdbarheten i stor grad.

I bryggebutikkene oppbevares jo både DME og LME i romtemperatur.
DME tåler dette mye bedre enn LME på grunn av "formen" det har. Det er preservert med tørking.

trur eg... :)
 
Jeg har prøvd å lage flere øl fra Mangrove Jacks-sett, og har ikke vært veldig fornøyd med noen av dem, til tross for at jeg har byttet ut gjæren. Det har den typisk "cideraktige" smaken en ikke blir kvitt selv ved lagring. Jeg har ikke forsøkt å lage øl fra fersk, flytende maltekstrakt.

Jeg har også laget øl på DME, som Morten beskriver ovenfor. Til IPA fungerer det veldig bra, mens pilsnere - ikke overraskende - kommer litt til kort på smak og kompleksitet.

Det er raskt og lettvint å bruke DME og tørrgjær, så det hender jeg legger på en ekstra batch på slutten av bryggedagen på denne måten, når jeg først har kjelen og resten av utstyret framme.
 
Tilbake
Topp