Hei,
Jeg har brygget øl en gang før. Det ble godt, mørkt, sterkt Ale, og jeg har lyst til å gjøre dette igjen. Jeg brygget allgrain i (lånt) kjele med maltpose. BIAB heter det vel.
Jeg har små barn så det er faktisk en fordel med noe som ikke trenger at jeg skal stå og passe på absolutt hele tiden. Selv om det var gøy å passe på temperaturene osv var det vel også litt stressende, i hvertfall første gangen.
Jeg har vært rundt etpar turer og kikket på nett etter mulige bryggerier.
Kravene til bryggeriene er:
Jeg har kikket på kjeler for BIAB.
Katla sin er visst bra. Det er sikkert Vestbrygg sin også.
Trenger man silbunn?
Ellers finnes det jo masse andre bryggerier. Det mest attraktive jeg har lest om er Speidel. Ulempen med Speidel er at jeg ikke får ønsket høy OG. Er det greit å koke inn brygget slik at OG øker?
Jeg har brygget øl en gang før. Det ble godt, mørkt, sterkt Ale, og jeg har lyst til å gjøre dette igjen. Jeg brygget allgrain i (lånt) kjele med maltpose. BIAB heter det vel.
Jeg har små barn så det er faktisk en fordel med noe som ikke trenger at jeg skal stå og passe på absolutt hele tiden. Selv om det var gøy å passe på temperaturene osv var det vel også litt stressende, i hvertfall første gangen.
Jeg har vært rundt etpar turer og kikket på nett etter mulige bryggerier.
Kravene til bryggeriene er:
- Enkelt
Lett å rengjøre
Ønsker mulighet for å brygge øl med høy OG
Ønsker minst mulig mikk makk (har plass, men ønsker ikke at det skal være kjeler og meskekasser overalt). Det blir ikke bygget noe bryggerom her.
Vanlig 25liters brygging er tilstrekkelig.
Minst mulig søl.
Jeg har kikket på kjeler for BIAB.
Katla sin er visst bra. Det er sikkert Vestbrygg sin også.
Trenger man silbunn?
Ellers finnes det jo masse andre bryggerier. Det mest attraktive jeg har lest om er Speidel. Ulempen med Speidel er at jeg ikke får ønsket høy OG. Er det greit å koke inn brygget slik at OG øker?