Hvilket bryggeri bør jeg velge?

Hei,

Jeg har brygget øl en gang før. Det ble godt, mørkt, sterkt Ale, og jeg har lyst til å gjøre dette igjen. Jeg brygget allgrain i (lånt) kjele med maltpose. BIAB heter det vel. 

Jeg har små barn så det er faktisk en fordel med noe som ikke trenger at jeg skal stå og passe på absolutt hele tiden. Selv om det var gøy å passe på temperaturene osv var det vel også litt stressende, i hvertfall første gangen.

Jeg har vært rundt etpar turer og kikket på nett etter mulige bryggerier.

Kravene til bryggeriene er:
  • Enkelt
    Lett å rengjøre
    Ønsker mulighet for å brygge øl med høy OG
    Ønsker  minst mulig mikk makk (har plass, men ønsker ikke at det skal være kjeler og meskekasser overalt). Det blir ikke bygget noe bryggerom her.
    Vanlig 25liters brygging er tilstrekkelig.
    Minst mulig søl.

Jeg har kikket på kjeler for BIAB.
Katla sin er visst bra. Det er sikkert Vestbrygg sin også.
Trenger man silbunn?
Ellers finnes det jo masse andre bryggerier. Det mest attraktive jeg har lest om er Speidel. Ulempen med Speidel er at jeg ikke får ønsket høy OG. Er det greit å koke inn brygget slik at OG øker?

Tusen takk for svar:)

Jeg ba om enkle løsninger, og du har selvsagt helt rett!

Likevel: Jeg synes noe av det fascinerende er å kun tilsette korn, vann, humle og gjær. I mitt hode mister jeg litt sjarm hvis jeg tilsetter pulver. Jeg tenker sikkert feil og har lite erfaring, så dere får unnskylde. Men mye av attraktiviteten her er for meg å lage alt fra bunnen av selv. Slik sett vil sikkert noen argumentere med at gjæren kommer fra en pose fra en fabrikk, og at det ikke er store forskjellen. Forskjellen i mitt hode er nok at gjær historisk sett antakelig har blitt byttet mellom bryggere før? Slik sett er det ok å kjøpe fersk eller tørr gjær, selv om fersk er mest originalt... og antakelig noe jeg gjerne vil prøve på etterhvert.

Det er vel ikke noe problem å lage øl med høy OG i Speidel, det er vel bare det at sluttvolumet går ned?

Som Gahr skriver er maltekstrakt utmerket til å øke OG hvis du vil brygge sterkt øl. Det er ikke noe kunstig med ekstrakt, bare ren tørket vørter og finnes i to varianter, enten spraymalt (DME), som sikkert er det du tenker på når du nevner pulver. Så får du ekstrakt som en tykk sirup (LME).

Du kan brygge med maks mengde malt for det systemet du har og så supplere med litt ekstrakt etter mesking for å øke OG. Har en BB30 selv og har gjort dette flere ganger når jeg brygger sterkere øl.

Ut fra dine behov virker det som en Speidel 20 vil være det perfekte alternativ. Den styrer det meste selv og består av kun en bryggkjele uten utvendige pumpe og slanger, alt er bygget inn. Jeg er veldig godt fornøyd med min BB30, men den krever mer manuelt arbeid, så hvis du har små barn som krever din oppmerksomhet så vil jeg heller anbefale en Speidel hvis du synes prisen er grei.

Tilbake
Topp