Hvilken type slange å bruke?

Er nå kommet dithen i karrieren at jeg skal benytte meg av litt pumper og kraner/herms. Ser at det benyttes en bråta forskjellige typer slanger der ute. Regner jo med at sålenge det er food grade/temperatur så spiller det kanskje ikke så stor rolle. Hva er det dere benytter?

Andreas
 
Et alternativ er å bruke slanger fra http://melking.no/
Problemet med silikonslanger fra Ebay er at de er tynnvegget og myke, dette gjør at de tåler trykk dårlig og de har lett for å klappe sammen på sugesiden av pumpen.
Disse slangene fra Melking er garantert food grade og de tåler vakuum og trykk mye bedre i og med at de har tykkere vegger. Du har også valget mellom plast, gummi eller silikon. Du trenger ikke silikonslanger, de koster gjerne mere enn de smaker.
 
"Food grade" for transport av melk er ein ting. "Food grade" for transport av vørter opp til 100 grader - er ein annan ting. Dei fleste som bryggjer brukar silikonslange sidan denne taklar kokande vørter og ikkj gjev frå seg korkje smak eller lukt til vørteren.

Når det gjeldt silikonslangar er det lurt med iallefall 3 mm veggtjukkelse for f.eks. halvtoms slangar (altså 12-13 mm innvendig diameter). Den første silikonslangen eg kjøpte (frå utlandet) då eg starta å bryggja var berre 2 mm i veggtjukkelse og det var heller tragisk - som Rune Alm seier - tynnvegga er ikkje bra og dei klappar lett samans - spesielt om du bøyer dei litt.
 
Nå er det slik at melkeslanger vaskes med vann+vaskemiddel på rundt 90 grader så at de gir fra seg smak/lukt tror jeg ikke noe på. Tror nok også at det er blitt litt motegreier med silikonslanger og mange vil ha dem overalt. Har hørt om de som bestiller silikonslanger til kjølevannet og det er vel en smule overkill? Selv bruker jeg en myk silikonslange fra pumpen til gjæringskaret, men på sugesiden av pumpen bruker jeg en plasttype melkeslange siden den tåler vakuum. Dernest har jeg en tynn silikonslange som jeg bruker fra kran gjæringsfat og ned i Corneliusfat.
 
Tilbake
Topp